Hund följer ej rasstandard
Jag har blivit fast i utställningsvärlden och tycker verkligen att det är jätteroligt. Tyvärr så är min lilla kooikersnygging på 8 månader för liten och når inte ens upp till rasstandard (35 cm) och de flesta domare gillar dessutom de större kooikrarna som är kring 40 höga.
Det här är min första hund som jag ställer så jag kan inte alls den världen riktigt. Vi ska till My Dog nu och det känns lite som att det är då det avgörs liksom om vi kommer fortsätta eller inte. Jag förväntar mig inget resultat alls men jag vill inte heller att vi åker ut och mer eller mindre blir diskade heller, då är det ju inte kul alls. O jag känner mig jättefånig men jag är lite nervös för att stå bland alla andra stora kooikrar o verkligen känna mig dum o felplacerad med min lilla fjomp.
Vi har ställt på en del inoffar och det har gått bra men det är ju inte på riktigt heller o sen så kan ju domarna inte rasen.
Är det värt att ställa en hund som är för liten eller slösar jag bort både pengar och tid?
Är det någon annan som ställer en hund som på någon punkt inte följer rasstandard?
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Om man läser rasstandarden så står det ju tydligt att de ska ligga på 38cm och att ner till 35cm tolereras. Det bör ju därför inte gå bra för er på utställning tyvärr.
Min tik är ju extremt liten för sin ras (papillon). Men i deras rasstandard står det att manhöjden ska ligga på ungefär 28cm, inte alls lika tydligt formulerat alltså. Enligt min uppfödare så säger rasstandarden i andra länder upp till 28cm, så en helt annan sak än vad det verkar vara för kooikern. Papillonen har ju även en standard för vikt där min tik ligger inom ramarna. Jag har hittills inte ställt officiellt men på de inoffare jag varit på så har hon inte fått något avdrag pga storleken trots att hon ligger kring 20cm i mankhöjd. Men som sagt, verkar vara striktare i din ras.
Diskad blir ni då inte pågrund av hundens storlek. För det första brukar domarna först och främst kolla så att proportionerna framför storleken. Givetvis är det olika beroende på vilken ras det handlar om också. Jag har en amstaff som är ganska mycket större än rasstandarden, men för honom har det gått bra då han vunnit sin klass och dessutom blivit HP. Har inte ställt honom något efter att han fyllt 1, men det kommer. Visst är det en nackdel om hunden på någon punkt inte "är som den ska vara", men ofta finns det något annat som väger upp detta rätt bra. Min hunds huvud är jättefint, så där tar han igen rätt mycket.
Prova ställ! Man ska ju ställa för att det är kul, inte för att bara för att man vill ha den bästa och snyggaste hunden och vinna över allt och alla (även om det såklart också är roligt).
#2 Intressant. Gick in och kollade på amstaffens rasstandard och där står det önskvärd mankhöjd, jag reagerade på att det stog så tydligt på kooikern rasstandard att de ska vara just 38cm +2, -3. Frågan är om det då är striktare för den rasen eller om jag bara överanalyserar formuleringarna ;)
Tack för svar =)
#3 Njae, de mäter inte kooikrarna vad jag har sett. Domarna tar fram ibland bara, som på alla raser om de är lite fundersamma på någon. Men väldigt många kooikrar blir bra placerade trots att de är för stora, så uppåt är de inte så noga. Men min tjej är väldigt liten :P 33,5 nu vid 8 mån o 38 är som sagt ideal men ner till 35 är okej.
// Emmily
#3 Bra iakttagelse! Kan mycket väl vara så. Med amstaffen går alltid proportionerna före storleken, fastän det finns domare som tycker annat och i princip förklarar en för stor hund helt värdelös. Hur det är med kooikern vet jag faktiskt inte.
#4 Då är hon ju inte så jätte mycket mindre. Ända sättet att veta säkert är ju att prova! Hon kan ju dessutom växa sig högre än och hamna på 35cm.
#5 Nä det är ju så svårt med en bedömningssport som denna, mycket hänger ju på domaren också. Jag har lyxen att ha en pappis storlek liten och en storlek stor, en av dom borde domaren gilla i alla fall =P
Berätta hur det går på utställningen sen ts! Intressant detta.
Om storleken tas på blodigt allvar (står i rasstandarden om dom mäts eller liknande) så har ni det svårt. Men ni blir inte diskade om det inte står som allvarliga eller Diskvaliciferande fel i rasstandarden.
Det står som ett "fel" men inte "diskvalificerande fel" iaf. Men som sagt så är många (!) över godkänd storlek men det är okej tydligen. kooikrarna blir tydligen allt större för många domare föredrar de större varianterna.
Men ja, vi får se hur det går på My Dog. Hon har ju mkt bra som kanske kompencerar upp storleken. Hon blev ju inte BIS-valp på kooikerutställningen för intet utan lite bra är hon ju iaf =)
Men i Växjö på den internationella så fick vi kommentaren att hon var liten men då ställdes hon ju i valpklass så då är det inte så noga. Men den domaren gillade de större så alla mindre åkte ut direkt.. Så olika domarna dömmer alltså :P
// Emmily
Jag hade inte oroat mig särskilt. Dom mäter ju sällan, och din är inte så gammal. Det kan ju t.om vara en fördel för dig att ställa nu när hon är ung, nu har ni ju något att skylla på. Domare tycker ju olika också, jag antar att man lär sig sådant efter några år, vilken typ olika domare föredrar.
Jag trodde att min hund skulle växa förbi rasstandarden ett tag, men jag var inte heller särskilt orolig för utställnngarnas skull även om jag tänkte att jag skulle ställa mycket. Nu växte min bara ganska tidigt, så hon stannade när hon bara var lite större än perfekt ;-) Men så är det ju olika noga på olika raser om håller sig inom måtten.
Ni kanske inte vinner BIS men än sen? De handlar ju inte om att din hund ska vara den perfekta utställningshunden. Den ska kunna klara de vardagliga livet utan svårigheter. Om man tex kollar på mopsar, dom är som fyrkanter, inga muskler eller något sånt! De förstör tydligen på utställning!? När jag ställde min Mops som har sjukt mycket muskler trodde domaren seriöst att hon hade tumörer, och hon födde ändå upp Mops..? Hundens liv handlar inte om att vinna allt på utställning, de ska vara kul och som man kan göra någon gång ibland! Det viktigaste är att ni har Roligt och gör de tillsammans!!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#9 Ja, jag får väl passa på att ställa nu när hon är så ung ändå o skylla lite på det. Så får vi se hur det går sen. För hon är bra liten för rasen. Även om det är okej med 35 så är de flesta bra mkt större så Bira väger hälften så mkt som flera andra normalstora, men sen så ska hon ju förhoppningsvis bli liiiite större iaf.
#10 Hehe. Ja, nej hon är ju inte köpt som utställningshund alls utan vi ska satsa på andra grejer. Siktar på att tävla i agility, rallylydnad och lydnad iaf så får vi se om vi fastnar för ngt mer sen.
Men det är ju lite tråkigt o ställa ut om vi åker ut med huvudet före gång efter gång, då är det ju inte roligt längre o vi kan istället välja att fokusera på ngt annat. Har inget behov av att hon ska bli BIS, men det vore kul att iaf få någon liten placering.
O ja, hundens liv är såklart mer än utställning! Frågan handlade väl snarare om hurvida det är värt att ställa en hund som inte följer rasstandaden och om andra haft hundar som inte gör det o hur det har gått.
Hade inga direkta planer alls på att ställa ut när jag skaffade henne men jag testade och tycker att det är väldigt roligt. Som tidigare sagt så är hon införskaffad för att bli min tränings- och tävlingsvovve =)
// Emmily
Vi har samma problem, fast tvärt om. Min borderterrier kille som är otroligt snygg på alla sätt och vis… är för hög.
Hade han haft rätt höjd hade han nog varit champion nu skulle jag tro (önsketänkande kanske?) Men han fölper rasstandard jättebra i övrigt.
Han får dock ofta nerslag på att han har sk. "snönos" (dvs brist på pigment mitt på nosen) men enligt nya "uppdateringar" i standard så får de nämna det men det får inte dra ner på bedömningen, men det gör de ändå *suck*
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#12 Tack för svar =) Men ni ställer honom iaf alltså? Vad får han för kommentarer om storleken? Lyckas han få någon liten placering ändå trots att han är för stor?
// Emmily
I American Akita Världen så är det +-2 cm.. Men här vet jag inte =|
#12 vi stället ändå, både jag och Bozze (som han heter) älskar ringen och att stå på bordet och vi får väldigt fin bedömning ändå. De nämnet ingenting om storleken alltid men vi vet att det är det som drar ner.
På Border terrier gör man någonting som heter spannar, dvs att man ska kunna ta ett grepp runtom bröstkorgen med händerna (detta är ju lite konstigt då alla har olika stora händer), min Bo är för grov så när en riktig terrierdomare dömmer så får man göra det.
