Värt att ställa kastrat?
Jag har en hane som är dryga 20 månader nu och han ska kastreras efter att han fyllt 2 år då han har en överproduktion av testosteron (blodtestat) vilket påverkar hans liv väldigt negativt (stress osv). Grejen är att jag tycker om utställning och vi har hunnit ställa några gånger officiellt.
Till själva frågan; är det ens värt att ställa ut honom efter kastreringen? Även om han har ett intyg på att båda testiklarna fanns innan kastreringen känns det som om domarna kan "nedvärdera" en kastrat jämfört med intakta hanar. Någon som har erfarenhet av detta?
Kastrering kan påverka päls och kroppen i allmänhet en del.. så de kanske inte ens är nån idé efter kastreringen beroende på hur hunden ser ut. De flesta ställer ut för att få meriter på sina avelsdjur och skall hunden ej gå i avel kan det kännas meningslöst om han redan fått en bedömning. Från 2017 kommer du ej få ställa ut kastrerade hundar, men fram tills dess kan du göra hur du vill! Domarens bedömning är ju väldigt olika men kritiken från de andra utställarna lär vara värst. Men det kan ju även gå super bra, men frågan är varför skall du ställa ut något du ej kommer avla på om du redan vet vad domarna tycker i och för sig är det kul och få titel på hunden, men då finns det andra sporter.
Den kastrat jag visat har som bäst fått ck en gång, tyvärr. Ändå helt okej utseende mässigt!
#1 Hos min ras verkar inte pälsen påverkas så mycket av kastrering (väldigt kort päls) och vikten kan man hålla efter genom att justera maten. Synd dock att det verkar vara så att kastrater (tänker då främst hanar) inte placeras lika bra som intakta hanar. Jag tävlar redan med honom i andra sporter så där kommer vi få titlar inom kort men det vore även kul att få utställningstitel 😉
Kommer förmodligen bli så att jag ställer honom en eller två gånger efter kastreringen, bara för att kolla hur det går, och går det åt perkele får jag väl helt enkelt strunta i utställning.
Ja, eller kastrera efter du fått championtiteln om det går fort med certen, titlar vill nog de flesta ha ;)
Grejen med intyg på att en hane är kastrerad är att domaren bara behöver ta hänsyn till det under kvalitetsbedömningen, under konkurrensbedömningen så kan domaren lika gärna "skicka ut" din hund utan placering oavsett hur fin den är (i stort sett). Sen är det väl lite olika från domare till domare med, jag har hört talas om en kastrerad hane (med intyg givetvis) som har fått cert men det var ett par år sedan också.
#4 Visserligen brukar det inte vara så många anmälda hanar i min ras på utställningar, men min hane är nog en "late bloomer" så han kan nog inte ta cert så enkelt - fast det är synnerligen en trevlig tanke 😉 Jag hinner ställa honom en gång (Strängnäs, är för långt till MyDog och Malmö) innan hans planerade kastrering så vi får väl se hur det går.
#5 Var lite det jag fruktade. Känns dessutom som om kastrering bland hanar blivit mindre accepterat den senaste tiden. Hade han inte påverkats så mycket av överproduktionen av testosteron hade jag inte kastrerat honom… men nu är det ju som det är 😛
Hjälper inte en kemisk kastrering?
#7 Om inte jag minns fel så hämmar kemisk kastrering testosteronproduktionen bara till viss del, och eftersom min hane har en överproduktion av testosteron tvivlar jag på att kemisk kastrering faktiskt skulle hjälpa 🤔
Aha oki. Ja jag har ingen aning som tikägare :P men de är ju värt att kolla upp kanske.

#1 Man meriterar ju inte enbart hunden som ställs ut utan även dess föräldrar. Därför tycker jag att det är dumt att man inte ska få ställa ut kastrerade hundar, oavsett anledning. Fattar inte varför det är sånt ståhej med att kastreringarna ökar. Om hunden är dålig mentalt så är det ju bra att kastrera = ingen risk att den "råkar" para sig och föra vidare dåliga egenskaper. Plus att den kan bli lugnare och mer lätthanterad. Tänk om samma tankegångar hade funnits på häst.. att hingstarna inte skulle kastreras.. Då hade de flesta "killhästar" inte fått en ägare som hade klarat av dom. Ett mycket större djur förvisso men ändå. Visst kan man även där avla på mentalitet men alla blir inte bra ändå.
Skynda långsamt så går det fortare.
#7 - fast kemisk kastrering gör att en hane inte får ställas ut alls, så det blir inte TS hjälpt av🙂
Från och med 2017 så kommer det vara ett totalförbud mot att ställa kastrerade hanar tydligen, visserligen ett tag kvar men det kan vara bra att ha i åtanke inför framtiden för många kanske.
#11 haha du ser de där med hanar är inte min grej
Då jag har 2 hanar som jag ställer ut jättemycket vet jag att en hane skall vara fullt avelsduglig när domaren känner på hunden. En utställningshund skall ha båda testiklarna på plats i pungen annars blir inte hanen godkänd. Alltså, en kastrerad hane är ingenting att ställa ut.
Christer
#14 - det är fel, för än är kastrerade hanar tillåtna att ställa ut bara det finns intyg att båda testiklarna fanns på plats före kastreringen.
Man lär sig alltid något nytt. Att få en kastrerad hane exteriörbedömd har ju ett värde för en uppfödare. Däremot kan ju inte en fin kastrerad hane användas i avel.
Fast en utställning är egentligen en avelsutvärdering, inte en avelsvärdering. Det är alltså avelsresultat som ska bedömas, inte avelsdjuren🙂
Fast det är sällan det är så numera…..