Söker tips - "uppställande"
Friställ!!! Hunden blir inte kutryggad och svansen får bättre hållning. Och de ser proffsigare ut.. Den behöver inte stå exakt bara man kan se hur hunden ser ut.. Efter ett tag ställer hunden sig likadant varje gång ;) Så gör jag :)
Kan dela en video hur jag gör.. Därför lär jag inte mina hundar trix o kommandon för sen där de ska tränas till uts så gör de något heeeelt annat..;)
Om dina hundar ställer sig bra nästan varje gång, börja med klickerträning och klicka in varje gång hunden står rätt och lägg till ett kommando efter några gånger och upprepa hela tiden.
kommer med videon snart… den redigeras av min tekniska morbror =)

#7 Hur går det med videon?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag kan inte få upp den.. Har försökt hela morgonen..?
# 9 Antar att du lagt ut den på youtube? Det har varit lite problem med att lägga in filmer senaste veckan har jag sett (plus krångel överlag med gurubesök). Kolla med dem inne på support om det fortsätter att krångla.
Ok, får krångla med det på söndag. Myskväll i kväll med pojkvännen, och imorgon konfa + jobb + massa bokningar. (Bygger naglar) så har lite ont om tid hehe :)
ingen som har video?
Måste bara tillägga att bara för att man friställer hunden betyder det inte att man inte kan lära hunden annat.
Min sheltie fristår, men kan ändå nästan hela LK1 och en hel del trix. Lika väl som man lär hunden ett trix kan man lära in kommandot "stå".
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Mina hundar ser "stå" som ett trix.. Det funkar utmärkt som #13 sa. När hunden börjar tappa fokus och blir uttråkad brukar den få snurra när domaren tittar åt ett annat håll ;) så har dem full fokus igen! Dessutom märker dem skillnad på utställningskoppel/utställning och annan träning :)
I "min" ras (bichon havanais) är det vanligt att man ställer upp hunden. Alltså står på knä bakom alternativt snett bakom/framför hunden för att ställa upp den och sedan brukar man ofta lägga handen mot svansroten.
Vissa friställer och som andra redan sagt så ser det snyggt och proffsigt ut men om man är ovan eller har en hund som vill "tappa svansen" (=den hänger neråt) eller sätter sig kan det kanske vara bättre att hjälpa hunden genom att ställa upp den, åtminstone till en början 🙂
min ena hund tappar tyvärr alltid svansen när han står still, men i en stor ras med stor konk så vore det bättre att försöka ställa fritt, men jag vet inte hur jag ska träna in det på bästa sätt? någon?
#16 va e de för ras? Många hundar har svansen rätt om dem är spralliga, förväntansfulla eller bara allmänt glada
jack russel terrier, mina 2 är som natt och dag, min äldres svans är så gott som vilande jämt när han är still, den yngre har sin uppe jämt. annat om jag går ner med godis/leksak, då kan svansen stå ibland