Valp som hoppar
Då jag är intresserad av att testa på utställning med min valp Flynn har jag börjat träna redan nu.
Han ställer sig jättefint med lite småhjälper, går bra vid sidan men när han ska börja trava hoppar han upp mot handen.
Hur kan jag göra för att förhindra detta?
-
Så gör min hund fortfarande ibland. Jag brukar bara säga ett bestämt nej och/eller putta bort henne när hon hoppar. Såsmåningom fattar hon och då berömmer man försiktigt så att de inte börjar hoppa igen :) ett tips är att träna ringträning med andra hundar och störningar. Kan hända på utställningarna att det är busiga hundar med i ringen och då vill man inte att ens egen hund ska ta efter och börja fjanta sig också.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag började gå med Lukas först vid sidan och berömma när han inte hoppade. (enklare för hunden att hoppa när den springer) När han sen kunde gå bredvid mig utan att hoppa så började jag gå lite fortare så han var tvungen att trava lite, när han hoppade så stannade jag upp och började om, sa ingenting, berömde bara i mängder då han travade utan att hoppa, tillslut kunde han trava fort bredvid mig utan att hoppa :)
Dock så hoppar han fortfarande på utställningar när han har någon framför sig, så ringträning rekommenderas!!
#3 Ringträningar är redan inplanerade, då min mammas bekant ställer ut mycket har hon koll på sådant. Vi ska iväg på wn redan i februari efter 4mån.
-
#4- Härligt!! :) Jag har bara ringtränat typ 2 gånger och båda gångerna blev lukas helt galen för han ville ju busa med alla andra hundar som sprang;p haha. Finns dock inte så många ringträningar kring där jag bor så därav har de inte blivit så mycke!
Jag hade inte börjat gå med hunden eller säga åt den på något sätt utan bara ta den ur ringen ( tränar man får man låtsas man har en ring o gå åt sidan ) sätta mig ner o vara tråkig. Jag vill ha energi i ringen och hellre en hund som tar ett glädjeskutt då o då o verkligen showar än en som bara springer på utan någon som helst personlighet.
Träna korta korta sträckor. Typ 5 sek o sen belöna rikligt. Lek, kampa mm, Jag brukar även göra det innan jag går in i ringen. Som sagt allt för att få en glad och energisk hund.
Jag vet inte om du håller på med lydnad men jag tycker tänket är lite samma där. Du vill ju ha en glad o pigg hund som utstrålar glädje och energi inte någon som bara lufsar på även om momenten utförs korrekt.
#6 - Har inte riktigt tänk på det på det sättet fast min valp är alltid så glad och älskar att få beröm så varje gång jag berömmer så får han ny energi och viftar med svansen och har en riktigt härlig attityd. Ska prova ditt förslag iaf. :)
Beror väl på hur hunden är över hur man ska träna också kanske :) Med vår gråhund som jag utställningstränat så har jag verkligen fått trigga upp honom annars går han bara och nosar i backen, när jag då triggat så han blir lekfull och hoppig så får han iaf upp nosen ur backen och ger några fina travsteg. :)
Ja de beror såklart på hund men i de flesta fall där folk säger att deras hund har så mycket energi o glädje så de inte behöver leka med dom, belöna dom överdrivet mm har ofta problem i ringen att hunden är skitglad och energisk på de andra hundarna. Jag upplever att om man tränar såhär så riktas den glädjen och energin till handlern och till uppgiften. Men såklart tränar man som man själv tycker känns bäst :)
Det ärväldigt lätt hänt särskilt i ringarna när det är mycket som händer runt omkring men visa honom/henne att du är mycket roligare och att du har det bästa godiset. Och som jag såg att någon annan skrivit: Ge din hund ett bestämt nej och sätt igång igen. Det ska vara roligt, glöm inte det :D
Lycka till i ringen!
http://thinisens.blogg.se