Utställningshalsband... lite frågor...
Hej!
Jag ställer ut min lilla blandis tik och brukar då (eftersom min åsikt är att halsband är skit och kan skada hunden) ha en tunnare sele på henne (normalt brukar hon ha en y-sele i tyg som är rätt bred men i ringen har hon en tunnare modell i fuskläder, så selen inte täcker hela hunden).
Sist jag ställde ut kommenterade domaren hennes sele och sa att jag ska (?!) ha halsband på henne för att det ska vara lättare att bedöma hennes rörelser. Jag gillar inte halsband som sagt men om jag nu blir tillsagd igen kanske jag måste ha ett i reserv… för att få fortsätta ställa ut min hund…
Min hund har dock aldrig under sitt 2,5 åriga liv haft ett halsband på sig så det kan ju bli lite konstigt för henne… och jag är rädd att hon ska få för sig något i ringen och dra till och skada sig… hon väger bara två kilo och är spritt språngande naken…
Om jag nu blir tillsagt att byta till ett halsband igen… vad för typ av halsband ska man ha i så fall, detta är ju i så fall bara i undantagsfall så inte gärna något dyrt (tänkte att jag kan ha det i fickan och byta om jag blir tillsagt, har ställt ut flera gånger innan och aldrig fått kommentar på selen tidigare).
Mvh/Chinesecrestedlover
Hon skadar sig ju inte så länge varken du eller hunden drar i det. Ett utställningshalsband är otroligt tunt och lätt och ska inte dra åt så jag har svårt att se vilken skaderisk det skulle medföra att använda halsband på utställningar.
Eftersom blandrasutställningar bara är på skoj så skulle jag strunta totalt i de. Vill du ändå ha något kan du väl köpa ett vanligt Utställningskoppel. Finns billiga för typ 30 kr.