Jag fattar ingenting!
Jag har en hund på foder, eftersom uppfödaren bor massa långt bort så får jag ställa ut hunden när jag vill och vart jag vill själv. Tanken är att hunden ska ställas ut så snart som möjligt. Men jag fattar ju inte hur man gör! Hur hittar jag vilka utställningar jag kan gå på? Hur anmäler jag mig? Jag lyckas alltid hitta utställningarna typ en vecka innan och då är det för sent. Försöka hitta på skks hemsida gåååår inte Hjääääääälp
minavitas.wix.com/kennel
Kolla denna länk! Här kan man anmäla online, det tycker jag är jättesmidigt! http://www.skk.se/utstallning/information-utstallningar/utstallning/?map=true
Är det krångligt så fråga på, men prova klicka in på länken så ser du kommande utställningar!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Jo sen när du bestämt vilken utställning du vill anmäla till går du till "våra e-tjänster" och väljer internetanmälan och där anmäler du och betalar direkt!
Medarbetare på Chihuahua
Var bor du TS? Är de inoff du letar efter till att börja med? Vi kan säkert hjälpa dig och påminna dig om vi vet någon :)
Jag brukar kolla inofficiella på den här listan:
Här finns också en lista med inofficiella: http://inoff.sebastianliljegren.se/lista2014.html
Jag bor utanför Västerås och har tänkt gå på officiella utställningar. Jag vet alltså vart jag hittar en lista på kommande utställningar, men jag fattar inte vilka jag får gå på. Brukar vara en i Västerås, Köping och Eskilstuna varje år som jag vet att jag får gå på, men så är det utställningar i Kolbäck Surahammar och andra småorter här omkring som jag inte får gå på. Det som avgör vilka utställningar jag får gå på med hunden är vilka klubbar ägaren är med i om jag fattat saken rätt?
minavitas.wix.com/kennel
Eller jag hade föresten tänkt starta med en inoff som var i lördags nånstans här i krokarna, men lyckades hitta den först idag :/ Planen är väl att gå på utställningen i Västerås när den är och kanske en inoff innan det för att vänja hunden, om det finns nån mer inoff nära här innan Västerås?
minavitas.wix.com/kennel
Det är nog bra att testa några inofficiella utställningar om man aldrig ställt ut förut så att man vänjer både hunden och sig själv.
Själv har jag en valp som är 8 månader och vi har deltagit i 4 inofficiella utställningar, och det blir en femte i april. Hur många det blir innan vi tar steget till en officiell vet jag inte än.
Tycker också inofficiell är en bra start om man inte vet o kan.. man börjar alltid där, som ny handler eller med sina nya hundar/valpar =)
#8 Jag har följt med min farbror på måååånga utställningar som liten och även ställt en egen hund i vuxen ålder. Har någorlunda koll på hur en utställning funkar. Vet bara inte hur sjutton jag gör för att hitta dom som vi är välkomna på. Jag är egentligen inte ett dugg utställningsintresserad. Att gå på inoff efter inoff skulle jag finna oerhört tråkigt. Enda anledningen till att jag vill ställa ut hunden är för att jag vill att det ska synas även på papper hur snygg hon är ;) Hon är en avkomma efter en inmönstrad hund så det "behövs" som avelsutvärdering för rasens skull. Sen ska jag själv avla på henne i framtiden o då är det alltid kul om hon har lite fina titlar.
minavitas.wix.com/kennel
Du kommer behöva gå på MÅNGA uställningar för att få "lite fina titlar"…. ingen aning om vad du har för ras, men många kämpar länge för att ens få en =)
#11 Jag är medveten om att hon knappast kommer bli champion på en säsong, men jag går hellre på officiella där chansen är att få nån form av titel finns än att gå på en massa inoff. Jag kan offra mig o tråka ut mg på en utställning jag har nåt att vinna på det, på en inoff ser jag inget jag kan vinna på, förutom erfarenhet, men det får jag ju även på officiella. Jag har prazsky krysarik.
minavitas.wix.com/kennel
Risken finns ju att det blir ett mindre smickrande resultat än man hade tänkt sig och om det då är en officiell utställning så får man stå ut med att det syns i SKK:s dokument. Inte så roligt…
#13 Det är jag också medveten om, men den risken finns oavsett hur många inoff jag går på innan. Alla dommare dömmer olika och dagsformen har stor betydelse. Att gå på många inoff innan och få bra kritik garanterar inte bra kritik på officiella utställningar.
minavitas.wix.com/kennel
De låter mer som att du känner dig tvingad att göra detta, o tycker de är tråkigt. Har din nuvarande hund varit på en uställning någon gång?
Haha, nej tvingad känner jag mig inte, ser inte det roliga i det bara :) Nej hon har aldrig vart på utställning tidigare, därför jag tänkt gå på e. Inoff till att börja med, för att presentera miljön åt henne sas.
minavitas.wix.com/kennel
#16 Har du ingen som kan visa hunden åt dig. Man vill ju att hunden skall visa sig som en riktig vinnare men om handlern tycker att de är dötrist kommer ju hunden känna av energin.
Vad är det för ras? Jag bor ju i Västerås. :)
Medarbetare på Chihuahua
de är en prazsky krysarik
Åh ser nu på avataren! Ska vi åt samma håll kan jag ju hjälpa dig om du vill? :)
Medarbetare på Chihuahua
Håller på att dra igång en ringträning här i närheten så det vore ju toppen om du vill haka på där! Då kan vi ju titta på detta med att anmäla och utställningar i närheten och sånt också! 🙂
Medarbetare på Chihuahua
Är du medlem i SKK?
Sen beroende på hur din hund upplever en inofficell avgör ju lite hur snabbt du ska ta dig an en officiell tycker jag.
Har man en trygg hund som inte tycker det är det minsta konstigt vid tandvisning och att en främande människa klämmer på en och det är hundar som skäller och kanske far i kring så kan ju en eller två inofficiella räcka men om hunden upplevs som osäker skulle jag ge den mer tid på såna små tillställningar även om jag också tycker såna är relativt trista 😉
När vår var valp var vi på två inoff innan vi gav oss i kast med dom större. Nu i år satsar jag endast på officiella, det är dyrt nog som det är och hunden tycker det är jättekul med utställningar och helt bekväm i det 🙂
Ring träning låter kanon Anna-Helga :)
minavitas.wix.com/kennel
:)
Medarbetare på Chihuahua
Om inte annat kan vi träffas ett gäng och bara träna med varandra och hundarna och ställa upp på bord och så. Det kan jag enkelt ordna med! :)
Medarbetare på Chihuahua
Låter som en bra plan de också, ju fler bord fröken får stå på desto bättre misstänker jag :)
minavitas.wix.com/kennel
Sådär, 1 Mars på Framnäs, kolla egen tråd om det! :)
Medarbetare på Chihuahua
Just 1 mars är för tillfället inbokat för mig o jag vet inte vart framnäs ligger :P Jag får försöka rucka på planer o kolla kartan. :)
minavitas.wix.com/kennel
Framnäs ligger ut emot Hamre och Björnön, linje 2 passerar förbi här! :) Hoppas du lyckas stuva om och kan komma!
Medarbetare på Chihuahua
Aha då borde det inte vara så svårt att hitta :) men en hen tråd om de hittar jag inte?
minavitas.wix.com/kennel
Tackar :) hittade den precis efter att du la in länken här
minavitas.wix.com/kennel