Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikett: inofficiella-utställningar
Läst 2051 ggr
imsuchadiva
0

Rätt eller fel?

Hund vinner sin ras valpklass, inoff, trots att valpen ej har korrekt bett, valpen visas dessutom i vanligt halsband och koppel "för den tyckte inte om utsällningskopplet". Vad anser ni om det?

Annizen
0

inte ok, men alla domare bryr sig inte om bettet och dessutom inte på en inoff

linda88
1

Kollade domaren på bettet då? o vad sa hen om de? Utställningskoppel finns de ingen regel om att man måste ha så de är inget problem.

imsuchadiva
0

#1 tycker det är tråkigt att inoff verkar vara så mycket lättare, man är väl ändå där för att lära sig/öva..?:( #2 av 3 valpar hade 1 valp korrekt bett, de andra två hade över och underbett. Kommer dock ej ihåg vilket den vinnande hunden hade. Domaren sa till personen att hunden ska ha stryp på sig.

linda88
0

Hmm låter ju som en mindre bra "domare". Synd men inoffarna får man alltid ta med en nypa salt om man inte vet att de är en kunnig person som dömer. Som sagt de finns inga regler på vilket koppel halsband hunden skall ha heller så…

Men inoffare är bra träning så se de som en träning för din hund och ställ sedan ut officiellt så får du en mer rättvis bedömning.

Ellenfyrkant
0

Jag anser, skitsamma. Det är bara inofficiellt. Förmodligen fanns brister hos konkurrenterna som domaren bedömde större än bettfelet. Det är hunden som bedöms, inte koppel och halsband. Klarar domaren av att inte låta det påverka utan kan bedöma hunden i sin helhet ändå så säger jag wow

Mvh Ellenfyrkant

imsuchadiva
0

Jag trodde det var krav på att ha Utställningskoppel, så var mest de jag reagerade, speciellt eftersom domaren påpekade att hon skulle ha stryp nästa gång. Så det var mest de jag blev förvånad över, men nu vet jag ju att det inte är något krav :) Så klart så anser jag även att en hund inte ska ja bettfel.

Cerrolyn
0

Vad är det för ras du pratar om?

**MVH Cerrolyn