Kastrerade hanar får ej ställas from 2017
Viktig info för oss som har eller tänker skaffa hanhund och ställa ut!
Från och med 1 januari 2017 så kommer det inte vara tillåtet att ställa ut kastrerade hanar oavsett man har intyg eller ej.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Kommer detta även gälla inoff utställningar då? Någon som vet?
För det är ju väldigt trist i så fall då våran grabb gillar utställning men i och med detta får han inte ställas. allt förutom inoff är oavsett ointressant utan bara för "skojs" skull.
Jag förstår orsaken även om jag samtidigt tycker det är synd.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

#1 Kan inte svara 100% säkert på det, men jag gissar att det gäller även på inoff eftersom det är skk´s regler som gäller till stor del även där.
_**/Mvh Anne
#2 Okej trist :/
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

#0 men det är väl bara att låta bli att kastrera då
kissmekate.blogg.se
#4 Vissa kanske redan har en kastrerad hane… Lite svårt att göra "ogjort" ;)

#4 som #5 nämnde så är ju en del hanar redan kastrerade så då är det inte så mycket att göra åt det, medan andra kanske har tankar på att kastrera men är utställningsintresserade och då kan det ju vara bra om de vet innan de bestämmer sig för kastrering att de inte kommer kunna delta på utställningar med den hanen.
_**/Mvh Anne
De finns ingen anledning att ställa ut kastrerad hund. Är man intresserad av utställning låter man bli och är den redan kastrerad så ställ medans man kan :) O är den krypt, synd, men de finns inget att göra :)

Tycker det är en knepig inställning.
Utställning är ju till för att bedömma avelsarbetet och en kastraktion kan ske av många (bekvämlighets?) anledningar.
Jämför med hur man resonerar på hästsidan, där kan en kastrerad hane (valack) meritera sina föräldrar och vara ett ypperligt bruksdjur utan att för den sakens skull vara sämre, man har "bara" valt bort möjligheten att få avkommor till denna individ.
Och handen på hjärtat! Alla hanar som visas på utställning är inte väl inte avelsmaterial?
Kanske vore ide med kastratklass?
Finns ingen meritering för deras föräldrar. Och hunden blir inte direkt ihågkommen om den inte står i någons stamtavla några generationer. INGEN anledning när de gäller hundar. De står klart och tydligt i rasstandarden att varje hanhund utan 2 testiklar avviker från standarden. Vilket utställning utgår ifrån.
Jag tycker att en kastratklass vore perfekt!
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

innom så många andra djurarters utställningar finns det kastratklasser och tycker det borde finnas inom hund också… att meritera för föräldrarnas skull visa ju också mycket på aveln och hur avkommorna blivit ur olika kombinationer. Inom kattvärlden kan man tex ställa kastrater och då kan föräldrarna vinna på det genom att visa att inte bara de är snygga utan även kan producera bra, hälsosamma och snygga avkommor. bara för att ett djur är snyggt betyder det ju inte garanterat att dennes avkommor kommer att vara det.
Håller med om att det bör finnas en egen klass för kastrater. Alla människor kanske inte ställer ut för att man planerar avel, jag har inga planer för det iallafall. Jag t ex skulle tycka att det var kul att ställa ut mest för att det vore en rolig grej, men det kanske bara är jag.
Vad tråkiet!!!!!!!!!!!!
Hej jag vet inte så mycket om utställning men kommer ställa min Collie snart.. iallafall.. många uppfödare vill väl att man ställer ut så de får se resultatet på deras kombination och så vidare?
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#14 Ja många vill det. En utställning är inte avelsmeritering i första hand som många tror utan en avelsutvärdering, en utvärdering av avelsdjuren helt enkelt. Så för att få "svart på vitt" att man tänker rätt angående sin avel så är det ju bra om i alla fall några avkommorna ställs ut ett par gånger på officiell utställning.
#15 ja det var så jag menade men du hade orden :) min uppfödare vill att jag ska ställ min hane, nu är inte han kastrerad men ändå
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Alltså detta är för djävligt egentligen. Är det inte dags att det finns något som sätter stopp hos tikarna? Det får testiklarna att vara en lyxvara, att hunden inte duger annars.
Varför inte införa att hunden måste ha bra ledstatus istället? Detta är ju främst för utmätning inom avlen för att se hur rastypiska hundarna är. Men bra leder mm tycker jag är viktigare.
En hund som t ex är krypt mår bra, medan en med dålig höft kanske inte mår så bra. Och det är något jag tycker de ska tänka på.
Men det är inte samma sak som att jag tycker att krypta ska kunna ställas ut, för det är ett diskvalificerande fel och det är heller inte bra.
/Stolt matte till en ursnygg krypt.
**MVH Cerrolyn