Annons:
Etikettallmänt
Läst 1415 ggr
klarakarolina
5/8/16, 12:52 PM

Första utställningen

Hallå på er. Jag har planen att ställa ut min valp i sommar men jag har varken ställt ut eller varit på utställning förut. Tänkte åka och kolla på någon innan det är dags för oss men min fråga är väl egentligen hur en uställning går till i praktiken. Har kollat på youtube och sådär men tycker det är så otydligt. Sen undrar jag om det är något speciellt jag behöver köpa/tänka på. Tack för svar :)

Annons:
belliiboii
5/10/16, 10:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Jag kom in i utställningsvärlden alldeles nyss då vi skaffade vår första hund förra året och som nu är 10 månader.  Det du behöver är ett Utställningskoppel och det kan du gå in och fråga i närmaste djuraffär och prova på hunden, dock så har jag för mig att det inte får vara flexikoppel. Vi har en rätt stor hund så vi har en halvstryp kedja som vi sätter på icke stryp sen så har vi bara ett vanligt svart koppel. Det är bara att söka på Utställningskoppel så kommer det upp massor.

Sen vet jag inte om du har bra kontakt med uppfödaren eller om uppfödaren är intresserad av utställning men där kan det vara bra att vända sig till frågor. Vår uppfödare var den som fick oss intresserade av utställning och även om de inte satsar på utställning så kan de väldigt mycket ändå. Våran första utställning var uppfödaren och kullsyskonen/tidigare kullsyskon också där. Jag ar haft turen att under de två av våra tre utställningar vi har ställt ut på så har uppfödaren varit med och om jag då skulle ha fegat ur så kunde uppfödaren ställa ut åt mig.

Jag kan egentligen inte mycket om hundutställningar då jag är nybörjare, men hur jag upplevt att de går till är väldigt likt som på youtube. Man blir uppropad med nummer, man går in och ställer sig i ringen. Sen så brukar oftast domaren kolla lite på hundarna, sen be den första i ledet gå fram och ställa sig framför domarna(kan hända att man ska springa ett/två varv runt u ringen först, beror på vad domaren säger). Därefter så kollar dom tänder, känner igenom hunden samt om det är en hane känner dom på testiklarna, de brukar även be en ställa upp hunden i kanske 2-3 minuter så att de kan kolla på hur han ser ut när han står. Efter det så ber dom en antingen springa som en triangel eller som en cirkel, men oftast så ber dom en bara springa fram och tillbaka så att domaren kan se hur hunden rör sig fram och bakifrån. Efter det får man ställa sig sist i ledet och vänta tills domaren gör samma sak med de andra hundarna, och sist så brukar domaren be en att placera om sig utifrån hans resultat och då är det oftast den bästa hunden som är närmast domarna. Sedan efter utställningen kan man gå fram till domarna och be om kritiken på papper där man får se vad de tycker om hunden. 

Kanske inte till så jättestor hjälp då även jag är ny inom detta område men hoppas att du förstod lite av min osammanhängande text haha! Lycka till nu!:D

Jamie+Engla
5/12/16, 9:58 PM
#2

Gå på ringträning, prata med Emma som har hand om det om de kan förklara lite för dig i all enkelhet. Ställ på inofficiella och jobba dig uppåt. Det är en stor värld att plocka in så de bästa är att ta det långsamt och få allt rätt på vägen, de flesta på utställning är villiga att hjälpa till om det inte är något du förstår. Lycka till!!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Mysisa
6/2/16, 7:58 AM
#3

Förutom det som sagt tidigare
Tänk på att ha kul och att inte ta det på för stort allvar!
Jag var ganska nyligen på min första utställning och fick plötsligt för mig att jag skulle förstöra för min vackra lilla prinsessa om jag höll i kopplet då jag inte är helt hundra på vad som ska göras.
Så i sista sekund ringde jag efter en handler som inte varit med på någon utav våra träningar men som är mer utställningsvan.
Naturligtvis undrade min stackars hund varför hon skulle gå med "moster" helt plötsligt. När det bara är hon och jag som tränat på dessa moment.
Så det slutade med att hunden gick som en kratta för att jag fick rampfeber och glömde bort att ha kul

minavitas.wix.com/kennel

Engla1
7/18/16, 8:14 PM
#4

Här kan du läsa igenom lite, det får iaf mig lugnare att se i text än på videor ;)
http://www.hundtwitter.se/tips

Upp till toppen
Annons: