Vilsen- Behöver hjälp
Nu är det såhär att jag skulle vilja ställa ut min Aussie (valp 15/10-13) innan han inte längre räknas som valp- När är det? Det är mest för att få en bedömning på honom och inte för att jag hade tänkt varken avla eller fortsätta ställa. Vill ställa honom en gång till när han är vuxen men som det ser ut nu har vi inte tanke på mer. Kanske fastnar för det men som det ser ut i dagsläget är vi nog nöjda så…
Hur går jag tillväga? Bor i Göteborg och är medlem i mölndal/göteborgs brukshundsklubb (om de spelar någon roll). Medlem i SKK också om det skulle spela någon roll?.
Vad är skillnaden på inoff och officiell? Vad väljer man? Hur ¨strikt¨ är det när man ställer valp?
Vad behöver jag tänka på?
Vad är det viktigt att hunden kan innan?
Är det något ni vill tipsa om så skriv gääärna!
Jag kan INGENTING om utställningar men jag lär mig gärna =)
Må gott!!
Nathalie & Lego
TS om du är medlem i SKK kan du ställa ut på officiell utställning.
Men som valp skulle jag ställa min valp på inoff. utställning, eftersom de mest är "snällare" och valpen även på officiella utställningar går i inoff. klass, vilket de gör fram till de är 9 månader. Den dag de fyller 9 månader räknas de som juniorer. (Lite olika på inoff. utställningar med indelningen i åldersklasser).
Inoff klass innebär att de enbart konkurrerar inbördes och inte kan flyttas upp i någon annan klass.
Det domaren tittar på är hur hunden går i ringen med dig, alltid med hunden gående till vänster om dig in mot ringen mot domaren. Att hunden inte nosar i marken och att den är uppmärksam mot dig. (Finns många ringträningsgrupper så här års, som du kan träna i).
Likaså, om det är en hanhund, som din, att den har två testiklar i pungen.
Du får en kritik på din hund vid utställningen, möjligen något mer trovärdig på en off. utställning.
Bra att du tänker ställa ut även som vuxen hund, dvs. på off. utställning efter 9 månaders ålder. Vuxen räknas hunden vara efter 12 månaders ålder, men kan variera ganska mycket för individ och ras.
Du kommer att kunna ställa honom i valpklass tills han fyller 9 månader. Sedan går han över i juniorklass :) För att leta efter inofficiella utställningar kan du klicka in på Brukshundsklubbar du har i närheten. De brukar hålla små utställningar. Annars finner du massor av inofficiella i SKK's HUNDSPORT. Långt bak hittar du en massa, både inoff och officiell. Skillnaden på inoff och Off är att inoff är bara en tävling för träning och skojs skull. Resultatet från den registreras inte och pressen på dig o din hund är inte lika stor. Domare tar allt med en nypa salt och ser de som en kul grej (oftast). Mitt råd är att du ställer på inoff ett par gånger innan du går på off (om du nu vill de). De du behöver tänka på är att ha roligt :) Vad hunden kan? Springa bredvid dig i kopplet o ställa sig/låta dig ställa den. Be domaren att visa tydligt var du ska gå :) Mitt tips är: ha roligt, o hur bra eller hur dåligt de än går, så har ni roligt! Beröm hunden lite mer än nödvändigt, då blir de en rolig grej av de ;)
Nackdelen med en liten inoff, är man kan få domare som inte alls klan rasen - men tar man det enbart för tränings skull så är dom kanonbra 🙂
Väljer man en officiell utställning med en hund yngre än 9 månader, så blir det visserligen endast ett inoff resultat då den räknas som valp och som inte kommer med på Hunddata - men det är en domare som förhoppningsvis kan rasen bättre. Så välj efter vad du hittar och vad du vill ha ut av det hela.
Vilka utställningar kan jag ställa på? Alla genom sbk? Eeller hur fungerar de? Jag e LOST… Ingen som har lust att följa med och visa hur man gör? haha skämt åsido men att hitta utställningar va ju omöjligt
Må gott!!
Nathalie & Lego
Här har du årets alla officiella utställningar som länsklubbarna har och som står med på SKK:s lista
http://www.skk.se/utstallning/information-utstallningar/utstallning/?map=true
Kan jag va med på alla dom då? Känns lite konstigt om alla utställningar tar in alla raser? Kan domarna alla raser så bra?
Må gott!!
Nathalie & Lego
Finns de in.off och isf var? Såg nu att de stod vilka grupper som ställs :)
Må gott!!
Nathalie & Lego
Inoff har jag inte alls koll på. Det brukar stå annonser om inoff utställningar långt bak i tidningen Hundsport om man är medlem i SKK.
http://inoff.info/ Där finns det en massa inofficiella :-)
Tack :)
Må gott!!
Nathalie & Lego
#6 Ja om du är medlem i en länsklubb så kan du ställa på alla officiella utställningar som du hittar på Skk's hemsida. På en officiell utställning så är det x antal domare med som är utbildade på just de raserna som ingår i de rasgrupper de kommer döma för dagen, det är därför det är en officiell utställning där resultaten räknas för att man vet att man får en kunnig domare. Det är på inofficiella det inte brukar vara utbildade domare då den arrangerande klubben inte har det kravet på sig. Det blir dock vanligare och vanligare att de tar in auktoriserade domare men man kan aldrig vara garanterad att den är utbildad på just den rasen man har. Kravet som de brukar ha på de som ska döma på en inofficiell är att de ska ha god allmän kunskap om hundars anatomi och ha lite allmän koll på rasstandarden men de brukar även ha den tillgänglig på själva utställningen. Så som du förstår så är det då resultat som man får ta med en nypa salt, även om det går kanonbra på en inofficiell så behöver det inte betyda att det kommer gå lika bra på en officiell om man nu inte har turen att få en domare på den inofficiella som är utbildad på rasen givetvis.