Kamera
Hej,
Jo nu börjar det bli dags att ställa vår Corgi och Sheltie på allvar, och självklart vill jag ju dokumentera det med bilder. Har ni tips på någon bra SYSTEMkamera att fota det med? Vilken använder ni, är ni nöjda? Ta gärna med bilder som är tagna med den. Pris på den?
Jätte OT men måste ju ha fina utställningsbilder på hundarna! :)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
jag har en canon eos 500D,vet ej pris idag, säkert bra pris nu eftersom jag köpte min för 4 år sedan med 2 objektiv för 10500 kr
Jag använder en Canon EOS 550D och jag har inte haft den på utställning än (har inte ställt ut hunden så mycket på sistonde) men den fungerar utmärkt till allt jag har provat hitintills och jag är helt säker på att den kommer fungera bra till uteställning. 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Jag har en Samsung NX1000, liten och lätt (222g) funkar superbra 🙂 Ska dock köpa till ett zoom-objektiv. Den kostade ca 2500:- med ett mindre objektiv.
Min uppfödare har en Canon 600D som jag testat att fotat med på utställningarna i sommar. Blir jättefina bilder, vet dock inte vad hon har för objektiv.
Jag älskar att fota mina hundar. Har Canon EOS 20 D och Nikon D80.
+ en fickmodell Nikon Coolpix. Gillar mina Nikon bättre eftersom jag tycker färgerna blir mer naturliga med Nikonkamerorna.
Har ju Adobe Photoshop och Corel Paint Shop Pro att korrigera med.
Till mina systemkameror har jag till Nikonkameran ett zoomobjektiv och till Canonkameran ett makroobjektiv.
Nikonkameran
Jag har en canon 450D (finns bara att köpa begagnad) sen har jag ett antal objektiv, men det som jag använder på utställning har varit 70-300mm. Då kan man hålla sig på lite avstånd och ändå få närbilder på hundarna!
Här är en Bild jag tog på Vännäs utställningen i somras.
Det viktigaste är att du får ett teleobjektiv med stort zoomomfång så du kan komma nära hundarna utan att behöva stå precis bredvid, vilket du behöver med fasta 50- och 35mm till exempel. Det bör även vara ljusstarkt om du tänkt fota inomhus, dvs. ett med stor bländare (lågt bländarantal)
Jag hade satsat på en kamera av godtycklig modell, och kompletterat kitobjektivet med antingen ett 55-300 mm eller 70-300 mm.