Dobermann
Någon här inne som ställer dobermann? Är sugen på att ställa min grabb men har noll erfarenhet av just det, han är från brukslinjer men ska tydligen vara ras typisk ändå =)
Så om någon här ställer dobermann får ni gärna skriva lite om det eller lägga in någon bild, även ifall de är någon som har bilder på dobbisar från utställningar går bra. Hade varit kul och se :)
Hejhej!
Nu vart det 100 år sedan jag ställde Dobermann, och jag har inte så stor koll på det allra senaste i utställningsringen, men eftersom ingen annan svarat så…
Är det en tik eller hane du har? Har du ställt ut hund tidigare?
Dobermannen är en ganska lättställd ras, den ställs utan speciella krusiduller.
[img]http://www.origostamms.se/images/lotta.jpg[/img]
OBS! Skitgammal bild.
Förr när kupering vart tillåten brukade man hålla upp öronen eller svansen på okuperade hundar i någon slags hopp om att hunden såg bättre ut. Men det gör den ju inte, så det tror jag man har lagt ner. Öronen ligger som de gör helt enkelt, och svansen ska falla naturligt.
[img]http://www.origostamms.se/images/halla-lomma070505.jpg[/img]
Man ställer upp dem ungefär såhär framför domaren, och tanken är precis som med alla raser. Alla ben i "vars ett hörn", och hunden får gärna vara lite på alerten. Det är inte kjol och kavaj och tassa på tå bredvid hunden som gäller, snarare hela och rena jeans/t-shirt och pondus.
Dubbelhandling (alltså att någon annan står utanför ringen och lockar på hunden) är inte tillåten, men kan förekomma ändå. I vilket fall som helst så är det upp till domaren eller ringsekreteraren att säga till om de finner det störande.
När det kommer till rörelserna så ska hunden mest trava rakt upp och ned. Häng med hunden och låt den sträck ut i sina steg, och se till så att det verkligen är trav, inte passgång.
Många brukshundsklubbar anordnar ju inofficiella utställningar under sommaren om ni känner att ni vill träna först. Där går det till precis som på en vanlig utställning, men domaren brukar vara lite tålmodigare och kunna ge lite tips och råd, och resultaten registreras inte.
Lycka till!
Tusan också, ser nu att bilderna inte fungerar. Jaja, tag bara bort det där [/img]-grejset så ska det funka.
#1 Tack för bra svar!
Jag har en hane, dock ganska stor ligger på 73 i mankhöjd men växer förhoppningsvis inte mer =)
Jag har aldrig ställt ut och han har aldrig ställts ut men syskonen har med fina resultat =)
Ska kolla med min brukshundsklubb vad vi har planerat i sommar :D
Tack för hjälpen!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En bekant delade en video på facebook nyss, och jag tänkte på denna tråden. :)
Det här är ju inte i Italien och inte i Sverige, vi är väl blygare än sådär. I videon råder de värsta exemplaren av dubbelhandling jag sett, och total kaos… Men hunden i fokus och handlern till den är superduktiga! Det där hade jag haft som mål om jag haft Dobermann 😉
Väldigt härligt ekipage! Men var det verkligen en utställning :0 När du springer bör du INTE springa förbi de andra, utan ta ut hörnorna istället om han är snabb ;) http://m.youtube.com/watch?v=fI5qPwlb0F4 Jag hade satsat på att kunna stå fritt ( du står framför hunden som står själv). Dock vet jag ej vad doberman domare gillar.. Så kolla youtube och rasklubbens hemsida ;)
Herregud vilket kaos xD men tummen upp för handlern och hunden som inte använde sig av dubbelhandling!
Tänk på att det inte var från Sverige, med tanke på all dubbelhandling som pågick där så är det säkert ett land där det mesta är tillåtet på utställningar även att springa förbi de andra (vilket jag iof har sett i Sverige också)😉