Godis i utställningsringen
Följer en tråd på Facebook om just detta med att ge sin hund godis i utställningsringen och det verkar som att åsikterna går isär om detta, både vad det gäller utställare och domare! Så, vi kör väl igång en diskussion här också? Hur gör du? Vad tycker du om det?
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Jag har godis i ringen och jag ger godis i ringen. Min hund skall tycka det är kul och hon skall belönas när hon gör rätt sen ger jag blanka fan i vad Kalle, Britta eller Larsson tycker eller gör med sina hundar bredvid :P
Sen får man ju tajma. Norma får sitt godis medans domaren tittar på de andra hundarna o ibland direkt efter vi har sprungit ( vi springer ofta först pga henne kennelnamn ) o då kan man ge henne en godbit innan vi ställer upp o de andra hunnit springa klart. Ger små godbitar som går fort för henne att svälja.
Har aldrig varit med om att domaren har sagt till mig.
Jag tycker det är helt ok att ha godis i ringen så länge man inte förstår för andra deltagare med det, t.ex. lämna kvar godis på bordet, kastar på golvet m.m det stör jag mig på. Ajälv använder jag mig av godis som jag har i en godisficka och tar bara upp en i taget så jag inte riskerar tappa eller glömma.
// Elin-li,
Jag ger godis, försöker att vara lite diskret men inget jag försöker dölja heller. Får man ha godis så har jag godis, annars får man väl förbjuda det då.
Jag har godis i ringen men ger inte strax innan tänderna ska kollas utan bara lite då och då, jag tycker däremot att det ser gräsligt ut om man står och matar hunden hela tiden á la labrador och det är väl därför de ser ut som de gör också antar jag =P
Jag brukar ha godis i fickan och ge henne när hon står fint, ska ändå vara lite kul och belönas på något vis tycker jag!
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag har alltid godis med mig in i rinen, det ska vara roligt att gå fint med matte och stå stilla. Jag brukar ge när domaren inte tittar på oss eller när domaren känner över min hund då han ibland kan tyckta det är lite äckligt så då är godiset en distraktion.
Codeavalone.blogg.se
Har alltid, för oss gäller det att ha roligt! Gillar inte domaren det, to bad. Köttbullar är bäst tycker mina små ;-)
Vad är de för fb tråd. Kan du länka?
Jag har alltid godis i ringen men tror dock inte att jag skulle behöva då han hela tiden vill kolla på mig så om jag står framför honom så står han fint. När domaren ska känna igenom blir han så glad att de inte ens hjälper att locka med godis.. det måste vi träna på! ;p Senaste utställningen vi var på så la han sig nästan i domarens knä när han satte sig på huk… ;p haha
Jag ger alltid godis, när han ställer sig gör jag det hela tiden eftersom han står snyggast då. Ger hårda redan delade godisar så inget ska tappas på marken. Bryr mig inte om det ser fånigt eller fult ut, det viktigaste är att hunden trivs att visa upp sig.
#8 Det är en sluten grupp för SKK anslutna uppfödare.
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua

Jag använder mig av godis i ringen, men jag står inte och matar konstant utan han får en liten bit då och då som belöning för att han står fint.
Men jag kan förstå de domare som ogillar att folk står och konstant matar hunden eftersom det kan dels göra det svårt för domaren att se på tänderna och att det kan störa helhetsintrycket.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!