Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikettinofficiella-utställningar
Läst 1285 ggr
[Konstig]
0

Min första utställning JRT.

Ska ställa ut min hund för första gången nu i juni har en JRT men hennes öron är inte helt perfekta… 
det är en inofficiell utställning till att börja med, något speciellt att tänka på? Om man vinner något "pris" vad får man då? berätta gärna mer och kanske om du själv vart på en sån utställning osv…

[Konstig]
0

Och fick inga svar här, är det bara Utställningskoppel hundgodis och så man ska ha me sig? ska hunden kunna något specifikt inför utställningen?

Elverpige
1

Utställningskoppel, riktigt gott hundgodis (eller köttbullar!), någonting för hunden att ligga på och för dig att sitta på medan ni väntar på er tur.

Hunden ska kunna stå uppställd framför domaren en liten stund (för er blir det på bl a på ett bord) och klara att bli hanterad och att en främling kollar tänderna :)

Anna-Helga
1

Se till att vara där i tid så hunden hinner vänja sig vid platsen. Innan ni kommer in på utställningsområdet ska hunden vara ordentligt rastad. Om man vill kan man prova att gå ett varv i ringen innan bedömningarna börjar för att låta hunden känna sig för lite och själv prova hur det känns. Domaren talar om hur hen vill att du ska gå och stå, så det löser sig. Eftersom du har en liten hund kommer den antagligen stå på ett bord för att kolla tänder och kännas igenom, så det kan vara bra att träna på hemma i förväg. Annars är väl mitt bästa råd att se till att ha roligt och försök ha en fin kontakt mellan dig och hunden, så det syns att ni har roligt tillsammans, det är min erfarenhet att domaren tycker om att se sådana ekipage framför de som ser ut att helst bara vilja försvinna ur ringen. 😎

Lycka till och återkom och tala om hur allt gick! Fråga på om du undrar något mer!

linda88
1

Glöm inte något att fästa nummerlappen i också. En gummisnodd eller en säkerhetsnål duger fint. Var skall du ställa ska på en inoff i juni så ja blir ju nyfiken :P

Ang priser på en inofficiell hundutställning så är det så att om domaren tycker att din hund håller standarden kommer du å ett HP. De flesta klubbar delar ut HP rosetter. Sen beroende på hur många andra i samma ras det är blir ni placerade i den ordning domaren tycker. Är du ensam i din ras o får HP blir du BIR o får då en till rosett. En del har gruppfinaler andra inte. Men blir du placerad i gruppen får du rosett o blir du BIG 1 o skall till BIS o plir placerad där får du en BIS rosett. Många klubbar fixar även sponsorer ifrån lokala företag så man kan vinna foder, leksaker, ben, presentkort mm o ibland inget alls.