Sätter sig ner
har ett litet "problem" med Theo och det är att han kan sätta sig ner på bordet när vi tränar. jag har aldrig ställt ut honom så vet inte hur han kommer att reagera.
Jag belönar självklart inte när han gör det utan ställer upp honom igen. Men hur "allvarligt" är det om han sätter sig på bordet, han är 7 månader så går i valpklass :) Och tips på hur jag kan få honom att sluta sätta sig ner :D
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag skulle tipsa om att hålla en stöttande hand vid ljumsken på honom. Vad gäller allmän handlingträning finns en bok som heter just handling. Den har mycke bra tips!
Det försvårar bedömningen av hunden.. Som #1 skrev kan du t.ex ha ett finger i ljumsken, locka med godis.. Sen försöka använda sitt kommandot så lite som möjligt! Lär honom "stå" också :)
Problemet är väl att vi använder sitt i vardagen, men gör aldrig det på bordet. Vi typ klipper inte klor eller så på bordet och ja gör ingenting mer än att han står på bordet. Det är oftast så att han sätter sig efter ett tag och så om man ställer om honom så står han kvar ett tag. Gissar han blir uttråkad xD
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Ge honom godis tätare i början! Sedan drar du ut på det så han förstår att han skall stä lääänge, ända tills ex. Ett kommando kommer eller du lyfter ner honom :)
Det gör inte så mycket när det gäller valpklass att de råkar sätta sig ner om man är snabb med att få de att stå igen =) T.o.m. min vuxna tik har någon gång satt sig under bedömningen på marken men då har jag bara sett till att hon har ställt sig igen, inga problem alls. Men det är bra att börja träna så att han så småningom kan stå längre och längre stund, locka med något riktigt gott godis som han kan hålla fokus på och använd något kommande i samband med att han ska stå så löser det sig säkert =)