Förberedelser
Hur förbereder ni er inför en hundutställning? Planering, bad, packning, matsäck osv. Skulle vara intressant att höra hur mycket id och arbete alla lägger ner!
Jag ställer inte längre ut mina egna hundar och brukar därför enbart ha med min egna packning, dock läggs alltid kläder och mat fram dagen innan. När jag hade hundarna med mig var jag oftast uppe på tok för länge kvällen innan för att bada, föna, klippa och allt vad pälsvård innebär.
Borstning ordnar vi under hela veckan då det är Bearded Collies som har för mycket spring i benen för att ligga still på trimbordet flera timmar i sträck! Badningar tar vi 2 dagar innan hund utställningen så set tar ca 5-6 timmar per hund med föning badning och genomborstning, Dagen innan packar vi väskorna och så samt att vi mjölar skägg och tassar ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag duschar bara min grabb innan en utställning OM det behövs, då blir det 2-3 dagar innan. Efter tvätten blir det en rejäl kamning och föning (endast kamning dagen innan om han inte duschat). Innan vi ska in i ringen brukar jag borsta till "manen" och "byxorna" lite. Han är en eurasier med väldigt lättskött päls :)
Packar väskan dagen innan, samt ställer fram stolar (och ev. hundburen) och lägger fram kläder.
Vi packar allt färdigt dagen innan, sedan så tar själva pälsvården ett par timmar i anspråk. Det sista jag gör är att lägga fram kläder och sånt innan jag går och lägger mig, då slipper jag stressa (så mycket) på utställningensdagen :) Matsäcken fixar jag oftast på morgonenaå jag stiger upp rätt tidigt för att hinna med allt, och oftast har man haft svårt att somna kvällen innan så man är allt annat än pigg ;)
Beror på vart vi åker. Men bur o stol ligger alltid i buren. Trimmar tassarna om de behövs någon dag före. Samma sak med hals, öron o linjer. Är utställningen tidigt på morgonen badar jag kvällen innan efter sista promenaden o mat. Låter balsam verka ca 10 min o sköljer sedan med så kallt vatten som är behagligt för att verkligen få fram glansen. Sen torkar jag med handuk och fixar de sista o torkar med hårfön, borstar och har på glansspray om jag tycker det är nödvändigt. Packar väskan med alla papper o annat nödvändigt. På morgonen fixar jag mig själv med en snabb dusch, lätt makeup och snygga kläder. Matsäck tar jag eventuellt med men brukar inte ha tid att käka av den :-P

Har en labrador så det är relativt lite att förbereda, vid behov duschas hunden några veckor före utställningen (behov = smutsig hund), klorna klipps, öronen rengörs vid behov (vilket även görs vid behov utan att det ska ställas), är det fällningsperiod så kammas han ordentligt några dagar före utställningen.
Dagen före utställning packar jag en väska med allt som kan tänkas behövas, tar fram stolar, kokar & tärnar lever, fixar eventuell matlåda, osv, tar fram de kläder jag ska ha på mig (oftast blåa jeans & linne + bekväma skor).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ok.