Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikettallmänt
Läst 8909 ggr
[johannnnah]
4

Första utställningen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Minns ni eran första utställning? Kan ni inte berätta era känslor inför den utställningen och era minnen från dagen!

Så här var min och Kiros första utställning

Det var en solig dag den 1 maj 2012, alltså inte alls så längesedan. Kiro var precis 4 månader fyllda och båda hans kullsyskon skulle vara med. Så även hans ca ett år äldre halvbror. Utställningen skulle hållas i Mariebergsskogen, Karlstad.

Eftersom att detta var både min och Kiros första utställning var jag jättenervös! Så det kändes skönt att vi var ett gäng som var där tillsammans och hjälpte varandra. Jag hade hoppats på att det skulle vara åtminstonde en före oss, så att jag kunde kika lite på hur de andra gjorde. Men det var det inte.. Vi var först ut, tillsammans med en till liten kille. Även han precis fyllda fyra månader.Trots att jag  var jättenervös och trodde att jag skulle göra bort  mig totalt gick det bra. Kiro skötte sig ypperligt och vi kom hem med två rosetter, BIM och HP.

:D

Charlotta-B
1

Åh grattis till rosetterna! :) Fina pojken!

Min första utställning jag själv ställde var en liten liten utstälning med min Grandis tik jag hade då. Detta var flera år sedan så mins inte jätte väl. Men var lite nervös, vet vi var ensamma i vår klass men det gick fint. Hon blev BIR & BIM.

Charlotta-B

[johannnnah]
2

Åh vad kul att det gick så bra!! :)

Belimas
2

Absolut minns jag min första utställning =) Det var sommaren 2006 och min leonbergerhane hade nyligen blivit 6 månader gammal och skulle ställas ut på en inofficiell utställning som anordnades av en lokalklubb inom rasklubben. Förutom honom så skulle uppfödaren även ställa ett kullsyskon till honom (också hane) som hon hade sparat samt en annan kullbrorsa bl.a. Domare skulle vara en välkänd uppfödare inom rasen.

Tanken var att en annan skulle visa honom åt mig själv men ju närmre utställningen kom desto mindre hörde jag ifrån henne och till slut hörde jag inte ett knyst längre så jag bestämde mig för att ställa honom själv trots att jag inte hade någon aning om hur det går till.

Utställningsdagen kom och jag hade aldrig varit så nervös tidigare som jag var den dagen och ju mer vi närmade oss start desto nervösare blev jag. Väl inne ringen så kallsvettades jag och händerna darrade som asplöv, benen kändes som gele men det gick bra och vi körde på med lite hjälp av uppfödaren. Vi gjorde så gott vi kunde och det slutade med att vi vann klassen med HP och slog både uppfödarens hane och den andra brorsan =) Sen fick vi tävla vidare mot bästa tikvalpen som till slut vann och blev BIR-valp men efter det var jag fast i utställningsträsket och har sedan dess ställt ut flitigt, är inte alls nervös längre tack och lov för det var inte kul Flört

[johannnnah]
0

Vad kul att det gick bra! :)

Ja, visst fastnar man efter första gången! Jag har bara ställt fyra gånger, så lite nervös är jag ännu! Men inte fullt så nervös som allra första gången! ;)

Belimas
0

Ja det blir lättare och lättare för varje gång ;-)

bollen__
0

Min och vovves första utställning var i lördags! Jag har aldrig ens varit besökare på en utställning så jag var så sjuuukt nervös. Hade som tur var en kompis med mig så jag fick ju lite tips av henne och det var lugnande men ändå så var jag så nervös att jag skakade och inte kom ihåg något när vi var färdig. Dock gick det jättebra, vi fick gå in tre gånger!! Åkte ut i BIS-finalen, så vovve fick BIR,HP och BIG :D

Han skötte sig kalas, matte får öva lite mer på att stå bara, och inte va så nervös!

dundeer
0

Min Första utställning blir nu den 1 sep.. Jag är Så sjuukt jätte nerväs just nu!! :o Jag vet inte ens nästan hur man göra O.o 
Kommer sätta mig mitt i ringen och gråta ;D

joheck
0

Min första utställning är 1 sep också, samma som dundeer. Och om dundeer tror att hon inte vet vad hon gör så är jag nog totalt kördTyst. Vi får väl sitta i ringen och gråta tillsammans ;).

[johannnnah]
0

Vart ska ni då? :)

Zvintos
0

Jag och vår första staff Grim var på våran första utställning, både för mig och honom, i Juli förra året. Det var en inofficiell som anordnades utav SWB Örebro i samarbete med Örebro hundkapplöpning. De hade även uppvisning utav både hundkapplöpning samt weight pull, plus att man fick prova på för en liten slant. Minns att vi redan innan bestämt att låta Grim prova på weight pull sen efteråt. På kvällen innan utställningen började nervositeten stiga och höll sig kvar, tills det var våran tur att kliva ut i ringen. Då försvann den! Vet inte om jag har mina gamla "innebandynerver" att tacka för det eller om det var något annat. Grim gick ganska OK, särskilt med tanke på att det regnade. Staff + regn är ingen bra kombo. Flört Jag blev glatt överraskad när han slog de 2 andra hanarna i ringen, särskilt som Grim var yngst med sina nyligen fyllda 1 år. Han slutade som BIM och blev slagen av en jättefin tik som rörde sig kanon. Grims höjdpunkt på dagen var dock weight pullen, som han fann otroligt rolig!

dundeer
0

#8 Haha ska du oxå dit?! :o Då får vi f*n Se till att stötta varandra!! ;)

joheck
0

#12 Jo Anne lyckades värva mig med. Det får vi definitivt göra!

Zakaraa
0

Oj! Jag kommer inte ihåg när min första utställning var! Men jag kan med säkerhet säga att jag var sjukt nervös. Då jag har social fobi var det extremt svårt för mig att möta domaren men det gick bra. Kommer dock inte ihåg om vi fick någon rosett den gången (har precis plockat ner alla rosetter från väggen för ommålning)

Nu ca 5 år senare är jag van ställare inom Border Terrier och jag Älskar det :) Tyvärr går det inte så bra som vi tycker med vår Bozze (inga cert men väldigt bra bedömningar) men då både han och jag tycker det är roligt fortsätter vi ställa. Vi har ju i alla fall fått många 1:or/excellent ^^
I inoff utställningar går det betydligt bättre. Bozze & jag tog hem titeln som Årets bästa hane på GästrikeBordern 2011 där vi blev slagen av en CH-tik :) Hoppas på ett lika bra (om inte bättre) resultat nästa helt då det är GästrikeBorden 2012 som inträffar! (samtidigt som tre-dagars utställningen i Högbo)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakarias
0

Min första utställning var kaos blandat med lycka :)

Vi var på utställning i Finland med våran hund. pappa sa att vi skulle träna före, så 2 minuter före sa han hur jag skulle göra. Jag fick nästan panik och så. Men som tur var så var dommaren svensk/finsk så hon pratade svenska med mig. Som tur var gå var ja ensam i vuxenhunds klassen :)

Dommaren tyckte att Pimu var väldigt fin och att hon var väldigt rastypisk. Pimu blev BIR och fick Cert, även fast hon har borta 3 tänder! Hanen hon tävlade mot sprang så dåligt så det var nog därför vi vann.

I BIS ringen så kom vi 3a i våran grupp. (BIG3)

Mest glad var jag över att allt hade gått bra, och de 3 pokalerna och Rosetterna såklart Flört

Nu för ett tag sedan ringde våran finska kontakter och frågade när vi skulle fara på utställning i Finland nästa gång. Jag tror dem är rädda för konkurrans ;)

[Ebfotograf]
0

Min första utställning var på en inoff i Orust med både blandraser och renrasiga, jag ställde själv min blandras hane som var 11 månader. Han var världens fulaste (skojar inte) hund utan någon som helst benstomme eller päls. Det var varmt som attan +35° i solen. Jag var hel nervös hade sett utställning några gånger före och jag visste mycket men inte allt. Precis innan vi skulle springa in i ringen så fick han syn på en stor fin korthårig St. Bernardshund och där borrade sig utställningskopplet ner i min tumme så den skars upp. Men det var bara att se glad ut och fortsätta in i ringen.

Men det lönade sig, excellent och jätte fin kritik! Dock så är han väldigt socialglad och han charmade domaren med det. Så det blev tillslut BIG. Några timmar senare var det dags för BIS:et och på det hade både jag och Diablo fått värmeslag, min var dock mycket värre. Men var glad i ringen endå. Tillslut blev han BIS 2 på första utställningen, inte långt ifrån BIS:et sa domaren :)

Dock var jag väldigt trött, och hade som sagt värmeslag så därför ser jag väldigt sur ut på bilden ;)

tezzla
4

Eftersom det var min första hundutställning så var jag så sjukt nervös, hade konk av upppfödare i ringen och där kmr jag på en in inoff och ska träna/lära mig. hade inte ens sett någon ställa jrt innan, men debuten gick fint, birvalp, big 1 och bis4

Amandla
0

#17 Grattis! 🙂

tezzla
0

Debuten för Birk blev bimvalp, jag var så stolt över honom eftersom han skötte sig klockrent i ringen, det var som att han aldrig hade gjort annat, stod still och travade fint hela tiden

Amandla
0

#19 Grattis! 🙂

Kattamatte
0

Det kom jag i håg.

Sophie~
1

Min första var en inofficiel ute på Orust hundägarförening nu i somras. Enda Japanska Spetsen så blev ju BIR direkt. Hundens andra utställning och min första.

"Trevlig hund & uttryck, mörka vackra ögon & nos, vacker päls, välvinklad fram & bak, rör sig utm runt om, välvisad!".

Resultat blev BIR, 1a Pris & HP. :) För min del var det helt oplanerat att jag skulle visa honom då jag egentligen skulle följa med och agera fotograf, men det gick ju iallafall! Senaste var i Borås, nästa blir i Backamo.

Åkte ut i BIS, hunden bakom var roligare är köttbullar tydligen.

Belimas
0

Grattis! men det är ingen garanti att man per automatik blir BIR bara för att man är ensam även om det helt klart kan vara en fördel ;-)

Sophie~
0

Tack! Hehe, inte? 🙂

Belimas
0

Nej allt beror på hur väl hunden följer rasstandarden =) Får den inget Hp (inofficiella) så kan den inte gå vidare och tävla om BIR och samma sak på officiella men då krävs det Ck =)

Sophie~
0

Jaha, hehe :)

Kelin
0

Min första var västkustvalpen.. Va 9år, hade tränat lite med uppfödaren innan ;) blev BIR men placera mig ej i gruppen.. Stod även välvisad på kritiken men gissar på att han skrev det pga min ålder ;) andra utställningen var My dog då var jag så nervös att jag knappt våga gå in ;) Sen dess har det blivit en del utställningar, barn med hund, junior handling och olika raser… Räcker att man provat en gång så får man blodad tand ;)