Tips på övertaggad hund i ring?
jag har en övertaggad liten terrier på 4 år, det känns som att jag provat allt, har jag godis så har han 0 intresse, vill inte stå fint, inget uttryck, svansen hänger, har jag leksak så tycker han det är kul, men det blir lätt flams istället då han är extremt föremålsfixerad, vad hade ni gjort… har provat allt, varit där i tid, tränat, gått runt området, motionerat stenhård morgon eller kvällen innan, det är lika varje gång, han vet vad vi ska göra och blir taggad även i buren och laddar och väntar på sin tur, fler som har detta problem?
stå fint kan han skapligt, men det är travet som blir för mycket så han ligger i kopplet och förstör sina steg
Hur gör du när du tränar då?
Prova att träna t.ex lydnad innan så han får fokus på dig! Behöver inte va avancerat utan typ sitt, ligg osv
tränar varierat med godis eller leksak, har gått kurser bla för gerard o'shea som tycker att han har perfekt attityd i ringen, har testat lydnadsövningar, men det blir heller inte bra då går han med lite stela alerta steg som en schäfer i ringen istället, tittar ej fram och då blir stegen ännu fulare, vi har tränat massa lydnad men vill ha fokus fram i ringen, kan tillägga att han är se och och det gör inte saken lättare när han kmr in i chklass och blir som en galen övertaggad unghund 😉det känns hopplöst, därför ställer vi inget, testade engång iår men det blev lite kaos då med, bara slätt ex
den andra sköter sig klockrent i ringen men är inte tillräckligt bra, får nog inte mer än ett ex i ringen istället
Svårt komma med råd när man inte sett honom in action. De låter ju som en hund med en härlig - HÄR ÄR JAG!!! attityd. Har du ingen video på när ni springer?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
skulle stå att han är se uch, han tycker att han är snyggast om han får säga det själv, men många domare slår tyvärr ner på hans attityd/sätt i ringen fast det står i standard att det ska vara en alert, livlig hund som ser ut att ha roligt!
har bara en film från en inoff vi åkte på för träning då han varit skadad och inte ställts på ett år, lägger in den nu, mest tjaffs på denna video, han brukar stå still på bordet, men på denna video är han rätt lugn, han blir mer taggad på off när det är mer hundar, då kan han nästan stå på bakbenen
Tycker han stod jättefint och rör sig bra men han är så ofokuserad. Han tittar ju på allt annat istället för att själv "showa". Har du prövat med target? Min setter var lite småtråkig i ringen så jag la ut en target på en raksträcka som hon skulle springa till för att få in drivet och koncentrationen. Sen byggde jag bara på med vänstersvängar tills jag fick en hel ring. När hon hade rätta stegen och drivet kommenderade jag showa. Då vet hon att de är dags att visa upp sig och bryr sig inte om annat runt omkring.
ok, tack för tips, så jag ska lägga ut ex godis/sak längre fram som han får gå fram till och sen plocka upp som belöning så han får fokus framåt? han kmr ju bli galen om det ligger en leksak där, godis kanske är tillräckligt intressant, han är jätte svår, min andra är suprlätt i ringen och är bara 15 mån, inte alls som honom i ringen
Jag har ett vanligt plastlock ifrån en yoghurtburk som target och vill att hon skall trampa på den. När hon gör det får hon belöning. Det är därför jag kunde "bygga" ihop en ring, lära in henne ordet showa men även vänster så hon vet när hon skall svänga om hon är före mig. När vi kommer ut ur ringen busar vi eller hon får belöning. Samma sak innan vi går in så att hon "förstår" att hon gör en uppgift tillsammans med mig i ringen.
tack,ska börja klicka in och se om det kopplar, han ska ställas i november
Prova att snurra ett varv i varje hörn det kan öka fokusen på dig eftersom man aldrig vet när du gör nått konstigt… Räcker att gå i en miiiinniii cirkel sedan fortsätta.