Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etiketttips-och-råd
Läst 1718 ggr
Haztparken
0

Ställa ut

Jag är ingen tävlingsmänniska och gillar verkligen inte alls att tävla! Men nu ska jag köpa en till Storpudel med denna gången en godkänd färg så denne kan ställas ut.

Då till problemet: just nu känner jag ju inte alls för att vara den som springer runt med hunden i ringen och visar upp den.

Kan en kompis till mig göra detta åt mig?
Men det är väl isåfall hunden som får pris och inte kompisen?
Och om jag sen ångrar mig och kanske vill prova på, kan man byta till mig då?
Jag har sett vissa som flyttar hundens ben när hunden står stilla, är detta något man ska göra?

Är helt novis på utställningar så förlåt för korkade frågor men vill gärna lära mig! 😃

LuLeLo
0

Javisst, vem som helst kan ställa din hund närsomhelst, bara du tillåter det. Man tecknar inget kontrakt eller liknande utan kommer bara överens sinsemellan om vem som ska ställa hunden på en viss utställning, så skulle du få smak för det är det bara att ställa.

Flyttar på benen gör man för att olika raser ska stå i olika poser, för att se så rastypiska (och lite vackra) ut som möjligt.

Och det är hunden som får pris, ja. Därav hundutställning och hundchampionat och hundtitlar 😉.

Här har du en kungspudel som ser ut att stå ganska rätt ut :

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article732343/Pudeln-Polo-aumlr-en-stjaumlrna.html

Googla även på kungspudel utställning för att få fler bilder.

Tass Josephine

Belimas
0

Ja vem som helst får visa hunden så länge du som ägare är medlem och ni får byta så länge ni bara kommer ihåg att flytta över nummerlappen men det kanske inte är så smart att byta under pågående bedömning så att säga men skulle hunden gå vidare till bästa hanhundsklass/bästa tikklass exempelvis så är det inga problem att skifta.

Flytta på benen är inget man måste göra om hunden ställer upp sig fint självmant men det är en träningssak men bra att börja träna på redan som valp, det ser mer "proffsigt" ut om hunden kan ställa upp sig själv utan hjälp från handlern 🙂Locka hunden att ställa sig rätt med benen med hjälp av en godis och beröm så fort den står relativt parallellt (det är ju lite så och så med valpar) med benen och när den börjar greppa det så kan man börja länga tiden som den ska stå stilla i samma "pose" och sen så småningom lägga till ett kommando för det.

Som #1 nämnde så kan man som sagt googla på storpudel och utställning eller kolla på rasklubbens hemsida efter bilder där de står uppställda, om det finns en ringträning i närheten av dig så är det också ett utmärkt tillfälle att få lite tips och idéer och träna i en liknande miljö när valpen är tillräckligt gammal. Sen kan det vara bra att börja med någon inofficiell utställning som är mycket mindre än officiella men det ger ett litet hum om hur det går till på en "riktig" och man kan få mer hjälp av domaren/ringsekreteraren etc. som kan förklara hur du/ni ska göra inne i själva ringen.

Haztparken
0

#1 & 2 Tack så jättemycket för era svar!

Ska kika lite på olika pudlar i ring å försöka få mig ett hum om det :)

När jag träffar min uppfödare ska jag också passa på att fråga om tips och råd!