Hundutställning iFokus

Hundutställning

Elin-Li
0

http://mobil.agria.se/hund/artikel/tavla-och-vinn-ett-utstallningstalt

ett sådant fast grått och så står det precept plus på:)

// Elin-li, 

linda88
0

Jag har ett lättviktstält ifrån RC som jag säljer eftersom jag aldrig använder tält. Skicka pm vid intresse. Finns utanför Nyköping, kan tas med till Norrköping i början av juni eller Roskilde i början av Maj.

Belimas
1

Nu ställer inte jag längre men när jag ställde så hade jag ett tält från Canis, blir det aktuellt med utställningar igen i framtiden så blir det antingen ett eukanuba eller någon annan i någon rolig färg🙂

tjoopa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser mitt tält ut :) 3x3 m i ett tjockt presenningliknande material. Öppningsbar åt 2 håll och myggfönster på alla 4 sidor :) Tyvärr så är tyget tjockt vilket gör det rätt mörkt inne i tältet och det väger massor :/ Så jag skulle vilja uppdatera till ett Hansensgården i årets nya färger, lila eller rosa :P Men det blir knappast än på något år :)

[[Boris Sager]]
1

Malin, vi pälshunsägare måste nästan ha tält på utomhusutställningar.

Även om vädret ser bra ut när vi åker hemifrån.

Turast
1

Måste man ha tält? :) jag ska börja ställa min hund, han är ju en kh collie så inga direkta förberedelser krävs ju

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Killen
0

Nej såklart man inte behöver ha tält, men kan säga att det är inte kul när det öser ner eller är gassande sol

kissmekate.blogg.se

Turast
0

Nej det förstås.. haha

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[[Boris Sager]]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För långhårshundar är de nästan ett måste, både mot stark sol och f.f.a. störttregn. Om man har flera hundar att ställa ut är det bra att ha dem samlade + trimbord, trimväska, stolar, vagnar m.m.

Men en york i sol med reflekterande päls är för mig en dröm, min Boris pappa här.

Belimas
0

Nej det måste man inte oavsett pälsslag på hund, man kan lika gärna ha ett större paraply om man så vill. Störtregnar det så spelar det ingen roll om man har tält eller inte då hunden ändå blir blöt när man är i ringen 😉 Anledningen till att vi hade tält var bara för att få ett eget utrymme där hundarna kunde vara i lugn och ro utan att bli störda av en massa människor och hundar som passerade stup i ett.

linda88
1

Har en bur o en stol och en ryggsäck. I ryggsäcken har jag en stor bit plastfilm jag slänger över buren om de regnar. Blöta blir hundarna ändå som sagt de är ju inte tak över ringen. Vallentuna 2011 säger jag bara haha fy fan fick krama regnvatten ur bh'n när jag kom hem :-P

Belimas
0

Påminner mig om Alfta för ett gäng år sedan ^^ Det regnade så mycket så de till slut var tvungna att ta en paus i bedömningarna xD fast hellre regn än tromber i alla fall (tänker på Avesta för några år sen).

linda88
0

#12 Haha ja de tog paus då med men de hjälpte inte för de slutade aldrig regna :-P Har inte varit med om något riktigt blås oväder på utställning tack o lov. Regn o kyla däremot eller typ tropisk värme men men de är charmen med utställningar utomhus.

Killen
0

#10 + 11 Nja. Norrköping förra året så spöregnade. Linus såg ut som en dränkt katt, de andra kom in i ringen helt torra och sen blev torkade under kvalitésbedömningen vilket vi inte kunde. Så tält kan göra skillnad

kissmekate.blogg.se

linda88
0

#14 Skulle aldrig ta hunden direkt ifrån tältet in i ringen ändå. Jag värmer alltid upp hundarna jag visar. En bur med plastfilm blir ju dessutom som ett litet tält :-P Dessutom kan man springa in i andras tält om de är kris finns alltid någon man känner om inte annat finns de ju massa andra ställen att söka skydd på både emot regn och stark sol. Kort o gott tält är inget måste man gör precis som man vill med de.

tjoopa
1

#5 Ja, inte vill jag vara utan tält nu när jag testat att ha ett 😃 Tänker bara på i sommar, i juli gassande sol i Piteå och i augusti spöregn i Överkalix. Tältet är en räddare i nöden sådana gånger.

[[Boris Sager]]
0

Tält och paraply är en bra kombination.

Om man tar med paraplyet till domarens trimbord och håller det över hunden, kan han/hon åtminstone bedöma hundens päls i torr kondition.🙂

tjoopa
0

#17 Vi hade snälla ringsekreterare och medtävlande när vi var i Överkalix i somras. Drm stod bakom oss med paraply när vi var uppställda framför domaren :)

[[Boris Sager]]
1

Sådana är guld värda! 😃

tezzla
0

jag har ett gammalt tungt som är jobbigt att sätta på, tänkte köpa nytt, men då båda mina hundar som är nya på snart 2 år och 6 månader inte blev som jag tänkt mig, så har jag just nu ingen hund att ställa ut, så vi köper ett om några år om vi får en sk utställningshund

Killen
0

#15 tyvärr så värmde tydligen ingen annan upp sin hund… Så vet inte om domaren inte gillade min hund, men jag fick sämst omdömme (och hade den enda blöta hunden) . Medans dagen efter i strålande sol (fast en annan domare) så fick vi mycket bättre omdömme och var likvärdiga de andra hundrana (som var samma gäng från dagen innan). Så nu har jag skaffat tält, ett litet och smidigt (vi kan åka kommunalt med tältet, en sovsäck är typ större :D ) http://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/duschtalt-aqua.html

kissmekate.blogg.se