Förbud mot spänt koppel?
Idag när vi var i Norrköping på hundutställning så hörde vi någon prata med en domare om att det från och med den 1 juli skulle vara förbjudet att ha spänt koppel inne i ringen.
Vi vet inte riktigt om det endast handlade om den rasen, om vi hörde fel eller vad det var. Jag kan inte hitta det någonstans alls att det skulle vara så, men det är ju bra för oss att veta det. Och om det är så, ifall om det går att läsa om det eller om någon vill förklara för oss vad det är som gäller.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jo men det är så man hår inte längre "Hänga" hunden, Dvs spänna kopplet för att hunden ska jogga med huvudet högt, UTan hundarna måste själv lyfta huvudet utan ägarens hjälp
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Var kan man läsa om dessa nya regler?

men om hunden blir taggad och drar framåt måste det väll vara okej? ;)
Håller med om att småhundar som "lyfts" i kopplet inte är bra
Hur ska man lära hunden att gå med högt huvud utan att hunden tittar på en?
Tass Josephine
#4 Hundarna ska kunna gå vackert i ringen, det är det dom får poäng för! ^^ MEn Man får inte hänga dom, man ser tydligt om hunden Blir "Hängd" Eller om H*n drar ^^
Hunden får ha kontakt med ägaren men får inte "hängas" så där ^ Det är många som Hänger hundarna Både när dom ska ställa upp och när man Springer med dom, men det kan hundarna ta skada av så det får man inte mera göra efter 1 Juli, En hund som har kontakt är det annat med ^^
Svansen är jag faktiskt osäker på, då våra hundar ska ha svansen helt liggande, Men det skulle inte förvåna mig om det är så med tanke på hur man ser vissa hundar på utställning som dom håller i svansen lite för hårt så man verkligen ser smärtan/obehaget i deras ögon
Man får ha ett spänt koppel och man får ställa upp hunden ( så som vi gör med settrar ). Det man inte får göra är att "hänga upp hunden" dvs att kopplet är så spänt att hunden inte har möjlighet att ta ner huvudet och frambenen knappt når ner till marken. Samt dra upp svans för att ge sken av bättre svanssättning och kors hos vissa raser.
Tycker regeln är bra o det är bara att hoppas att domarna blir lite hårdare på detta. Dessutom är de ju hundra gånger snyggare med e hund som kan röra sig fritt i ett löst koppel. Jag brukar utställningsträna helt utan, ett litet tips ;)
Men SKK måste ju ha kommit med dessa nya regler. Nån som har en länk?
#10 hittade den här länken i den andra tråden :) http://www.fci.be/circulaires/14-2014-annex-en.pdf
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Men det är ju inte heller snyggt om hunden går med huvudet högt och fina steg, fast hela kroppen (eller åtminstone huvudet) är konstant vridet åt föraren. Då kan ju domaren dessutom få det svårt att få en bra uppfattning om hundens utseende från sidan. Jag undrar lite hur man ska få det att gå ihop, fin hund + inget sträckt koppel + ingen kontakt = ????.
Ni säger att kopplet får vara sträckt, men så som jag läser det står det att det ska vara löst (loose). Det är en väldig skillnad kan jag tycka! Med sträckt koppel kan man få hunden att gå relativt bra i ring väldigt lätt, medan med löst koppel så lär det behövas betydligt mer träning, speciellt för oss med "nosarraser".
#9 Hur tränar du in det?
Vad är det egentligen som gäller?
Tass Josephine
Det som gäller är att man inte får hänga hunden, -Dvs hunden ska inte lyftas i halsen såpass mycket att tassarna knappt nuddar marken, man kan säga så här, när hunden blir "hängd" så blir den helt stel i kroppen, om kopplet är sträckt och hunden går med lösa fina steg så är hunden INTE "hängd", och det är det den inte får vara ^^
Så stramt koppel, hunden lösa lätta steg = okej
Stramt koppel hunden stel och liknande = inte okej.
Iaf med våra raser ^^ (Bearded Collie)