Tandskada & utställning?
Jag har otur inom alla djurslag här hemma. Så fort det dras mot utställning så sker det något. Nu är det 4 dagar kvar tills jag ska ställa min hund igen. Räcker att jag redan är nervvrak inför att ställa innan detta hände. Idag var jag mer på vippen att bryta ihop när det hände som om hon var döende hahaha.. Skulle bara sett när jag ställde illern 
Hon äter barf och ben, men inte fått en enda tandskada. Varit med om att det kan ske nått där. Men icket, hon sattes på löplina en kortis på fältet utanför jobbet. Gör det när jag behöver hålla mig nära brukaren. Brukar spana efter pinnar och ta bort, men nu hann hon före på en stor pinne som hon sticker iväg med och när jag börjar dra linan mot mig så snubblar hon till. Men vi går in och inte mer med det.
Märkte sedan att hon blödde i läppen och kollade. Såg då att hennes övre framtand gått av på mitten. Ska ringa veterinären första ting i morgon och få den kollad. Tror den kommer behöva lite slip då den verkar vass.
Men hur ser det ut med att ställa en hund med tandskada?. Jag har ställt henne innan, hon är veterinärbesiktad som valp u.a på tänder. Och jag kommer begära intyg från veterinären att det är en skada.
Är mer van att ställa råttor och minsta lilla skada ger stora minuspoäng, är det nått lite större så blir man struken. Så vad gäller för hund?
Kan även passa på att fråga på vad det ungefär kan kosta att slipa ev rotfylla en tand? Härligt att det sker 2 dagar innan lön.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har en kompis som har en hund som har fått dra ut några tänder p.g.a. skada och dylikt som hon ställer, hon har intyg på skadorna som hon visar upp till ringsekreteraren innan bedömningen börjar.
Nu går visserligen tiken i veteranklass men hon har både fått CK och blivit BIR-vet trots tänderna men jag vet inte hur pass mycket hänsyn domaren tar till intyget i konkurrensklassen. När det gäller intyg för kastrerad hane och att kulorna var på plats innan så behöver domaren bara ta hänsyn till det i kvalitetsbedömningen men kan sen i konkurrensen lika gärna placera hunden sist eller inte placera den alls oavsett hur fin den är i övrigt.
Så risken finns ju att det kanske är likadant med tandintyg med men det kan jag tyvärr inte svara på då jag inte har någon personlig erfarenhet av det. Kolla också upp så att det skrivs ett korrekt intyg, förut var det blankett F145 men jag vet inte om det har ändrats men det borde stå i utställnings- & championatbestämmelserna samt vilka uppgifter det är som måste stå med för att intyget ska vara giltigt.
tack för snabbt svar :-). Jag ställer inte för prisernas skull när jag ställer djur. Gör det mest för skoj även om jag är nervig ännu när det kommer till hund. Tror dock hon skulle gå mycket bättre om nån annan än jag ställde henne. Mest nervös att de är så hårda som de är med råttor. Minsa lilla och man få tummen ner och kan åka hem innan man visat upp ordentligt.
Men tror mina nerver kanske kan tryckas tillbaka lite till insidan nu när det inte verkar va så illa.
När du åker till veterinären så be dem om ett intyg på att det var en skada på tanden så ska det inte vara några problem att fortsätta med utställningarna :)
Codeavalone.blogg.se
var hos djurdoktorn i dag kl 10 och fick intyg som en lite kontroll. mina nerver lite lugnare 🙂
tyvärr får hon dock vänta tills den 20de maj att kunna få en rotfyllning och slipa till den lite. Verkar va väldigt dåligt utbud av tandläkare och alla är fullbokade fram till mitten av maj början av juni.. suck.

Vill bara påminna om att ta med karenstid för tävling/utställning i beräkningarna också om hunden ska få narkos eller lugnande.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#5 vet, därför jag ville avvakta med det. Men veterinären sa att hon inte behöver nån smärtlindring. Så de skrev inte ut nått. Sa inte att jag hade hemma redan.
Peppar peppar gick det sjukt bra för oss. Jag snubblade inte på nått koppel, gick inte åt fel håll, eller klantade mig på nått annat sätt som jag gjort innan. Hunden gjorde som hon alltid gör. Visar upp sig som om hon inte gjort annat. Därför så kul att ställa henne. Kanske hon kan träna mig att göra det lika felfritt 😎
Blev inge cert i dag heller. Men konkuransen var rätt tuff. Fasters dotter plockade certet. Brukar inte plocka ut rosetterna. Men kunde inte låta bli i dag. Allt flöt samman så perfekt trots allt strul.
Var ju på vippen att inte komma i morse heller. Grannen hade glömt ta ut pengar till inträde, och jag som skulle åkt med en annan hade ju glömt ta med till parkeringen. Klantade mig att inte kika på vilken lokal vi skulle vara i så det blev lite maraton.
Chauffören var lite otålig så jag hann inte fota tjejen på plats. Blev hemma på balkongen.