Träna valp inför utställning
Hej!
Jag har en sheltiekille på 9 veckor och jag är intresserad av att i framtiden ställa ut min lilla ögonsten. Grejen är att jag aldrig har gjort det och har ingen erfarenhet av hur allt fungerar, så det är en liten utmaning. Jag läser på så mycket jag kan men tänkte att det är ju perfekt tillfälle att få lite kunskap här från er som är erfaren 🙂
Vad är viktigt att tänka på, nu från början för att man ska kunna ställa ut valpen? Vet att det är viktigt att den ska vara van att man ska kunna kolla igenom den och det jobbar vi redan nu på men har ni några andra tips?
/ Kram från Frida & Pussel
Jag tycker de viktigaste är att få in glädjen. Träna korta korta positiva pass och gör de hela till en rolig lek. Jobba med kontakten och lär känna varandra.
På hundutställning är de även mycket väntan så passivitet och att kunna slappna av i stressiga miljöer är något jag tidigt värdesätter i min träning.
Grattis till den nya valpen och lycka till på kommande utställningar.
Tack så mycket! 🙂
Ja, inte är jag erfaren, men jag har nyss ställt ut min valp för första gången och jag kan ju säga vad min erfarenhet av det var.
Det var en liten, inofficiell utställning och det råder jag dig att börja med, för det kan man se som träning inför de större, "riktiga" utställningarna. Inför utställningen tränade jag mycket på kontakt med hunden, att hon skulle kunna trava fint i utställningskopplet och på att hon skulle kunna stå fint. Och det funkade fint - hemma. Men väl på plats så blev det tvärstopp - bokstavligen. Hon ville inte röra sig i ringen, för det var mycket roligare att nosa på allt spännande på marken. Jag tyckte att jag hade tränat mycket på kontakt innan, men tydligen räckte inte det.
Så det är mitt tips: träna MYCKET på kontakt!
Tack! Har du några tips på bra kontaktövningar? 🙂
#4: Ja, t.ex. de där vanliga där man uppmuntrar ögonkontakt genom att lägga en godisbit i handen när hunden ser det, sträcka ut den stängda handen och låta hunden komma på att enda sättet att få handen att öppna sig är att titta på matte. All ögonkontakt i vardagen uppmuntras genom olika typer av belöning, godis eller lek eller vad nu valpen tycker om. Och det är naturligtvis viktigt att man jobbar på relationen hela tiden så man får en hund som gillar att vara med en, och som tycker det är roligt att jobba med en. Gå gärna en valpkurs sen, det tror jag är nyttigt för alla valpar.
Okej vad bra, tack! Känns som att jag är lite på rätt väg. Har börjat att försöka få honom att titta på mig innan jag ställer ner maten. Det är lite svårt tycker han men han är ju så liten än så det kommer nog 🙂
Valpkurs har jag planerat att gå, men efter han har fått sin andra vaccinationsspruta så det är några veckor kvar men det kommer bli spännande!
Tack för att du tog dig tid #5!
Träna på ställen där valpen inte är van vid att vara ett par gånger gärna nya ställen varje gång för dem är oftsast duktiga hemma som sagt:)!
Hälsningar
Fredrika