Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikettallmänt
Läst 3880 ggr
exitingsvillemo
0

Extrema hundar

Vilken ras tycker Du har gått till det mest extrema inom utställningsvärlden?

Sugar Mist
0

Mops, engelsk bulldog, schäfer, Shar Pei, Mastino Napoletano, Chow Chow, rottweiler, boxer, dogue de bordeux… Det är några av de.

-

exitingsvillemo
0

Du får gärna utveckla vad, inom varje ras, som du tycker är extremt =) Vissa saker är ju självklara, men långt ifrån alla. =)

Linnea
0

Alla raser med väldigt kort nos, en massa överflödig hud som hänger, hundar som går illa (passgång tex).

Skynda långsamt så går det fortare.

exitingsvillemo
0

#3 passgång kan väl finnas hos individer i alla raser, på vilket vis menar du att det är extremt?

Linnea
0

#4 Att medvetet avla på hundar som inte kan gå rent känns inte alls rätt, det hänger ofta ihop med ryggproblem. Det kanske inte verkar extremt nu men fortsätter det så lär det snart vara extremt..

Visst kan det födas valpar med dålig gång efter föräldrar som har bra gång men så är det ju med allt. Jag ser allt oftare hundar som går passgång, om det sen är pga avel eller något annat vet jag inte men tex en del schäfrar med räkryggar går väldigt dåligt så det hänger ihop med det problemet till viss del.

exitingsvillemo
0

Självfallet behöver man inte avla på passgående individer, men finns det ngn speciell ras där man faktiskt avlar på passgång? =/

Det var lite så jag menade med inlägget, extrema raser där man avlat och avlar på just dessa extrema saker.

Linnea
0

Nej inte så att man vill ha passgång men säkerligen bortser man från den dåliga gången om andra "kvalitéer" uppväger. Själv tycker jag inte att nån kvalité kan uppväga en så pass viktig sak som dålig gång. Nu menar jag verkligen dålig, där man ser att hunden mer eller mindre vaggar fram och har uppenbarliga problem att ta sig fram. Att hundarna kan röra sig naturligt borde ju vara en av de viktigaste sakerna när man avlar.

exitingsvillemo
0

Fast en hund som hellre passar än travar behöver inte ha ngt allvarligt fel. Att en hund vaggar fram, ex räk-schäfer, har ju inte så mycket med själva passgången att göra.

Linnea
0

#8 Allla djur som går passgång vaggar mer eller mindre, det blir så när dom flyttar båda fötterna på samma sida samtidigt, gäller hästar, kameler mfl. Ju högre tempo ju mindre gung. Hundar går ju inte i passgång naturligt, dom travar.

Sugar Mist
0

#2 Tycker utséendet på de talar tydligt om varför.

-

exitingsvillemo
0

#9 givetvis är det så, men jag uppfattade dina inlägg som att det just är passgång som ger hundarna dåliga steg, du tog tex upp räkschäfrar, dessa hundar har taskig gång utan att passa, dom vobblar fram.
Jag menade bara att jag gör skillnad på en räka som är så taskigt byggd att den rör sig som ett spektakel och en hund som lätt hamnar i passgång istället för trav.

Vobblande bakben anser jag också vara ett fel i hundens hela kroppsfunktion, medans passgång inte behöver betyda att det ex är något kroppsligt fel på hunden. Svårt att förklara, hoppas du förstår =)

#10 ja, för dig och mig och de andra som vet hur hundraserna ser ut, men inte för alla.

tezzla
0

jag mår dåligt när jag ser vissa schäfrar, standard bullar som ska ha "massa" men som mest bara är tjocka, hundar i allmänhet som inte kan trava ett varv utan att snarka och flåsa

