Annons:
Etikettallmänt
Läst 2983 ggr
lindqvist96
2016-05-18 14:49

Rosetter och band(?)

Det här med band och rosetter gör mig förvirrad…

Jag har endast ställt ut på en inoff en gång. Fick då ett band. Men undrar om det är antingen eller, alltså antingen ett band eller rosett? Är upp till var och en som arrangör??

Eller måste man få ett rött band och gå vidare i kvalitetsbedömningen för att sen vinna rosett?

När och vars köper man rosetter om man så måste?

Haha ja lite rörigt inlägg men min hjärna är en röra just nu.

Uppskattar ifall någon kan hjälpa förstå det här bättre!

Annons:
isblixt
2016-05-19 00:36
#1

Jag har fått ett band en gång, det var ett lila som skulle symbolisera hederspris. Alltid annars brukar man få BIR/BIM rosett, ibland även hederspris. Resterande rosetter, exempelvis 1,2,3,4 placering kan man ofta köpa av arrangören.

-Cissi-
2016-05-20 08:11
#2

Man kan även köpa hederspris rosetter. Jag fick ett band på min första utställning (hederspris) och planerade oss som 3a så köpte en hederspris rosett och en 3 placering rosett. Man måste inte köpa rosetterna om man inte vill. Jag tycker dock det är kul. Man kan enbart köpa dom på plats under utställningen. Dom brukar ha nån monter där man köper dom. Då får man ta med sin bedömningslapp till så dom kan se vad du får köpa för rosett. Bedömningslappen hämtar man av domaren när din klass är klar. Vad domaren lämnar ut för pris i ringen är upp till varge klubb. När/om du sedan börgar ställa på officiella så får man ingen HP rosett utan ett betyg på hunden ist. God, Very god, Exelent. Dom får du oxå köpa separat utanför ringen (har jag för mej) tror inte dom delas ut. Ev på större utställningar

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Paxxa
2016-05-20 21:03
#3

När du ställer ut officiellt kommer du först få en kvalitetbedömning (Excellent, Very Good, Good, Sufficient, Can not be judged, Disqualified). Sedan, om du går vidare,  så kan du bli placerad 1-4. Får du dessutom CK, så går du vidare till bästa hane/tik. Där kan du också placera dig 1-4, tävla om CERT och R-CERT (CACIB och R-CACIB vid internationella utställningar). Vinner du bästa hane/tik så får du tävla om BIR och BIM. Blir du BIR går du till BIG och vinner du BIG så går du till BIS.

BIR/BIM rosetter brukar alltid delas ut i ringen, ofta även CERT-rosett. 
BIG 1-4 och BIS 1-4 delas alltid ut i ringen.
Får du CK, R-CERT, CACIB eller R-CACIB får man ofta hämta rosetten gratis i en monter. Ibland delas även dessa rosetter ut i ringen.
Vill du ha rosett för placeringar (i klassen och/eller bästa hane/tik) och/eller kvalitetspriset så får du oftast betala för det. I samma monter som jag nämnde tidigare

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

lindqvist96
2016-05-21 10:51
#4

Okej tack för era svar!!👍

Zakaraa
2016-05-23 21:12
#5

Delas det fortfarande ut band? Jag har aldrig varit med om att man får band sedan excellent infördes istället för en 1:a, så det var för flera år sedan jag såg ett band senast! :P

#3 CK gratis? Det har jag aldrig fått, har alltid fått köpa dem. (vilket jag ibland kan tycka är lite snålt av arrangörerna när det är få CKn som delas ut, på så sätt tycker jag att inoffare, främst rasspecialer är lite trevligare då man allt som oftast får alla rosetterna. Sitter själv med och anordnar vår regionala rasspecial så håller på med rosettbeställningarna osv :P)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Paxxa
2016-05-23 21:32
#6

#5 Jag har alltid fått CK-rosetterna gratis :) Däremot på den enda inoff jag har varit så fick man köpa rosetter om man ville.. På våra rasspeialer delas det ut massa rosetter! :)

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Annons:
Zakaraa
2016-05-23 21:41
#7

#6 Mähh va orättvist, jag som älskar de rosa CK-rosetterna 😂
Tänk att det skiljer sig så enormt beroende på vart i landet man befinner sig!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Paxxa
2016-05-23 22:03
#8

#6 Jag med haha! ROOOOSA 😍

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Jamie+Engla
2016-05-26 09:30
#9

Man får inga placerings band, dock kan man köpa rosetter av arrangören. Jag köper aldrig, det blir för mycket att köpa alla rosetter. Jag har ett helt rum fyllt topp till tå på väggen, galler som står lutande mot som är fulla och hyllor som inte längre syns. I Danmark får man fortfarande placerings band mm i ringen, dem lämnar jag alltid tillbaka. Så kan arrangören dela ut de till någon annan. Jag slänger dem bara ändå

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Upp till toppen
Annons: