Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikett: allmänt
Läst 4898 ggr
bonowme
0

Värt att ställa ut?

Min 5 månader Vita Herdehund är mycket fin, väldigt vit i pälsen och mörk pigment. När vi skulle köpa honom sa uppfödarna att vi var tvungna att ställa ut honom minst en gång.

Dock föddes han med en extra sporre, vilket tydligen inte är accepterat enligt rasens standard så bara några dagar efter hans födsel klippte uppfödarna bort sporren.

Grejen är att det blev kvar en benbit vilket efter ett tag började sticka ut och skapade ett sår på bakbenet. Han fick opereras och har efter 2 månader fortfarande blivit helt frisk (Det börjar i alla fall bli bättre nu).

Hans ena testikel vill inte åka ner heller och det gör att han kanske måste operera bort den också om den inte åker ner innan 6 månader. Vilket betyder att han måste kastreras.

Då känner vi att det är onödigt att ställa ut eftersom han ändå inte kommer att få ungar.

Kan man  ens ställa ut en hund med ärr?

/ Ellen Bajsnåmi

[tk1971]
2

Vad jag undrar är om uppfödaren verkligen kan tvinga köparen att ställa ut valpen. Har man köpt den så har man, och då bestämmer man väl själv vad man gör med den?

tjoopa
0

Uppfödaren kan egentligen inte kräva att ni ska ställa ut honom om ni inte vill. Vet dock att om man köper en valp med fodervärdsavtal eller bibehållen avelsrätt brukar uppfödaren vilja att man ställer ut en/ett par gånger. Men om man köpt hunden kan uppfödaren inte kräva något. Har hunden aldrig haft kulan nere eller har den åkt upp och ner? Vet att man ibland kan massera för att hjälpa kulan att komma ner. Det är även inte helt säkert att han bara får en kula, den kan komma ner när han blir äldre. Be någon som kan att känna om det är möjligt att massera ner kulan :) Om han bara har en kula bör ni nog stå över att ställa ut honom tills han fått ner bägge två, en hane måste nämligen ha bägge nere annars blir det avdrag. Angående ärr så tror jag (är inte säker) att man bör ha ett veterinärintyg på varför han har ett ärr, att det är pga en skada.

Elahraiah
0

Det som kan sätta stopp för hans framfart i utställningsringen verkar vara hans testiklar, i detta fallet. En hane ska ha båda testiklarna nere, och domarna känner mer eller mindre alltid på dem när det gäller unghanar. Vissa ger ett avdrag, men jag har sett domare skicka ut hundar med bara en kula nere.

Har han nere båda kulorna ibland, men drar upp den ena när han känner sig otrygg? Det händer ju ibland, och då får man hoppas att båda "trillar" ner. Har han båda kulorna nere ibland, hade jag nog väntat med en eventuell kastration tills han är 10-12 månader, för säkerhets skull. Stora hundraser kan ju vara lite långsamma.

Du får inte ställa ut en kastrerad hund utan att ha veterinärintyg på kastrationen inte gjordes för hunden var kass mentalt. Men även med veterinärintyg lär inte domaren sätta upp hunden särskilt högt.

När det gäller ärret tror jag det är ett mycket mindre problem. Min syster har en utställningshund med en massa titlar, som bröt frambenet vid 7 års ålder. Läkningen tog lång tid, med många komplikationer, och hon har nu ett långt, tydligt ärr som sträcker sig över hela frambenet. Tanken var då att lägga hennes utställningskarriär på hyllan, men

skriker

om hon inte får följa med när matte packar utställningsväskan, så hon får följa med ändå. Domare har frågat vad hon har gjort utan att be om veterinärintyg, men hon har ändå haft stora framgångar som veteran.

Min egen hund har en liten mini-sporre på ena bakbenet som uppfödaren inte såg när han var liten. Han har ändå lyckats knipa 4 cert innan han fyllt 2 år, och ingen domare har kommenterat den än så länge.

[Boston123]
0

Jag ska ställa min 4 månaders i helgen, han har en kula som åker lite jojo ;) Så får se hur det blir i helgen då. Jag är ju intresserad av att ställa ut, och min uppfödare menade att det är bra att börja tidigt så att de vänjer sig och att det är roligt med en bedömning trots kula :)

Men är du inte speciellt intresserad så vänta lite då tills du vet om kulan kommer ner eller ej, sedan kan du ju ställa en gång för att få en bedömning på honom :)

Jag masserar min hane regelbundet, hans kula syns ju tydligt då man masserar men den åker upp när han ställer sig upp ibland. Ibland stannar den nere. Jag fick tipset att lätt massera ovanför för att tänja på "strängen" som håller i kulan :) Lycka till!

exitingsvillemo
1

Är det verkligen lagligt att uppfödare själv klipper bort en sporre? Måste inte detta göras av veterinär? 🤔

Karolina-H
0

Har han bara en kula nere så kommer du att åka ur ringen tyvärr då det är diskvalificerande om en hane inte har både kulorna nere i pungen på en utställning.

En uppfödare kan inte kräva att du ska ställa ut om du inte vill så länge hunden är din och det är en foder hund så är det en annan sak.

Att han har ett ärr är inte säkert att domaren ser eller tittar på så det är inget som stoppar att ställa ut honom.

Codeavalone.blogg.se

bonowme
0

Ville bara meddela att båda kulorna är nere nu! 😃

/ Ellen Bajsnåmi

tjoopa
0

#7 Vad roligt 👍 Hoppas dem stannar nere bägge 2 nu 😉

[Boston123]
1

Vad kul! Min killes är också nere för det mesta nu! Känns jätteskönt! Och det resulterade i att han blev BIR-valp på sin första utställning :) Kan också meddela att det var suuuperskoj att ställa ut. Jag har ju inte heller varit superintresserad av utställning innan men gud va kul det var! Så hoppas verkligen att hans kulor stannar nere så jag kan fortsätta med massa utställningar till våren/sommaren :)

bonowme
0

Hehe, nu måste jag bara få honom en gnutta lydig. Han tycker att det är jättekul att bitas när man ska kolla tänderna…

/ Ellen Bajsnåmi

[Boston123]
1

Ja asså hon lyfte bara på läppen o kikade på min :) Men sen är han iofs en boxer haha så det är kanske lite lättare ;)