Jamie+Engla
1

Doberman… om man ska prata om passgång så är det doberman. Var på en special och mer än hälften passa runt i ringen.. men att säga att alla schäfrar, alla mopsar, alla bulldogar, och alla boxrar är extrema? Lite att ta i? Mops har harft mycket problem, men de jag haft har inte haft några problem med att röra sig och att andas? Boxern har ett djupt huvud, men andas precis som alla andra. Iaf vår och de jag träffat. Engelsk bulldog vet jag att många uppfödare kämpar med (och vissa inte, såklart) och ja, de har ett platt huvud, men nosgången är inte tilltryckt som jag först trodde. Den går på ett annat sätt än på spetsnosade. "Lätta och sunda rörelser" på en internationell utställning. ….. låter ganska bra tycker jag.. allt har såklart med vilken individ man kollar på, men av de jag träffat och haft har de inte haft problem som är "rasbundna". Finns nog ingen man kan säga är extrema.. om man inte kollar på en individ?

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Hiro
1

-Alla hundraser med platt nos (leder till andningsbesvär) till exempel Mops och engelsk bulldog.
-Överflödig hud tex Shar pei och Neapolitan mastiff
-Konstig kropp (sytfar nu främst på rygg rygg) tex Schäfer
-Överflödig päls tex Chow Chow, Amerikansk Cocker Spaniel, Cocker spaniel, Collie (långh) och Shetland Sheepdog

Linnea
1

Allt som hindrar hundens rörelser, andning mm. Detta är i princip det som #14 skriver, överflödig hud, dålig rygg, stora mängder päls, platta nosar. En del av de väldigt plattnosade raserna har stora underbett vilket gör att de kan få svårt att äta, tungan får inte plats i munnen och de får svårt att kyla ner sig under sommaren pga korta andningsvägar. En del av dem har dessutom problem med att tänderna inte får plats i munnen pga kort nos vilket gör att tänderna sitter lite hursomhelst. Ja just det, att avla på hundar som tappar tänderna vid låg ålder - är det smart?? En del små raser har ju problem med det här..

Hundar med överflödig hud.. behöver inte vara hud som är så pass grotesk att hunden får svårt att röra sig utan det kan räcka med de hudveck som tex engelsk bulldog har på nosen eller shar pei. I vecken frodas allehanda bakterier som kan ge upphov till sår, klåda och i extrema fall..förruttnelse..

Lätta och sunda rörelser.. ja det beror helt på vad man jämför med och på vad man anser är normalt för rasen ifråga. Tycker man det är normalt med hundar som har svårt att gå och andas så vet jag inte om man ska lite på ord som "lätta och sunda rörelser"..

exitingsvillemo
0

#15 håller helt med dig om det där med tänderna. Därför är jag anti aveln på nakna kineser, eftersom de nakna individerna har sämre tänder. Det hör ihop med nakengenen på ngt vis.

Andra extrema hundar, är dessa raser som man måste rycka hår ur öronen på. Ok med lite hår på undersidan av öronlappen, men dessa som har hår llångt ner i hörselgångarna?? (ex pudel) folk säger att det inte gör ont, men det är väl klart det gör ont att rycka hårstrån och speciellt på ett sådant känsligt ställe som hörselgången, vet ju själv hur ont det gör att plocka brynen liksom…

Min pudel-mix blir den första och sista beblandningen med pudel för mig, tyvärr då jag annars tycker pudlar är fantastiska hundar <3

Jamie+Engla
2

#15 Har du någon gång sett hur fort engelsk bulldog går i Utställnings ringarna? Man som handler går ofta (lite olika hastigheter) men man går ganska långsamt ändå. Jag har 2013 varit handler till en engelsk bulldog tik och vid ett tillfälle hennes bror. Kan ju säga att jag får springa med henne runt i ringen. Ganska högt tempo. Broren likaså när jag sprang med han i stora ringen, han sprang på med 1 o en halv meter koppel framför mig som spriger som bara den. Asså, rally bulldog! Haha.. och när domaren ber att få prata med uppfödaren efter bedömning och säga att de rör sig sunt och att det var två mycket fina juniorer. Stolt uppfödare. Men mycket handlar om gener och individ. Syskonens mamma är en sport bulldog som springer efter fyrhjuling i skog o mark.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning