Dömande blickar skrämmer.
Blir så ledsen när folk blänger så hårt på min hund att till och med hon blir skrajj.
Att stirra någon i ögonen är ju något som man uppfattar hund som människa. Om jag stirrar "dig" i ögonen argt eller fördomsfullt ser ju du det och blir förmodligen skrajj.
Var iväg igår på Lillerudsdagarna på hundutställning-sidan, Min tik är en stor cane corso även kuperad. Jag går på dessa tillställningar med henne då hon ska få lära sig vara bland mkt folk och andra hundar och dvs djur.
**Men denna gången var nog det mest hemska jag varit med om!
**Folk gick och glodde sönder!!!! en man titta med sån dömande blick på min tös att hon började backa!, det är en sak om man tittar på henne glatt, men att gloo på henne med en sån blick som man själv skulle bli rädd av är ju fan inte okej! !
Detta är så tråkigt tycker jag.
Jag strutta runt där så mycket jag kunde och träna med min tjej, men fick nog efter ett tag. Ska inte min hund förtjäna att träna också? eller ska hon låsas in bara för hon är kuperad och stor? ,
vad tycker ni?
Hur skulle ni känna er?
mvh.
Tycker inte folk ska få stirra bara för det! Det är ju som om att dom tror hon är ett monster som är jätteagressiv och farlig. Bara för att det är en stor hundras med dåliga rykten som kamphundar etc. så betyder det inte att hunden inte kan vara världesns snällaste hund. Blir så arg näär folk säger "Nej men inte ska du köpa en pitbull, dom är livsfarliga"….snälla.
Min åsikt i alla fall :)
//Nike
Tack! en som håller med!
Tösa skötte sig otroligt bra, massa barn, vuxna och hundar och alla djur. Om hon varit agressiv hade hon bitit någon redan vid ingången!
Hon gick runt så snällt.!
Den enda som hälsade på henne var en fuktionär från utställningsområdet, men det var säkert bara för att kolla om hon var aggresiv som sagt. USCH för folks fördomar om underbara raser!!
#2 Ja! Är själv bara 14 nu och får inte ha hund. Men ska själv köpa en lite större och kraftigare hund när jag blir "stor". Synd att media ger dessa hundar ett så dåligt rykte genom att bara tjata om att dom är kamphundar! Men hallå? Varför bara dom? Ingen som tänker på att Rottweilers och Chow-Chows har nästan lika hög statistik på dödsfall i USA? Tycker bara det bär så orättvist…
Men vad kul att det gick bra för henne idag :)
//Nike
Jag tycker det är tråkigt att man sätter någon viss ras på kamphund.
Jag skulle lätt kunna träna en chihuahua till kamphund, eller en tax, eller vilken ras som helst!!
CaneCorso har ju inget kampstämpel som jag vet, men när dom är kuperade som min tös, så blir dom MÖRDARHUNDAR!
En gammal klasskompis som jag mötte på stan med min hund sa enbart såhär till mig när hon såg mig.
- UH ta bort mördar-hunden ! sen gick hon!!
Tack för dom åren.
#4 Ja precis! Och att dom är förbjudna i vissa länder eller måste ha munkorg tycker jag är helt fel….
Anat att du köpt henne utomlands eller kuperat henne utomlands efftersom det är förbjudet i Sverige. Men bara för att hon är kuperad så är hon inte livsfarlig. Hur tänker dom? Har träffat många fler läskiga småhundar än större hundar.
Haha sa hon så? Ja…..xD
//Nike
En inte så liknande händelse, men som ändå hände på en utställning kan jag berätta om
Man kunde prova på agility som det gör på de flesta hundutställningar så jag gick fram o pratade med "handlern" där som hade med sina två hundar. Jag hade min hund i koppel som nosade på hennes chihuahuagatukorsning som hon plockade upp, då kom det fram en "reporter" av nå slag och frågade "handlern"
Reprtern - Kan en sån här hund (pekade på min boxer) bita en sån här (pekade på hennes lilla gatukorsning)
Handlern - Jaa, dom är riktigt farliga, det var en sån som bet ihjäl min andra hund.
Jag bara Whut!? Hade lust o slå till båda två, morrr. Men mogen som jag är så gick jag bara där ifrån :P
Hahah jag bor i ett riktigt "gammelområde" bor nästan bara äldre personer som är 65-70+ Jag vet inte hur många gånger per promenad folk går omvägar eller kollar jätte dömmande på mig och "min" hund (Grov pitbull pojke) xD Tycker nästan de är lite komiskt (A)
Sen har jag min mormor oxå, när hon fick höra vilken hund jag skulle ta på foder så blev hon riktigt förbannad på mig och fråga om jag var dum i huvudet, dom är ju livsfarliga och jätte aggressiva, de har man ju sett på tv la hon även till… Hojja så arg jag blev på henne då, hon tycker att man ska ha en lite bjäbbig (menar inget illa till någon!) chihuahua.
Känner igen det allt för väl! När jag var på min tredje utställning med Kiro var det en familj med flera hundar där, antagligen uppfödare till hela högen. Dottern i familjen, runt 18 år, satt och berättade högt för sina föräldrar att hon tyckte att min hund var alldeles för stor, hade fula vippöron, var alldeles för busig. Så klart blev jag ledsen och gick in i ringen med inställningen "nu jävlar ska vi visa vad vi kan". Och resultatet blev: HP, BIR och BIG3a! Och av alla deras åtta var det en, endast en som fick hp! Så jävla skönt!!
#8 Haha xD
Det är så mycket fördommar runt om, och speciellt på utställningar.
Jag tycker att om man inte gillar hunden man ser, så titta inte alls.
Men man måste själv lära sig också att inte ta det för hårt. Jag tog detta väldigt hårt och belv därför upprörd. Och det märks i mitt inlägg. :P
Men jag är tydligen inte ensam och det ger lite lättnad, bara att gå på och vara stolta :)
ibland kan jag tyckte det är lite skönt att folk tar avstånd, men jag vill fortfarande inte att folk ska vara rädda. A
Vi får stå på oss. :)
Jag förstår inte varför folk måste kommentera ens hundar högt? Jag har en kompis som har storpudel, hon mötte två mammor med barnvagnar en gång. "Vilken ful pudel" sa den ena mamman. Min kompis kikade hastigt in i hennes barnvagn och sa "vilken ful unge" 
#11, haha helt rätt !
Jag precis, håll dina tanker för dig själv om man inte gillar det man ser.
#11 så bra gjort av din kompis! :D
Så länge folk bara stirrar är det väl en sak - vi lever i ett fritt land och måste väl få titta på den som finns omkring en
Ras som ras, hund som hund, alla kan vara aggressiva! Det beror ju främst på att ägaren/uppfödaren har avlat på fel djur eller att ägaren ser det som en statuspryl. Jag har absolut inga fördomar om någon ras!
Riktigt löjligt och omoget att se ner på en viss ras/hund. Det handlar ju om att respektera andras val.
Har sett folks fördömande blickar och snorkiga kommentarer när dom får reda på vad det är för rasman e ute och trasskar med.
Så sjukt drygt.
Däremot undrar jag eftersom du själv tog upp det: varför har du kuperat din hund?
En del utställningsfolk är så egotrippade att de "tror" att alla borde ha just deras ras. Okunskap, avundsjuka. Finns överallt, tyvärr.
De där blickarna behöver inte vara dömande. Ser man en extra fin hund så tittar man ju på den. Och kanske viskar nåt till den man har med sig. Som jag gjorde när det var dags för Grand Danoiserna att gå in i ringen senast jag var på utställning. Där fanns det en GD som var så fin, och som rörde sig så lugnt och majestätiskt. Jag sa till sambon "titta där, vilken ståtlig GD!". Så man ska nog inte alltid vara snabb och döma själv.
Jag glor också dömande fast då på andra hunhdägare OM de inte har kontroll på sina hundar. Då spelar de ingen roll om det är en liten hund eller en stor. Men som jag förstod det skötte sig din hund exemplariskt.
Tyvärr skaffar många större grövre raser och inte har koll på dom så folk blir väl lite misstänksamma. Hade jag varit du skulle jag frågat mannen varför han tittade så på hunden och förklarat att hon blir rädd.
Sen blir jag också nyfiken på varför du valt att köpa en kuperad hund?
#19 min hunds bästa kompis är en Cane Corso, de är ca 14mån båda två, Cane Corson är född i Sverige o kuperad, jag tror nästan hela kullen blev kuperad pga sneda/krokiga svansar dvs på veterinärens inrådan ! det är många hårda ord o blickar på både hundar o uppfödare men man ska kanske inte vara så snabb att döma innan man vet orsaken ?!
Vid svanskupering pga av skada / krokiga svansar mm brukar de kapa svansen där skadan/ böjen sitter och inte stumpa den. Som jag uppfattar det är även TS hund öronkuperad.
#11: Hehe, ja det var en klockren kommentar.
#18 Syns rätt stor skillnad om de är en trevlig blick eller inte :p
Undrar också varför hunden är kuperad…
#20 att hela kullen skulle ha skador på svansarna låter helt otroligt. Det låter mer troligt att uppfödaren "kände" veterinären och kom överens om att kupera med en "medicinsk ursäkt"
Fy!
Det var som när jag var i en djuraffär med min valp. Vi stötte på en staffe-liknande hund. Hunden var hur trevlig som helst, ägaren också.
Våra hundar började nosa på varandra, the usual liksom. Helt plötsligt kom min moster som följt med mig till affären ropa "Ellen, GÅ DÄRIFRÅN! Ta bort din hund!" Hon trodde väl att staffen skulle gå till anfall och i värsta fall döda min valp.
Jag lyssnade inte och bara fortsatte prata med ägaren som verkade bli lite illa berörd. Blev så sur och irriterad då. Förstår verkligen ägare med stora hundar som bara får skit, hur snälla hundarna än beter sig.
Kamphundsraser har ju lätt att bli lite jobbiga/stökiga men det är ju för att de inte får den motion de behöver. Många köper ju säkert sådana hundar för att de är "häftiga". 😮
/ Ellen Bajsnåmi
Samma sak är det med min vita herdehund på 5 månader, eftersom han redan är så stor verkar folk inte förstå att han fortfarande är ett litet barn hur ofta man än förklarar.
Jag bjuder ibland in kompis hem och då blir han jätteglad och ska hoppa och nafsa. Bara för det tror dem att hunden är helt rabiat och ska skrika och springa därifrån, sen gå runt och berätta i skolan att han är blodtörstig, vild och farlig?
När vi hade släktfest hemma hos oss blev det ju jättemycket folk och vår valp skulle leka, bitas, ja… det vanliga valpar gör.
Det förstod tydligen inte våra gäster och började säga barskt "NEJ ENZO SITT" så fort han närmade sig dem. Orkade inte med all tjafs så jag låste in mig i ett rum, blir bara så upprörd när folk inte respekterar ens hund. :(
/ Ellen Bajsnåmi