Annons:
Etikettofficiella-utställningar
Läst 1943 ggr
Fisherling
3/6/16, 3:08 PM

Första officiella utställningen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är så taggad inför min och Tinjas (Ärteplättens Magica Vetra) första officiella utställning! När hon var fem månader fick hon Bäst Valp I Ras och Hederspris, fast då var hon ju iförsig den enda valpen i rasen och så var det en inofficiell utställning haha.. Men kul var det!

Vi är verkligen underdogs. Brukslinjer och har därför inte jättemycket päls, sen har hon precis fällt av all sin valppäls också. Hon kommer vara 1 år på dagen (13:e Mars). Men skam den som ger sig! Jag har trimmat hennes päls mellan tårna och rundat av tassarna, samt fixat till hasorna lite. Imorgon ska hon tvättat ordentligt och fönas, sen blir det täcke på och koppelpromenader tills på söndag. 

Jag tror inte alls att vi kommer vinna något, men jag hoppas på fina kommentarer! Oavsett hur det går så kommer vi fira dagen med mycket hundgottis, kel och kanske ett glas vin till mig :D

Hur gick det på er första officiella utställning? Vad ska man tänka på, hur ska jag klä mig?Vilket godis är bäst att ha med sig? Är det någon annan som ska till Strängnäs?

Sen så är hon ju anmäld i Juniorklassen, men på PM:et står det ingenting om vad som ÄR Juniorklassen.. Står bara Australian Shepherd (valpklass) och Australian Shepherd. Inte kan det väl vara valpklassen de menar är Juniorklassen? Junior är ju 9-15 månader, inte 4-6 som den inofficiella valpklassen är..? Känner mig jätteförvirrad.

Annons:
linda88
3/6/16, 4:48 PM
#1

Jag skulle dit o ställa min setter på lördagen men har vunnit VIP biljetter till mellofinalen så jag kommer tyvärr inte hinna åka dit.

Första gången jag ställde Norma i juniorklass vann hon sin klass fick ck och slutade som 3 bästa tik. Du skall klä dig i kläder du trivs i. Hel o ren och inte massa löst tyg eller så som fladdrar o står, hunden skall stå i fokus. Vilket godis som är bäst beror på vad din hund gillar. Norma älskar torkad vom eller liknande. Luktar fan med de kladdar ju inte. Tänk på att ha kul och njut av er stund i ringen. Du har betalat nästan 400 kr för att vara där så ta tid på dig och stressa inte även om du blir nervös.  Juniorerna gå först ( efter valpar om de finns valpar med ). Sen unghund, öppenklass, jakt/bruksklass, champions och veteraner.  Hanarna går alltid först sen tikarna.  Dvs de väljer ut bästa hane ur samtliga klasser innan bedömningen för alla tikar börjar.  

Ha så kul och lyka till!

Fisherling
3/6/16, 5:33 PM
#2

Grattis till vinsten, både till Mello och hunden!

Tror jag vet vad jag ska ha på mig då, typ mina vanliga kläder. Och godiset får nog bli något lyxigt, det hon älskar mest av allt godis är NYTT godis. Nytt lyxigt godis, för det är ju ändå hennes födelsedag samma dag  :P

Jag har kenneldrömmar och måste nog säga att även om jag främst kommer vilja att de kan fungera som arbetande hundar och till sällskap, men nog kommer jag vilja ställa ut också, gärna med bra resultat. Tycker det är väldigt roligt, oavsett hur det går, men det är klart att det är roligast när det går bra :D

ifoundnemo
3/6/16, 6:44 PM
#3

Ska inte dit men ville bara önska er lycka till!:)

CayKantos
3/8/16, 12:40 AM
#4

Vilken uställning är det du ska på? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
3/8/16, 3:58 PM
#5

Strängnäs :D

Jamie+Engla
3/8/16, 7:07 PM
#6

Jag är i strängnäs på fredagen (1hund) och på lördagen (4 hundar). Hel och ren, ha kul och var inte nervös. Är det något går det alltid att fråga någon som står vid ringen. Allt annat är väl redan förklarat? :) Lycka till!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Fisherling
3/8/16, 7:13 PM
#7

Jag är bara där på söndagen tyvärr. 

