Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 3655 ggr
tootiis
2016-09-25 20:55

Träning inför utställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hur tränar man som bäst inför utställningar? Har en liten fralla pojke på 3 månader som jag vill prova att ställa ut i framtiden, och se om det är något för oss :) Har ett Utställningskoppel till honom, svart. Är med i SKK! Vart hittar man kvarvarande utställningar för iår och nästa år? Har hittat en valputställning i januari, och en inoff i februari som jag funderar på.

// MT ♥

Annons:
XeZafir
2016-09-29 20:10
#1

Jag är väl den siste som ska säga något…men det är skoj att ställa! Jag har just gjort min första utställning :)

Lär din lille kille att "stå"

Låt olika folk känna på honom, då blir det inte konstigt för honom att domaren känner igenom honom och tittar på hans tänder.

I övrigt kan jag inte vara till någon hjälp tyvärr, men här inne finns många som kan detta jättebra!

Lycka till och berätta gärna om dina framsteg :)

tootiis
2016-09-30 10:42
#2

#1 Hur lär man in stå? Så fort vi ska träna så gör han de han redan kan, dvs sitt, ligg, och en massa flams.. Jobbar på en djuraffär, så han är med och träffar kunder och hundar :) Han är otroligt social och glad!

// MT ♥

Jamie+Engla
2016-09-30 16:10
#3

Stå tränar man in lättast genom att bara kalla till sig hunden, säga stå och använda en gest med handen för att markera. Sätter sig hunden, tar du ett steg tillbaka så att hunden flyttar sig. Stå kommer så småningom, och inte förren då får valpen godis. Det spelar ingen roll hur den står, bara alla 4 benen är i marken och hunden står upp Sen kommer inlärning till flyttningen av ben, men det tar tid. Jag brukar vänta rätt länge med det, fokusera först på att ha kul. Ett av mina sätt (jag har massor av olika sätt, skräddarsytt för varje individ) ligger på Youtube för alla att se. Där använder jag mig av hinder för att få in en rolig gren där hunden måste röra på sig och ha kontakt med sin förare. På videon tränar jag först min 9 åriga podengo av den lilla varianten, och sen min då 15 månader gamla podengo av mellan varianten. Faktiskt så är det en video av hennes första träning med denna metod. (Podengo är en mycket smidig jakthund, denna träning rekommenderas inte till "slöa" raser och hundar av stor ras som är under 1 år) https://youtu.be/E4vzpSM99RY Lycka till!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Vattnadal
2016-10-15 12:51
#4

Jag har svårt att få min grönländare att stå med svansen högt, helst ska den ju vara i en båge och vilande mot ena bakbenet. När hon travar hålls den snyggt, men när jag ställer henne blir det aptråkigt och den åker ner som en vilande huskysvans. Jag har tränat som tusan ett tag nu på att tratta i henne godis och att jag då får dutta och sedan även hålla upp svansen. Nu är det så långt kommet att hon förstår att det blir belöning när hon står med svansen högt. 
Fick fina tips på att lägga in mer fart i träningen av din film Jamie+Engla. Nu har jag spenderat 15 min då butiken ändå var tom, på träning. Massa bus och spring, sen från det till stå. Nästan en hel påse four friends lamm klippt i bitar har gått åt. Då har i och för sig tanten som fyller 14 idag fått en del hon med.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jamie+Engla
2016-10-17 14:24
#5

#4 Härligt att man kan göra egna versioner av träningar, detta på filmen är bara 1 av alla mina olika metoder. Jag skräddarsyr alla träningar till varje hund efter speciell förmåga och personlighet. Kolla gärna in på min Youtube kanal, är än så länge inte många klipp. Men några, man kan ju kolla för att se vad jag hittar på för bus emellan varven :)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Vattnadal
2016-10-17 15:47
#6

Klart insprirerande för en som gillar att ställa ut, men inte är så bra på det än. På SPHKs utställningar klär man inte upp sig, så jag försöker börja med det på SKK. Ska helt klart träna mer. 
Har jobbat hårt på att visa i löst koppel, och att det ska vara glädje in det. Vi ska jobba massor på att stå snyggt själv!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Upp till toppen
Annons: