några frågor om utställningar
I fall man har en hund som inte uppfyller den svenska utställningsstandarden (missfärgningar i pälsen, skadad svans/öron osv).
Den kommer ju aldrig vinna några rosetter i seriösa utställningar, men finns det utställningar som inte bedömer utseendet utan hundens beteende, temperament och hälsa?
Nu lite OT. Kan man registrera en hund med födelsefel eller en färg som inte är godkänd i SKK?
På en utställning bedömer man ju hur väl hunden stämmer med rasens standard, det är ju ett sätt att veta om hunden utseendemässigt passar till avel. Därför är det svårt att få bra resultat p g a olika defekter, skador och avvikelser 🙂 Helt enkelt för att den hunden bör inte avlas vidare på då mycket är ärftligt.
Nej, man kan heller inte registrera en hund som enligt rasstandarden har "fel" färg. Hur det är med födelsefel är jag inte säker på dock 🤔
födelselfel är reggat, ex kroksvans, felbett osv
Jag har en hund som klassas som övertecknad = för mycket färg,vi har ställt och han är se uch trots små brister, ingen är perfekt 😉
Men det blir ju en helt annan sak med ej godkänd färg eller annat
Alla valpar i kullen ska reggas enligt SKK:s regler (förutsatt att föräldrarna är det förstås), är de felfärgade ska det skrivas in. För till exempel pudel är det ett diskvalificerande fel att vara flerfärgad, men det är inga som helst hinder mot att den ska registreras eftersom ovanstående regel alltid ska följas.
Herregud… Det där med registrering är verkligen krångligt.
Men jag menar typ… Om det födds en merle chihuahua i en chocolate kull? Kan man fortfarande registrera merle valpen även fast merle inte är en godkänd färg i Sverige?
OT: Trist att diskussionen om herdehund togs bort :/
Ja, du är skyldig att registrera den valpen också. Det sätts ett kryss på hunddata, OM uppfödaren varit ärlig och skrivit i registreringspappren på rätt sätt dvs markerat att färgen är fel. Gå in på avelsdata och sök på den ras du vill veta mer om, i sökrutan som kommer upp kan man klicka i olika färgalternativ, även felfärgat.