Annons:
Etikettinofficiella-utställningar
Läst 1367 ggr
Catta-
2015-10-10 17:34

Ställa på inoff med "utseendefel"

Min hund har enligt rasbeskrivning ett fel i utseendet som är diskvalificerade på utställning. Det är att svansen är rundad över ryggen isf rak. Nu blev jag sugen på att ställa ut henne på en inoff i november men vet inte om det är lönt? Hon är ställd förut men då hade hon päls på svansen som "dolde" krullsvansen(dom kände fortfarande på den) men nu är den rakad och krullen syns ju även fast dom inte känner på den. Tankar och funderingar?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
isblixt
2015-10-11 15:37
#1

Du gör såklart hur du vill men tycker du att det är roligt att åka på hundutställningar så tycker jag absolut du ska åka. På inofficiella är det dessutom ett "lotteri" när det kommer till domare, de behöver inte ens vara utbildade inom din ras… Jag har ställt min urfällda tik som enligt rasstandard ska ha päls både på inofficiella och officiella med big placeringar och även en bis (inoff). Hur som helst så är det "bara" en inoff så vill du ställa din hund så gör det. 🙂

Amandla
2015-10-11 18:28
#2

Ställ du 🙂Jag har hört talas om flerfärgade pudlar som blivit placerade på inoffare 🤐och en lite för glad svans är ett fel som inte alls är lika stort… det kan mycket väl gå bra, beroende på hur mycket domaren bryr sig om svansen. Din hund kanske har stora fördelar som uppväger svansen.

(Flerfärgat är ett direkt diskvalificerande fel på pudel, om domaren placerar pudeln ändå så visar h*n stor okunnighet om rasen)


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
2015-10-11 18:40
#3

Tack för era svar :) lutar nog åt att jag ställer, mest som social träning för henne :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Amandla
2015-10-11 18:44
#4

Gör det, för det är ju roligt dessutom 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: