Första utställningen
Hej, snart ska jag och min valp på våran första utställning. Jag har några frågor. Har man nummerlapp även på inoff? Hur ska en amstaff förbereds inför utställning? I sånt fall om man ska, kan man ha en nummerlapp som man har på hästar vid dressyr och hopptävlingar? Hur vet man egentligen när det är ens tur? Har varit på två utställningar och tittat tidigare, tyckte bara det verkade rörigt. Vilken typ av klädsel är rätt/snyggast när man ställer en svart/vit hund? Om det är någon här som har en amstaff och har utställnings bilder så får ni gärna dela med er. Jag är kikat runt här på sidan samt googlat lite. Ska även till uppfödaren snart och få en genomgång. Men tänkte fråga här först ifall det är något jag behöver inhandla. Har nyss köpt ett utställnings koppel. Allmäma tips på vad man ska och inte ska göra på en utsällning?
Nummerlapp har man alltid annars kan inte ringsekreteraren veta om alla hundar är där som är anmälda till klassen samt hålla ordningen i ringen i och med att man ska stå i nummerordning.
Hur en amstaff förbereds på ett speciellt sätt vet jag inte men bad med schampo och balsam i alla fall sen kan det ju vara bra att införskaffa ett sämskinn och dra över hunden strax innan den ska in för den sista finishen.
Nummerlapp får du alltid av de som arangerar utställningen men det kan vara bra att ha något att fästa den med, antingen en nummerlappshållare, plastficka på armen eller en vanlig säkerhetsnål.
Ringsekreteraren ropar alltid upp numren som ska in i ringen och köper du en katalog så får du också ett hum om när du ska in genom att titta på nummerlapparna på de som är inne just vid det tillfället.
Beroende på om hunden är mestadels ljus eller mörk på kroppen så är det antingen mörka eller ljusa byxor som gäller för att hunden ska synas så bra som möjligt. Har man t.ex. en svart hund så är det en väldigt dålig idé med svarta byxor då den kommer smälta in i bakgrunden med dina byxor och domaren får då svårt att se hur den ser ut ordentligt.
Vad du skall göra - Du skall ha så jäkla roligt med din hund :) Gå in i ringen och ÄG!!! den tillsammans.
Vet du inte vad du skall göra kan du fråga domaren de bits inte ;)
Nr-lappen ska alltid sitta till vänster så att ringsekreteraren ser vilket nummer du har när du går i ringen 🙂
Hanar går alltid in först.
Som andra redan sagt så ska man tänka på att ljus hund - mörka byxor och mörk hund - ljusa byxor. Är hunden både svart och vit kan man ha en helt annan färg på byxorna. Jag brukar ställa min mörka hund i turkosa byxor, det byter av fint 😂
Det viktigaste på en utställning är att ha ROLIGT! Det som är totalt "förbjudet" är att vara sur och bråka med sin hund 😉
Tack för era svar :)
Ja, här är en till som ska på sin första valputställning. Undrar om vi ska på samma…? 🙂
Jag ska till Köping, men har funderingar på om jag ska stryka oss för jag tycker inte att han gått upp tillräckligt i vikt. ( blev dålig i magen för ca 1 månad sen) Vart ska du?
Vi har varit i Moheda idag. Det var faktiskt rätt roligt, det var första gången jag ställde ut en hund. Såhär löd kritiken:
"Utmärkt helhet, mycket vackert huvud, perfekta öron, mörka fina ögon, bra nosparti, mycket välkroppad, bra bröstkorg, välvinklad, rör sig bra när hon vill det, mycket bra pälskvalitet och pigment, mycket trevligt temperament".
Tyvärr nosade hon för mycket på marken och jag fick ingen bra kontakt med henne. Nu fick hon HP och blev BIM-valp. Nån som har lite tips på det där med nosandet, jag tycker ändå att jag tränat väldigt mycket på kontakten med henne, men nu var det nästan omöjligt.
#7 okej vad kul :) Ingen som har några amstaff tips?
träna det viktigaste, stå still, trava och hantering,prio 1 är att ha kul, finslip kmr senare…men det är vad jag tycker, amstaffs ställs som de flesta raser, visas från sidan, sen om du vill ställa fritt eller går ner med hunden väljer du själv
Det där att de går med nosen i backen kan vara problematiskt. Men där är det viktigt med miljöträning så att inte hunden blir så till sig för nya lukter, och sedan brukar jag vara i god tid på utställningarna och gå runt och låta min hund "sniffa av sig" bra länge innan :-)