Springa fint?
Hur lär jag min unghund att trava fint vid min sida på utställningen? Hon skuttar gärna. Hemma går det mycket bättre. Hur tillrättavisar jag henne när hon hoppar(Hemma på träningen)?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Försök o få in ett "driv" i henne så hon strävar framåt och nästan ligger på i kopplet men utan att dra. Träna korta stunder och använd ett speciellt kommando. Jag använder ordet - SHOWA! när jag vill att mina hundar skall visa upp sig. Skutt skulle jag inte korrigera utan bara ignorera. Hellre en glad och exalterad hund i ringen än en torrboll :P
Vi har haft ringträningar på gärdet bakom sjögatan och finns intresse kanske vi har en nu innan eskilstuna/norrköping. Håll koll på NYLKK´s hemsida.
#1 Tack för svar. Jag brukar träna korta stunder i taget och de funkar bra efter ett tag. Det roliga är att hon springer bra när jag springer lite innan jag ska in i ringen och då funkar det fint. Men det är väl just det att det blir så mycket roligare när det är andra hundar med och springer i ringen.
Funderar på att åka på de utställningsdagarna, så en ringträning skulle kanske vara intressant. Bor på sjögatan så det är nära och bra :)
Måste man vara medlem?
Du har en ung glad hund det är ju helt naturligt. Hon kommer ju att lugna ner sig ju vanare hon blir.
Man behöver inte vara medlem.
Prova att stanna en micro SEK, för att "andas" räcker att gå 2 steg… Jag har lärt mina hundar trava, då gör dem de.
#3 Ja :)
#4 Ska testa det!