Helt nybörjare
Hej! Jag heter Ellen och har en mellanpudel på 2 år, när vi köpte Ponyo så hade vi inge planer alls att ställa honom men mitt intresse har kommit mer & mer. Eftersom jag inte har någon att fråga (förutom min uppfödare som bor i norrköping, jag bor i sthlm så det är lite långt) så hade jag tänkt fråga lite här eftersom ni verkar vara rätt grymma på det här ämnet men iaf.
Vad ska hunden göra i ringen, är det bara springa i ringen ställa upp och sen undersöker domaren hunden?
Hur hittar man utställningar man vill vara med på?
Måste man ha ställt ut hunden som valp ler kan man börja när den är så gott som vuxen?
Jättetacksam för svar och skriv gärna lite allt och lite till om vad man ska tänka på!
Här hittar du all info du behöver - http://www.skk.se/utstallning/tips-och-rad/
All skk länsklubbars utställningar hittar du också på skk´s hemsida men som nybörjare kan det vara skönt att få börja på e inofficiell hundutställning. Det är en utställning som inte stambokförs, resultatet är alltså inte officiellt och man får ta det med en nypa salt. Det är väldigt lätt att vinna in inofficiell hundutställning sen åker man på en officiell med riktiga domare och fler konkurrenter och tror att man skall vinna men åker kanske ut på ett VG eller så går de jättebra. Domaren dömer ju hunden för dagen och precis som med allt annat har alla olika tycke och smak och tolkar texter ( rasstandarden ) på olika vis.
Det går bra att ställa sin hund som vuxen första gången men tänk på att de ofta är trångt och stressigt på en utställning så man får se till att man har en hund som klarar av miljön.
Har du tid och möjlighet är du välkommen att anmäla din hund till NYLKK´s inofficiella hundutställning den 17 maj i Oxelösund ( tar ca 1 h att köra med bil ifrån Stockholm ) Vi är vana vid nybörjare och ger gärna råd och tips på vägen. Sista anmälningsdag är dock imorgon!
Du kan absolut börja med hunden nu! Det är aldrig försent :). Jag tipsar dig om att gå på några inofficiella utställningar (utställningar vars resultat inte registreras av SKK), i början. Där brukar det finnas många som är villiga att hjälpa en, folk är trevliga och det är oftast lätt att vinna priser.
Du ska kunna visa upp din hund i ringen utan att han hoppar på dig eller galopperar, och han ska trava fint vid din sida. Dessutom ska en domare kunna känna igenom hela hunden när han står uppställd, och han ska kunna stå på ett bord. Det här kan kräva lite träning, men gör så mycket som ni orkar med. Det ska vara roligt att ställa ut! Gå in på youtube så kan du säkert hitta lite filmer från pudelutställningar.
Utställningar kan du hitta i tidningarna Hundsport och Brukhundsklubben om du får dem. Några utställningar som jag kan tipsa om (som vi också ska på) är:
Södertälje 7/6 inoff:
http://www.dobermannklubben.se/Data/Sites/1/doc/vinnarutst-2014.pdf
Norrtälje 6/6 inoff:
http://roslagensbk.se/utstallning/
En sida med utställningar:
http://www.hundtwitter.se/hundutstallningar-2014
En till sak till är att pudlar ska ha en speciell klippning. Om du inte kan klippa den själv rekommenderar jag att du åker till din uppfödare eller till en duktig klippare för att få till den. Visserligen faller inte allt med håren om du har en fin rastypisk hund, men pälsen är ändå viktig. Den karakteriserar rasen mycket i både ditt och mitt fall :).
Roligt att du bor i Stockholm, det gör vi med :).
Ska också tipsa om SKK's utställningsinfo, precis som skribenten ovan. Matnyttig information:
Tass Josephine
Denna sida tycker jag är toppen för att hitta inofficiell utställningar http://rytterling.se/inofficiella2014.htm Jag och Maya är oxå helt nybörjare, vi har ställt på 2 st inofficiella och det jag tycker är så bra med dem är att man får mycket hjälp från domaren. Det hör inget om man gör lite fel 😊 Vi övar mycket på att stå rätt, både på backen och på bord. Vi över på kontakten mellan oss så att hon kan hålla fokus på mig trots annat som pågår runt omkring. Jag låter olika personer i vår närhet känna över henne lite då och då så att hon ska bli van vid detta moment. Även att låta andra kolla på hennes tänder. Öva lite hemma och testa sedan på en inofficiell. Det är jätte roligt att ställa och min Maya älskar det :-) Lycka till!
Leta rätt på en utställningsteäning i Stockholmsområdet. De kan hjälpa dig med hur hunden ska gå, stå O.s.v. Det finns en tjej som heter Johanna Nyberg (kennel puggens) som han ringträningar i arninge och Sollentuna (har jag gör mig) ring henne eller kolla med på Facebook var hon håller till och när;)
// Elin-li,
Tack så mkt för alla tips! Superroligt att det finns fler som är nybörjare. Det här med iFokus forum är verkligen bra! Jag läste på skk:s sida allt om utställning och blev lite förvånad, behöver man vara medlem i den klubben man ska ställa sin hund på? Eller har jag missförstått?
Jag är väldigt sugen på att ställa ut honom nu. Vi har tränat en del på att ställa upp och han klarar det super bra på bord/parkbänk (som vi har tränat på) men på golvet är det lite svårare så nu ska vi träna som attan! Har inte testat att "springa" med honom men tror inte att det kmr bli ett större problem. Som det ser ut nu så blir det lite utställningar till sommaren.. Fast vi har funderat på att klippa ner honom till sommaren eftersom han blir så otroligt varm och sen låta det växa ut och ställa honom till hösten istället. Min syrra som han inte är så mkt med har han blivit igenom känd och tänderkollad. Men när dom kollar i hans mun vad kollar dom då? Bettet eller? Har hittat lite gult i en av hans tandfäste och undrar lite vad det kan vara.. Nån av er som har en anning?
Skulle vara kul om någon hade en minut över och förstod mina frågor och kan svara på dom..
Ellen
Ägaren till hunden som skall ställas ut skall vara medlem i en länsklubb. Bor du i Stockholm blir de då Stockholms kennelklubb men du får då ställa ut på alla utställningar inte bara de som Stockholms kennelklubb anordnar.
Klipp en "godkänd" utställningsfrisyr på honom de finns ju dom som "luftar" mer eller vad man skall säga :P Nu vet jag inte hur snabbt en pudelpäls växer iofs men de är väldigt kul o ställa hund på sommaren ute när de är härligt väder så tycker helt klart du skall pröva nu i sommar.
Domaren kollar att bettet är korrekt och att han har alla sina tänder. Det gula är troligtvis lite tandsten. Det är lätt att skrapa bort med en vanlig tandstensskrapa för människor.