Ras och kennel?
Hej!
Lite nyfiken, vilken kennel kommer er hund ifrån? Vad har ni för ras? Hur kommer de sig att du valde den rasen och kennel? Håller ni på med utställning? Hur går de? Varför håller ni på med utställning?
Mvh
Rebecka 
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Isländsk Fårhund från norska kenneln Isheim.
Har alltid varit förälskad i Island (land, språk, befolkning, hästrasen..) och hittade även hundrasen och läste in mig på den. Råkade inse att den passar mig som handen i handsken. 
Kenneln hade jag kikat lite smått på, men blev ändå lite slumpartat. Mailade en annan uppfödare, där alla valpar var tingade. En av hennes tidigare uppfödningar var dock pappa till den norska kullen, så jag blev hänvisad dit, och hittade min ögonsten.
Än håller vi inte på med utställning riktigt, annat än lite ståträning. Funderar på att satsa på en inoff 23/9, valpklass. Varför? Kul grej. Och om hon visar sig bra både exteriörmässigt och temperamentsmässigt så kan det hända att hon går i avel, men det är inte ristat i sten.
Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga
Min tjej kommer från kennel Shangri-La, tibetansk spaniel. Jag fastnade för rasen första gången jag träffade en, tidigare har jag aldrig tänkt skaffa en ras som har kort nos, korta ben och "krull"svans. Nu sitter jag här med en och kommer alltid ha minst 1 tibbe i mitt liv, de passar mig utmärkt och tycker numera att det är charmigt med kortbenta hundar (nåväl vissa i alla fall)
Jag är så fast i utställningsträsket som man kan bli, har ställt ut flitigt sedan 2006 dock inte så mycket i år då vi har valpplaner i stället så vi har tagit en paus till nästa år
Varför jag håller på med utställning? Jag gillar spänningen och utmaningen i att få en hund att visa sig så bra som möjligt med minimal hjälp från min sida, chansen att träffa likasinnade som gillar rasen lika mycket som en själv och alla bekanta och vänner som man har lärt känna genom åren på utställningarna.
Kiro kommer ifrån kennel Madmax, Karlstad. Och att det blev en sheltie och just från Madmax var en ren slump faktiskt. Jag var helt inrutad på att jag skulle ha en amstaff, hade kollat upp olika kennlar osv. Men min sambo som inte är lika hundvan som mig var tveksam till att ha en staffe. Niklas ville gärna ha hund med inte en så stor hund.
I alla fall så har jag en vän som heter Anna-Karin. Jag lärde känna henne igenom stallet och de första gångerna vi träffades hade hennes mamma med sig deras lilla sheltietik på våra träningar. Molly som hunden heter var då inte mer än ett par månader och jag blev kär! Menmen, då bodde jag hemma och med en allergisk lillebror var det inte tal på att skaffa hund just nu. Och förresten skulle jag ju ändå ha en amstaff.
Men så när jag var hemma hos A-K en dag så sa de att Molly snart skulle paras för sin andra kull (de har haft Molly på foder fram tills hon fått två kullar), vi pratade om hur mysigt det är med en liten valp och under tiden vi satt och pratade knallade Molly omkring i köket och kom ibland och la sitt huvud i mitt knä och efter en liten stund hoppade hon helt plötsligt upp i mitt knä, la huvudet på min axel och där somnade hon. Där och då insåg jag att jag ska ha en valp efter Molly. Inget alternativ fanns längre. Så när det stod klart att tre små godingar hade fötts fick vi vara de första som hälsade på. Liksom sin mamma klättrade en liten krabat upp i mitt knä och somnade och då rasade Niklas alla tvivel om att skaffa hund. Han blev ungefär lika kär som jag blev i Molly den där gången för flera år sedan!
Att både jag och Niklas klickade direkt med Tina, som är Kiros uppfödare, gjorde inte heller valet svårt. Vi är hur nöjda som helst! :)
TS, hur valde du ras och kennel? :)
Roligt att du frågar! :D
Med mopsarna är de inga snack om saken, de är en hemma uppfödd. Där vet bi ju hur föräldrarna är osv.
Med min shetland sheepdog däremot var de min farmor som fick välja, de stod mellan 2 st.. Och hon valde den finaste, och den som passade bäst! :D
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Border terrier har vi 3 av här hemma :) (även en blandras)
Alla 3 bordrar kommer från Akimbós kennel, vi har Akimbós Batman (Bozze), Akimbós Betty Boop & Akimbós Dunderklumpen (Danny)
Bozze & Betty är syskon och Danny är Bettys son så det är en enda stor familj :) Anledningen till att vi valde Border terrier från Akimbós var väl främst för att min bror var tillsammans med dottern till uppfödaren och vi träffade dem för första gången bär B-kullen (Bozze & Bettys kull) var nykläckta.
Lång historia kort så blev jag ägare till Bozze efter att vi var hundvakt åt honom ett tag och sedan blev vi även fodervärd på Betty. 2010 kom Danny in i bilden, han är tyvärr krypto så planerna på en avelshane i honom gick i kras (även utställningsdrömarna då han är enormt vacker och standardsenlig)
I övrigt så ställer jag Bozze ofta. Nu 4 veckor framöver ska vi på 6 utställningar (om jag inte minns fel) och det går bra för oss. Tyvärr inga Cert i SKK (däremot ett Cert i SHK). Betty ogillar utställningar så henne ställer vi endast på lugnare tillställningar, som GästrikeBordern då det bara är några hundar på plats, då hur det bra och hon har roligt. :)
Jag blev introducerad i utställningarnas värld 2007 och var fast sedan dess. Tyvärr var ja gredan då för gammal för Juniorhandling så jag får inte tävla i just handlning *suck* men jag kämpar för att kunna bli en handler man kan hyra :) Hittills har jag dock bara ställt mindre hundar, men det kanske kommer större hundar i framtiden.
Hehe blev lite smygreklam där men ajg hoppas det är OK ^^'
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Vilken kennel kommer er hund ifrån?
Båda kommer ifrån Meder´s GoldDog.
Vad har ni för ras?
Staffordshire bullterrier
Hur kommer de sig att du valde den rasen och kennel?
Rasen valdes då vi ville ha en tålig hund i liten förpackning, i kombination med ett temperament som passar oss. Kort sagt. Kenneln blev det då vi fick såpass bra kontakt med innehavarna. Nästa staff kommer dock att vara från en annan kennel.
Håller ni på med utställning? Hur går de?
Har enbart ställt ut på några enstaka än så länge och det har gått skapligt. BIM på hanens första, samt 2:a bästa hane på sin senaste. Tiken blev BIG-3 valp på sin första och enda utställning. Kommer testa att ställa någon mer, men lär troligen inte bli fler än så. Anledningen är att hanen inte är särskilt förtjust i utställning och därmed inte visar sig särskilt bra alls. Och tiken är högre än önskvärt och kommer därmed mest troligt inte gå särskilt bra i fortsättningen.
Varför håller ni på med utställning?
Jag provade på det förra året och tyckte det var roligt helt enkelt.
Den ena är ifrån en privatperson den andra ifrån Krumelurens
Vad har ni för ras?
Chihuahua
Ville ha en liten hund och jag tyckte att chihuahuor var så fina så då blev det den rasen. Kenneln blev det för att jag föll för hunden =)
Har änsålänge bara blivit inoff och där har det gått bra för bägge 2
För att jag tycker det är kul :)
Sankt bernhards hund.
Min svärmor som fött upp henne, så ingen speciell kennel :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Våran Alice kommer ifrån Marina på Villmobackens kennel i Ludvika, som föder upp Leonberger. När sambon och jag började kolla runt på olika hundraser föll valet ganska snabbt på hundar ifrån rasgrupp 2. Vi ville ha en stor, självtänkande och familjekär hund som tycker om att vara med överallt och som tål mycket fysisk och psykisk aktivitet i olika väderlekar, som också är mångsidig. Vi har verkligen hittat den ultimata hunden för oss, Alice är allt vi någonsin önskat hos en hund. Både sambon och jag är väldigt aktiva friluftsmänniskor och tycker även det är roligt att träna lydnad och prova på mycket olika aktiviteter med henne och man märker att hon också tycker det är roligt. Efter vi blivit helt säkra på vilken ras vi ville ha, så föll valet på två kennlar men eftersom vi klickade så bra med Marina så bestämde vi oss för att åka och kolla på valparna. Alice kom springande fram och hälsade direkt på oss och så var man hopplöst förälskad i henne :-) Vi kommer göra våran utställningadebut nu i September den 23:e på Lindesbergs inofficiella utställning som brukshundsklubben annordnar, så det kommer bli spännande och intressant. Varför vi vill hålla på med utställning är för att jag tycker det verkar vara för en bra sak. Att man hjälper rasen att hållas frisk och hälsosam och ju fler hundar man ställer ut desto mer kan man jobba med att hålla friska och sunda hundar. Då ser domarna och uppfödarna åt vilket håll det är påväg och hur bra kombinationerna blir efter en parning med föräldrarna. Sen verkar det vara väldigt roligt och jag hoppas Alice kommer tycka detsamma. Det är alltid lika roligt att få träffa likasinnade med samma intressen för den vackra Leonbergen och att umgås är alltid lika trevligt :-)
Våran hund heter Encos Natasja men kallas Dolly, hon kommer ifrån Encos kennel. Hon är en lagotto romangnolo, varför det blev just den rasen är en väldigt lång historia men den är helt perfekt för oss. Kenneln hade en kull som var levernas klar precis i början av vårat sommarlov så vi åkte och hälsade på , det klickade direkt dom var jätte duktiga och trevliga. Så 3 besök senare hämtade vi vår lilla ängel.
Jag har ännu inte ställt ut henne men ska snart anmäla mig till en valputsällning i växsjö den 3-5 november. :-)
// Nadja
#10 Måste fråga av ren nyfikenhet.Var ligger växsjö? Eller ska det stå växjö?
Charlotta-B
#11 Det ska självklart stå växjö, kan inte riktigt haft hjärnan med mig nät jag skrev ;)
// Nadja
#12 okej. Dit kommer nog jag då jag bor där :)
Charlotta-B
#13 Kul, mina kusiner bor där så vi bor där medans utställningen är!
Vad har du för ras?
// Nadja
#14 jaha vad skoj!!
Jag har en Bedlingtonterrier. Men jag ska inte ställa. men kommer dit och tittar allafall =)
Charlotta-B
"Min" hund som är familjens yngsta kommer från Guld-fias kennel. Den gammla kommer från Goldsands kennel.
Vad har ni för ras?
Golden retriever
Det var mina föräldrar som blev förtjusta i golden och som bestämde ras eftersom jag inte var så gammal när vi skaffade den äldre. När det sedan bestämdes att vi skulle skaffa en till hund ville de absolut ha en golden till vilket jag inte hade något emot egentligen. Det är en härlig ras. Även om nästa hund blir en annan ras med lite mer fart i. Det var även de som valde kennel.
Jag har precis anmält mig till min och hundens första utställning.
Jag tycker det verkar roligt och jag är lite sugen på att få se vad hon ska få för kritik.
Kennel - Dragonfire´s
Ras - Irländsk röd setter
Varför rasen - Jag ville ha en glad hund med ett härligt temperament, en utmaning att träna och en hund som orkar vara med men som tar det lugnt inne.
Varför kenneln - Hade en setter ifrån en annan kennel först som jag valde för jag gillade deras hundar och jag bodde ganska nära dom. Kenneln är känd och har fött upp många framgångsrika hundar. Tyvärr fick den hunden avlivas när hon bara var ca 11 mån gammal och den hundens pappa är uppfödd utav nuvarande kennel. Kenneln hade precis fått en kull med valpar 1 dag innan min hund avlivades men ena tiken var tingad och den sista tiken skulle de behålla själva men efter ett tag efter att de hjälpt mig försöka hitta en bra hund fick jag köpa hunden med bibehållen avelsrätt och det är min Norma det :)
Håller ni på med utställning och varför? - Japp det gör vi för att jag och Norma tycker att det är kul.
Hur går det? Det är hård konkurans men det går ganska bra. Några placeringar i bästa tik men inga officiella BIR eller BIM.. ännu ;) Hon fyller 3 nu i maj och jag tycker hon utvecklas fin fint.
Wunderbaums kennel i Småland
**Vad har ni för ras?
**Australian Shepherd
**Hur kommer de sig att du valde den rasen och kennel?
**Aussie's har varit i mitt liv i flera år innan jag skaffade en och lärde känna otroligt många hundar och uppfödare runt utställningsringarna. Men jag valde ingen uppfödare jag träffat förut. Jag köpte Nox från denna kenneln för det kändes helt rätt med föräldrarna (mamma som jag träffat sedan valp) och uppfödarn. Det bara klickade! Och jag tingade min valp innan den föddes.
**Håller ni på med utställning? Hur går de?
**Vi har uppehåll med utställning och tävlar i rallylydnad för tillfället. När vi ställde ut som valp så gick det rätt så bra, de två senaste utställningarna gick inte bra pga oklar. Han har ingen chans mot de andra som ställs ut så vi väntar med utställning tills han är någorlunda fin ;)
**Varför håller ni på med utställning?
**Miljöträning och rosetter!
Nu tar vi en av våra många hundar: Vilken kennel kommer er hund ifrån? Kennel Faidros Rydsgård Vad har ni för ras? Podengo Portuges Pelo Liso Pequeno Varför valde jag den rasen o kenneln? Ras: Det var min syster som ville ha hund, och såg Podengon på en utställning. Men när Engla var ca 11-12 veckor tröttna hon på att gå ut med den och nu hade hon ju visat alla kompisar. Vid de laget hade jag två mopsar så en liten podengo gick väl också bra? Kennel: Uppfödaren hade andra raser också så det var en kompis till mamma som rekomendera den kenneln. Utställning? Hur går det? Klart att vi pillar med utställning! Ja, såhär stod läget när Engla var 2år och 3månader: SE UCH, NO UCH, DK UCH, NORD UCH, KBHV-09, INT UCH Faidros Santa Clara-A-Velha Varför håller ni på med utställning? Jag har hjälpt mamma redan från början och jag gör det för att bevara ursprungshunden i rasen. Det är ännu roligare när hundarna ÄLSKAR det! Tar man fram kopplet med stenarna på så flyger hundarna på mig! Bild: Fyra titlar på två dagar, -09
Phalener från Fjughalls kennel. Som tyvärr ej finns kvar! Valet var ganska enkelt träffa henne på My dog och klickade fort.. Åkte och hälsade på flera ggr före vi hämta första valpen… Hon har alltid hjälpt till och låtit oss besöks henne ofta vilket var viktigt för oss. Första hunden och allt! Har ställt ut en del, går bättre för mig än för hundarna… Båda var lovande men ingen har lyckats mer än som valpar… Skall dock prova att ställs ut Gibson igen, nu när han är mer kavat och mogen i kroppen! Enzo är super showig, lättlärd och va perfekta första hunden! Gibson är lite mer komplicerad men fortfarande lätt när man förstår hur han tänker ;)

Kaila kommer också ifrån Marina och är helsyster med Alice, samma som i mitt inlägg #9
2 släta jrt, den trefärgade är min första, den kmr från kennel Raaw,han blir 4 år i juli. den andra Gang-staff kennel i polen, han blir 1 år 20 maj och jag har en 3 påväg, info kmr sen då det fortf är hemligt 😃
jag fastnade för jrt då jag vela ha en 3 hund, en mindre hund, men endå "stor" och tålig, hade redan en blandras ast/rottis och en skkreg ast.
har fastnat för rasen på alla sätt!
skulle aldrig ställa ut då jag alltid tyckt att det ser extremt töntigt ut, vänstervarva kan väll vemsomhelst😉
gjorde ett försök och blev envis pga hur vi blev bemött av jrtfolket, folk pekade, kastade glåpord åt oss. tyvärr är det få som gillar den släta typen, likaså med domare. det är broken/sträva som gäller. men jag vägrade ge upp och min hund blev se uch efter att han fyllt 2 år!
så jag gick på ren envishet och för att min hund älskade ringen, nu är det samma visa med junioren, en off utställning har vi gjort, det blir några till. han älskar också ringen och jag vill att släta ska synas och vill ha bort favoriseringen eller en klassindelning som de andra raserna så vi får en ärlig chans vi också! de släta behövs i aveln för att bevara pälskvalitén!
Användarnamn: Kattamatte
Ort/län: Småland, Kronobergs län
Info om min hund: Jag har en 3-årig golden retriever tik som fungerar i hop med alla hundar. Hon kan både leka och vara lugn med andra hundar.
Promenad eller träning: Går bra vilket som.
Övrig info promenad: Gärna skogsrundor, vad som helst
Övrig info träning: Vi tränar lydnad, rallylydnad,hundutställning men skulle absolut inte ha något emot att prova på något nytt! I lydnaden och rallylydnad sattsar vi högt, och skulle vara kul med någon har samma mål.
Hur jag vill bli kontaktad: Lättast på golda@home.se men funkar även med PM.
Blue Alert's
**Vad har ni för ras?
**Australian Shepherd
**Hur kommer de sig att du valde den rasen och kennel?
**Jag ville ha en aktiv hund med mycket motor som passade för det mesta, en allround hund helt enkelt :)
**Håller ni på med utställning? Hur går de?
**P.g.a. problem med hundar och reservation mot nya människor har vi inte kunnat ställa ut ännu, men vi jobbar på problemen och när han är "fri" så ska vi testa på utställning
**Varför håller ni på med utställning?
**Bra miljöträning och det är kul att få en bedömning av hunden :)
-