"Inofficiell" utställningsklubb
Jag hörde nyligen om någon ny utställningsklubb (SRUK) som anordnar utställningar (nationella som internationella) och delar ut Hp, Ck, Cert osv. Egenpåhittade titlar fanns även med. Hela upplägget kändes väldigt likt SKK med lite undantag när det gäller begreppet "utställningschampion". Hunden kan bland annat bli brons-, silver- och guldchampion. Det skulle vara intressant att se vad folk här på sidan tycker om det.
Personligen tycker jag det känns lite fånigt faktiskt. I och med att SKK är så pass dominerande i Sverige och har massa utställningar, varför ha en alternativ-klubb vars titlar inte ens har någon betydelse (eftersom de inte är anslutna till FCI)? Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tycker om SKK så jag är väl partisk i mitt uttalande.
Tycker också de känns "onödigt" men alla gör ju som dom vill. Vet en känd setter uppfödare som brukar ställa på deras utställningar. Personligen tycker ja deras gruppindelning känns väldigt fel ( speciellt om man kollar vilka de satt som sällskapshundar )
Sen finns ju även svenska hundklubben vilket jag tror är något liknande. Har alldeles för lite koll på dessa klubbar men känner inte att jag lider för de. Håller mig också till SKK och FCI anslutna klubbar.
Dock skulle jag gärna åka o kolla på en av deras utställning för att bilda mig en uppfattning om domare och bedömningen i sig, se om den skiljer sig mycket.
Kollade på gruppindelningen, jag har ingen bruksras tydligen.. Min COLLIE är en fågelhund!! HAHAHA är detta ett skämt!?
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Jag känner också att gruppindelninen är lite sådär. Liksom alla vallhundar är uppdelade lite hur som känns det som, vissa klassas som spetsar och andra som sällskapshundar?? Håller med #1 om rasvalet inom gruppen sällskapshundar. Alltså vissa raser som är placerade där är absolut inga sällskapshundar utan många av dessa raser behöver arbeta (raser inom SKK's sällskapshundar behöver givetvis också jobba men inte i samma utsträckning).
Något som också fascinerar mig lite är rasvalet inom just bruksraser. hur kan det komma sig att flera raser exkluderas därifrån? Exempelvis collie, vit herdehund och berger picard. Dessutom finns det MASSA raser som inte ens finns med bland någon av rasgrupperna, får dessa då inte ställas ut på deras utställningar mån tro? 😛
Jag skickade ett litet trevligt mail till dem för att se vad de svarade
mitt mejl: Hej jag kollade gruppindelningen på raserna här och blev lite fundersam när ni placerat Collie som fågelhund? Blev bara nyfiken varför då Collies är gamla vallare och nuförtiden brukshundar :)
svaret: Hej.
Tack för att du sa till.
Ska se till att det ändras.
haha som att collie bara råkade hamna där haha
#5 Säger väl en hel del om klubben med tanke på hur många raser som står tokigt o som inte finns med alls.
De som har setter o ställer där skriver ju typ alltid att de blev BIS uppfödare o deras hundar blev BIS, BIS unghund o BIS junior ( de har tydligen flera BIS ) så jag tror inte de är så många anmälda. Inte för att deras hundar inte är snygga men de vinner ju inte så högt på SKK utställning.
haha eller hur?
ja de hade många "egna" priser också
Denna klubb har ju inte varit i farten så länge. Dom har ju bara haft 3 st utställningarn hittills. Dom har brutit sig ur Svensk Hundklubb .
Själv ställer vi där då vi inte är välkomna med våran jack russell i SKK.
har ett bekant som ställt på skk med flertal vg och ex, sen på dessa så blev det 3 raka cert och ch, och bisplaceringar. så jag undrar hur domarna är utbildade? för det verkar helt klart så mycket lättare att få bra res här än på skk
Vore som sagt väldigt roligt att åka o besöka en av deras utställningar för att se o höra med egna ögon och öron.
Låter ju väldigt oseriöst i mina öron. Att de sätter raserna lite hipp som happ i olika grupper utan en tanke på vad de är avlade för att göra från början.
Skulle som #10 skriver vara väldigt kul att bara åka dit utan att ställa och se hur bedömningen går till för är det så lätt att få cert och BIS placeringar där så känns det ju som att bedömningen är väldigt dålig eller att det inte kommer speciellt mycket hundar på utställningarna.
Trist för de som ställer där och tror att deras hund är jätte fin och vinner massa priser och de sedan kommer till en SKK utställning och hunden inte är alls lika bra som de trott. Man lurar ju folk med detta och framförallt när de är så konsitga indelningar och saker att vinna.
Codeavalone.blogg.se
jag har ju jack russel och får ej ställa då de enbart tillåter jrtc russel med eng standard, jag har en sk fulhund hemma som är utställd off engång med ex, han får nog inte mer, men han är kanon i jakt och temp, men det hade helt klart varit kul att se skillnaden på resultat och bedömning, tror många som har hundar som inte håller måttet går över till detta