Åh nervös kommer jag nog vara :P Alltid nervöst när folk ska tycka och tänka om ens hund, men jag hoppas på minst ett Good, men kommer nog ställa ut tills hon lyckas få ett Very Good :)

CayKantos
3/8/16, 8:51 PM
#8

Meeen, du borde komma på den i malmö! ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jamie+Engla
3/8/16, 9:30 PM
#9

#8 Vi åker hem från strängnäs och laddar om inför Malmö. Där är vi båda dagarna ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Fisherling
3/8/16, 9:46 PM
#10

Malmö, när är den? Måste jag bli medlem i en ny länsklubb så får det vara.. :P

isblixt
3/8/16, 11:40 PM
#11

Lycka till :) Malmö är 19-20/3 så anmälningstiden har tyvärr gått ut.

CayKantos
3/9/16, 3:05 PM
#12

#10 den är den 19 och 20, men tror det är för sent att anmäla sig nu, och nej tror inte man måste vara medlem, bara i någon sbk klubb tror jag går bra

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

linda88
3/9/16, 3:25 PM
#13

Sålänge du är med i en SKK länsklubb ( jag är tillexempel med i SÖKK - södermanlands kennelklubb ) får du ställa på alla SKK länsklubbars utställningar. Du hittar en lista över alla här - http://www.skk.se/utstallning/information-utstallningar/utstallning/

Annons:
Fisherling
3/9/16, 7:55 PM
#14

Jag är med i en länsklubb, skönt att man bara behöver vara med i en :)

Jamie+Engla
3/9/16, 9:13 PM
#15

#14 Oj vad dyrt det hade varit om man tvunget skulle vara med i alla :0 Tänk när man ska utomlands, oh shit. Tur man bara behöver vara med i en ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Fisherling
3/10/16, 1:01 PM
#16

haha jo det hade varit lite orimligt!

Åh, att ställa ut eller tävla utomlands, det skulle jag vilja göra någon gång!

Jamie+Engla
3/11/16, 9:11 AM
#17

Vi tävlar utomlands ofta, inte så jobbigt som folk tror. Danmark är super lätt! Norge är smidigt och längre ner är inga problem. Vi har närmare till Tyskland än vad vi har till Stockholm :)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Fisherling
3/13/16, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Nu är vi tillbaka från utställningen med stort U!

Min lilla Tinja skötte sig finfint på utställningen i Strängnäs. Lugn hela dagen, låg och halvsov i sin bur medan de hundarna runt omkring skällde, gnällde och morrade. Duktig i ringen var hon också, trots att matte fick slut på godis mitt i allt. Sedan ville hon gärna ha lite koll på sin rädda syster som var framför henne, så hon var lite distraherad.

Blev bara ett Good den här gången, antagligen på grund av att hon precis fällt av ALL sin päls. Hon ser närmast naken ut, hennes byxor som var så stora och fluffiga för någon månad sen är typ bara spretiga hårstrån nu.. Men rätt så bra kommentarer blev det! … Mestadels.

"Fortfarande ganska lätt och tunn tik. Brister lite i rastyp. Feminint huvud. Lite stora och slarvigt burna öron. Bra hals och rygglinje. Tillräcklig kropp för åldern. Bra benstomme. Normala vinklar. Bra steg. Fortfarande *oläsligt ord som KAN vara "kort"* och tunn i pälsen."

Vad nu "brister i rastyp" menas med… Hade varit trevligt om de skrivit exakt vart hon brister i rastyp. Ögonen? Tårna? Överallt? Hur som helst så är jag nöjd med att hon var så duktig.

"Hur ser mina stora, slarvigt burna öron ut NU då, Herr Domare??"
/ En något missnöjd Tinja

Fisherling
3/13/16, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

I övrigt så tyckte jag att det var rätt kallt i hallen..

Jamie+Engla
3/14/16, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

Podengo Portugues Pelo Liso Médio NORDJW"15 NORDW"15 Jaska Excellent, Bästa Juniortik, CK, Bästa tik med Cert och BIR

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Jamie+Engla
3/14/16, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#21

Podengo PortuguesPelo Liso Pequeno Fashion Star Once And Forever Excellent, Bästa Juniorhane. 9 månader och 5 dagar Fashion Star Dancing With Demons Excellent, Bästa Juniortik. 9 månader och 5 dagar Fashion Star Nova Prime Excellent, Bästa öppentik. 2 år MultiCH MultiW Fashion Star Isn't She Lovely Excellent, Bästa Championtik, CK, Bästa tik med Cacib och sen BIR MultiCH MultiW Faidros Santa Clara-A-Velha Excellent, Bästa Veteran tik, CK, 2a bästa tik och BIR-VETERAN Senare även BEST VETERAN IN SHOW-2!!! Första gången en podengo placerat sig i Veteran finalen. Fashion Star (Uppfödargrupp) HP med en super kritik! Stolt uppfödare!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Paxxa
3/20/16, 11:07 PM
#22

#18 Brister i rastyp betyder typ att hunden inte riktigt följer rasstandarden. Jag var där och såg er lite snabbt. Det är ju rätt stor skillnad på brukslinjerna och showlinjerna. Gäller bara att hitta en domare som föredrar brukslinjerna så kommer det gå bättre :)

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Fisherling
3/21/16, 9:11 AM
#23

#22 Domaren sa, när ringsekreteraren ropade ut att hon fick Good, att "det är på grund av pälsen", och jag gissar att det är väl där hon brister i rastyp.. Det och hennes stora öron, som antagligen inte skulle se så stora ut om inte showlinjernas öron var så väldans små. Seriöst, vissa Aussies har öron som shelties. De ska ha medelstora öron.. 

Jag kommer inte ge upp! Hon har börjat löpa nu (pust, skönt att det är mitt emellan utställning och kurser), så förhoppningsvis börjar hon dra på sig "vuxenkläderna" efter det. Just nu är hon typ 99% täckhår och 1% underull..

Paxxa
3/21/16, 10:29 AM
#24

#23 Lite drygt tycker jag. Aussie är ju trots allt en brukshund, som ska arbeta. Hellre sån päls som din har än som BIR/BIM-hundarna.. Det är inte praktiskt i arbete. 

Jag tycker din hund är superfin! Hade jag köpt en aussie hade det alla gånger blivit en bruksaussie 😉 Jättebra att du inte ger upp, så länge ni tycker det är kul så är det bara att köra på! Du kommer märka hur mycket det varierar mellan domare..

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Fisherling
3/21/16, 10:35 AM
#25

#24 Jo, men så hade hon ju också precis fällt av sig ALL päls. Men absolut, de där vinnande hundarna, speciellt utanför sverige, skulle ju aldrig kunna jobba effektivt i all den där pälsen och med de skarpa vinklarna och tunga huvudena.. 

Haha tack! Jag tycker också hon är väldigt fin <3 och vi kommer köra på, men nästa utställning blir nog inte förrän hon har fått på sig sin vuxenpäls :)

Paxxa
3/21/16, 10:36 AM
#26

#25 Min kompis aussie var också totalt urfälld och hon fick "bra päls" i kritiken 😂

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Fisherling
3/21/16, 10:44 AM
#27

#26 Haha det varierar verkligen mellan domare! Skulle älska att veta vilka som tycker om brukslinjer..

Annons:
Paxxa
3/21/16, 10:50 AM
#28

#27 Det var alltså i Strängnäs, så samma domare som för er ;) 

Jadu.. Du får kolla på hunddata vilka domare som har dömt fram brukshundar.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Fisherling
3/21/16, 12:41 PM
#29

Då måste väl hennes Aussie ha rätt mycket päls?

Haha jo, det kan bli en hel eftermiddag med efterforskning..

Paxxa
3/21/16, 4:48 PM
#30

Nja, inte jättemycket..

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Fisherling
3/21/16, 4:57 PM
#31

#30 Jag menade när hon inte är urfälld :P

Paxxa
3/21/16, 5:03 PM
#32

Hon har inte jättemycket mer än hon hade på utställningen :)

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Fisherling
3/21/16, 7:29 PM
Upp till toppen
Annons: