Blandras & renras utställning
Åh vad skoj! Har haft jätte svårt att hitta utställningar just för blandraserna.
Men vad roligt att dom anorda en kombinerad.
Brukar du vara där?
Charlotta-B
#1 ja, det verkar vara tomt i år… Jag har varit där dem två senaste åren :)
#2 Tror jag redan gjort det? :)
varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns
Hoppas det blir lika kul detta året =)
Charlotta-B
Blir det någon utställning i år med?
1juni är det en kombinerad, anmälan går ut idag!
Är de en vettig utställning för de renrasiga hundarna?
#7 Jag tvivlar, men de är ju inofficiellt… Jag kommer ej ställa ut där bara kolla :)
Jo men jag tycker många inoffare är bra med duktiga domare och generöst med priser och rättvisa bedömningar så de var väll mer det jag menade. Bor i närheten o tänkte min tant hund skulle få vara med bara för att hon skall få ha något att göra men har aldrig hört talas om klubben förut.
Jag har ju tyvärr dåliga erfarenheter, då jag har phalene en ras som inte alla vet vad det är.. Domare har t.om frågat hur man skall bedöma dem, sedan va samma domare BIS domare och peka ut "papillon-saken".. Blev bra sur då, han hade trots allt 1 månad på sig att läsa rasstandarden som tar 10 min ;)
hmm ja de var väldigt dåligt de är ett ansvar man har tycker jag om man ställer upp som domare på en inoffare att plugga på de raser man skall döma.
Rättvis bedömning skulle jag inte säga att man alltid får på inoffare, de som är domare kan rätt ofta inte mycket alls om de raser de dömer. De är ju inte utbildade domare utan kanske uppfödare eller möjligen domare under utbildning. Man får se det som träning helt enkelt 😉
#12 Absolut men om jag dömer en ras så ser jag väl till att plugga på rasstandarden ordentligt och de förväntar jag mig att andra gör också om man tackat jag till uppdraget.
#13 Det skulle jag också göra, men det är inte alla som gör det. Vet en hund, med ett mycket tydligt diskvalificerande fel som ingen kan missa att se, som blev BIM på en inoff.
#14 Ja som sagt det är mycket tråkigt. Kanske även för hundägaren som kanske får förhoppningar om att hunden skall ha en chans att få en bra kritik på en officiell utställning.
Jag förväntar mig ändå att domaren skall veta vad man har för ras.. När domaren frågar vad rasen heter och hur man bedömer den ä blir iaf inte jag så glad.. Inoff är bara en större ringträning typ, haha Vad var det för fel hunden hade?
#16 Det var en flerfärgad hund i en ras som bara ska ha enhetliga färger, det är såpass ovanligt att folk i allmänhet inte ens förstår vad det är för ras när de ser den.
#17 oj då.. Är de ens egen hund kanske man blir glad.. Men annars ;)
#18 Ja man blir ju lite fundersam onekligen… 🤔
7/9 är det dom ska har sin hundutställning.