Vi har fått en hel del Excellent (och 1:or när det fanns) men även en del VG/2:or.
Vi har inte fått något cert i SKK då det är stor konkurrens och han är som sagt för stor däremot har vi fått 1 eller 2 CK (osäker) I SHK har vi däremot ett Cert :)
Bifogar en bild på Bo och mig i SHK's utställning i Falun (hämtade bilden från min FB så kvalitén suger :P)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag har en schäfertik som är långhår, för grov, stor och fick frågan om det var en hane sist jag ställde ut henne… Har även en tibbe, hon är liten och väldigt nätt och har inte ens hälften av pälsen som en tibetansk spaniel bör ha. Schäfern gillar ringen, hon blir som en liten hoppig valp full med energi och glädje :) och hon har ställts ut ändå innan långhår blev egen ras. Nu ska vi testa i Stockholm i helgen igen och då som långhår. Tibben gillar inte golvet när det är inomhus. Har även fått liknande kritik de sista gångerna så känns onödigt att fortsätta. Hon ska ändå inte bli mamma och även om hon gillar att visa upp sig och sköter sig hur bra som helst utomhus på utställningar så blir det agility, rallylydnad och lydnad för hennes del. Ev även spår/sök/uppletande. Mina hundar är ändå, för mig, världens bästa
MVH
Sofie
Hur gick det?
//Joanna
Över förväntan resultatmässigt iaf. Exellent o en tredje plats dag 1 och Exellent med CK o en andra plats dag 2 där domaren hade svårt att bestämma sig för vem av ettan o tvåan skulle vinna. Retsamt men den andra förtjänade det, Bira blev rädd för domaren så vins förtjänade hon då inte. Men crufts hade ju varit hur kul som helst, speciellt då hennes ena syrra bor i England o redan är nominerad dit :-) Domare 1 var nog inte påläst nog, "good size" fick hon där o den andra skrev inget om storleken. I juniorklassen så tar de väl antagligen mer hänsyn till storleken. Hon blev 9 månader på torsdagen då My dog började ;-) Men nu senaste månaden så har hon vuxit massor o blivit mer vuxen i kroppen. Hon har blivit 34 hög nu och efter att mer eller mindre stått still i i vikt i 2-3 månader så har hon gått upp 0,5 kg. Låter inte mkt men det syns stor skillnad :-)
// Emmily
Oj oj men det va ju bra ! Detta är ju liksom Mydog, en riktigt offeciel utställning med domare som studerat raserna :)
Min kompis fick Very Good på sin collievalp på 9 mån och blev tvåa ^^
//Joanna
stort grattis, ställ, det beror på domare, är hunden ok i övrigt så förbiser de många ggr strl, iaf inom min ras då önskvärd standard är 25-30 cm, endå döms tikar som är 32 till bor och hanar som är större, min hane är 27-28 och domare gnäller att han är liten istället för att många är stora i dagsläget tyvärr
Hon har vuxit på sig o når numera nästan till 35 cm :) Vill dock ha henne under 35 för o kunna tävla i small i agilityn ;)Håller tummarna för att hon inte växer mer nu, jag som hela tiden bett för att hon ska bli större. haha! :P
// Emmily
Gammal tråd, jag vet! Men hur gick det med storleken? Haha :)
TS, din hund är ju bara 8 månader och kan växa ytterligare. Ge för all del inte upp.
På senaste utställningen fick min york nedslag på att ryggen var för kort. Någon sån york med för kort rygg existerar inte. Domare kan omöjligen inte kunna allt om rasen även om de borde det, ssk allrounddomare.
(Jag dömer enbart grupp 3 och 9.)
Gammal tråf som sagt ;) Hon landade på 34 cm o det + att hon fick jättemycket svärta gjorde att vi la av med utställningar. Vi koncentrerar oss på andra grejer o jag ställer andras hundar i väntan på hund nr två =)
Hon är ju en stor small-hund i agilityn så det är naaaajs :P Finns ngt bra i allt!
// Emmily
#24 Så är det! Nästa säsong tävlar vi massor istället!
Jag har två phalener en på 25cm och en på 31cm båda har blivit "godkända" den ena är stoor och han har fått ck som bäst. Den lilla är normal och vann en del som valp men hans svans är för liten så vi la ner då dem inte tyckte det var kul! Men det är alltid roligt att se vad domaren tyckte! Den stora fick mest nerdrag på sin dåliga päls och inte storleken! Ibland överväger de bra det dåliga! Efter ett tag vet man vilka domare som tittar på vad också.