Att gå först i ringen?
Hej alla!
Jag tränar mer med handling osv.. men jag har inte riktigt det där självförtroendet som jag kanske skulle behöva ha ännu :)
Problemet är att Inez namn i stamtavlan börjar på c… så ofta går vi först med XD så det gör ju mig väldigt nervös och Inez visas bäst inte i allt för snabb takt som kanske andra behöver som är bakom oss.. ofta leder de till att jag går snabbare och då går hon in i spring istället…. men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka? Ska man bara stanna och låta de som går snabbare gå före eller?? Hur hanterar man det snyggt ? :) Någon som har tips att ge! :)
De är väl de bakom som får anpassa sitt avstånd. Ser dom att du går långsammare en vad de gör så får de ju bara starta lite senare.
Att springa om brukar inte uppskattas om det inte sker en olycka för någon av hundarn typ stannar för att göra ifrån sig eller liknande då fortsätter man bara springa som vanligt förbi.
Får jag någon som springer upp i arslet på mig ( vanligast i bästa tik av konstig annledning host host ) brukar jag säga ifrån o be dom hålla avståndet om de nu går. ibland är de för trångt.
1#
Så man ska helt enkelt bara inte bry sig så mycket om de andra helt enkelt?? Men hur säger man ifrån? Brukar folk ta de bra eller blir det typ en sur min då ? :S
Jag visar de övriga i ringen respekt o förväntar mig att andra gör det också. De få gånger man får säga till tas de emot väldigt olika. Tyvärr figurerar ju en viss avundsjuka i ringen o även om jag själv inte är uppfödare har jag ju en hund ifrån en uppfödare och oftast är de uppfödare med helt andra linjer som gärna springer lite nära ibland även om jag över lag tycker de går schysst till. Om någon skulle ta illa upp skulle jag faktiskt inte bry mig om. Att förstöra för andra är bara fult.
Kolla denna video - https://www.youtube.com/watch?v=KHGMLz3KiCg
Riktigt fult beteende av mannen o där finns ju gott om plats att hålla avstånd. Tyvärr vinner han men hur kul är de att vinna när man sabbat för en annan?
Det var sådär typ fast inte lika extremt som hände mig förra utställningen :S Hade en annan liten pom nästan i min häl och var rädd att kliva på hundens tass eller något :S Men jag antar att man får vara lite bestämd i ringen? Men jag är så feg och en typisk dum snäll människa -.-
Jag håller med linda88, strunta i de andra bakom dig och gå i den takt DU vill och som din hund visas bäst i. Jag kan ibland behöva gå snabbare än vad de framför mig gör men då väntar jag bara lite längre med att börja gå så avståndet har ökats något sedan brukar jag gå lite långsammare när man är "bakom" domaren för att sedan öka på lite när man närmar sig domarens synfält.
Jag vill inte riskera att hamna för nära de som är framför mig både för den hundens skull men även för min egna hunds skull utan då inväntar jag hellre lite så de framför får ett litet försprång =)
Tillägg: Kollade på klippet nu och fy tusan så förbannad jag hade blivit om jag hade varit tjejen! Jag har stannat och vägrat springa vidare i ren protest, faktiskt och hundstackaren såg inte alls bekväm ut med att ha en hund precis i rumpan heller.
Håller med de som skrivit ovan att strunta i de andra hundarna bakom dig. Du ska visa upp din hund till sin fördel och om du då behöver gå långsammare än de andra för att göra det så ska du göra det också. Jag förstår ditt problem min hunds namn statar med A så jag går alltid först i ringen!
Om någon har stört mig och min hund genom att komma för nära då har jag satt upp handen bakåt och sagt till sakta ner! Det har inte hänt särskillt många gånger men om/när det gör det så är jag ganska hård mot den som gör det. Sen om de blir sura för det så struntar jag fullständigt i det och fortsätter med mitt.
#3 Men hjälp jag hade blivit fly förbannad om någon gjort så och krävt att få springa ett varv själv!
Codeavalone.blogg.se
Äh fokusera på din hund och låt de andra sköta sig själva! :)
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
#3 Usch vilken jäkla stil! Han kunde uppenbart typ ingenting om handling eller normer!
Tass Josephine