Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikettinofficiella-utställningar
Läst 2227 ggr
[tk1971]
0

Inofficiell valputställning

Vi ska vara med på vår första utställning, vilket känns lite nervöst. Min valp är, naturligt nog, fortfarande valpig och busig. Jag kan tänka mig att hon hellre skulle vilja hälsa på de andra hundarna än att följa med matte runt i ringen. Sen tror jag att hon tycker det är jätteroligt att träffa domaren och slicka henne i ansiktet. Har ni några tips på vad vi ska tänka särskilt på för att inte göra bort oss fullständigt? Vi har tränat på de olika momenten, ibland går det bra, ibland inte.

Zakaraa
0

Valpar får vara Valpar, det är väl det jag tycker är viktigast att komma ihåg :)
De får vara uberglada och inte lyckas stå fint eller kanske pussar domaren. Det är en valp :) Och en inoff så se det inte som blodigt allvar :)

Är din valp extremt glad så kan du muta med lite godis för att han/hon ska stå still när domaren ska titta osv :) Bra du inte matar innan domaren ska titta i munnen (för det ser ju jättetrevligt ut då med en mun full med halvtuggat godis, haha)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[tk1971]
0

#1: skönt att höra! Jag tänkte på en annan sak: pälsen. Jag har ju en terrierras som jag uppfattar ska visas upp ganska "au naturel", givetvis lite tillsnyggad och inte alltför vildvuxen. Men hur viktigt är det på en sån här valputställning? Jag ska naturligtvis duscha och schamponera henne några dagar innan och snygga till henne lite, men nån större pälsvårdsprocedur blir det inte.

Zakaraa
0

#2 Vad är det för ras du har?

En terrier ska du inte bada innan utställning då det förstör terrierns päls. Det beror dock såklart vilken typ av terrier. Strävhår ska du inte bada för då tappar pälsen sin strävhet. Vi badar våra Borderterriers bara om de är äckliga att ta på, typ.

På valpar brukar de inte vara så extrema tycker jag, var dock länge sedan eftersom vår utställningshund nu är 6 år, hehe.

Men det är med för att kolla om hunden är "på väg" att stämma med standarden mer än att de ska stämma. De har ju fortfarande långt kvar att växa :)

[tk1971]
0

#3: Jag har en Jack Russell terrier, och hon har brokenpäls. Jag la märke till för ett tag sedan att det var en hel del lösa hår i pälsen, så dem har jag försökt plocka bort med gummitutor. Jag ska ta bort små hårtufsar och snygga till runt tassarna, men till den här första utställningen gör jag nog inte mer. Det får bli fokus på att försöka få henne att inte gå bärsärkagång istället 😉

Zakaraa
0

#4 Okej Rycker man dem då? (inte helt inne på vad just broken innebär i trimmningssyfte) Om det är en "ryck"-päls hund bör man inte bada tätt inpå innan. Om hon inte är skitig eller luktar så tycker jag nästan att du inte behöver bada alls :)

Ja men precis jag tycker att kolla vad domaren tycker först och "gör det bättre" till nästa utställning, om du förstår hur jag menar". Skulle du undra över något sedan brukar domare på dessa utställningar vara trevliga och snälla att fråga när ringen är avklarad! Då kan du fråga lite ang pälsen osv och hur Denne skulel vilja att den såg ut ungefär. 
Men som sagt, valp = full fart (i flesta fall) så koncentrera dig på att valpen och du har det roligt främst :) Tycker valpen det är jättejobbigt så är det ju varken roligt för dig eller henne att ställa ut därefter igen :)

Och så klart, Uppdatera resultatet här sedan, det är viktigt ;) 😃

[tk1971]
0

Ja, man rycker bort de döda överhåren. Ok, då ska jag nog inte bada henne innan om hon inte råkar skita ner sig fullständigt.

Jag ska försöka ta det som ett träningstillfälle. Hoppas bara att vi inte ställer till det för andra om hon skulle få nåt ryck i ringen.

Zakaraa
0

#6 Jag kan garantera att oavsett vad din hund skulle råka göra så finns det alltid någon som är värre, haha :) Nej men alla kommer vara valpar så det kommer vara livligt :)