Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 3055 ggr
frost_schäfer
9/4/15, 5:12 PM

Vilken ras,det finns så många.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej till sommaren ska jag köpa en till hund. Men problemet är att jag kan inte välja ras. Jag är 11 år och är rätt lugn av mig. Jag går inte på fritids så jag kommer hem efter skolan och min mamma jobbar hemma så den blir inte ensam utom i vissa få fall. Det ska vara en mellan stor hund inte allt för  .Den ska gärna vara en vallhund , långhårig, lättlärd, agility och freestyle. det får inte vara en jakt hund. Vet du någon ras som kanske är något för mig  i så fall kommentera eller skicka ett meddelande till mig.Om du vet en kennel så är det toppen😃✨.Tack🐶Biderna är på vår schäfer Frost.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
DeniceP
9/4/15, 7:19 PM
#1

Långhårig vallhund, kanske collie eller sheltie? De är ju i regel väldigt lyhörda och vill vara med på det mesta.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

LuLeLo
9/4/15, 9:58 PM
#2

#1 Akta rädslorna i collien.

Tass Josephine

DeniceP
9/4/15, 11:04 PM
#3

#2 Givetvis, som i alla raser, får man leta noga efter en uppfödare som bara avlar på friska, stabila individer. Och gärna försöka träffa föräldrarna och valparna en del innan man bestämmer sig.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

LuLeLo
9/4/15, 11:58 PM
#4

#3 Fast jag skulle säga att collien inte är som alla andra raser. Rädslorna är ett utbrett problem som kräver kunnighet för att kunna hantera på ett korrekt sätt. TS är bara 11 år, om hennes föräldrar har kunskapen kan collie från väldigt bra linjer och kennel vara ett alternativ, men annars tycker jag att det känns tryggare att välja en annan ras.

T.ex Golden retriever (visserligen inte vallhund, men härlig familjehund) eller sheltien då som du själv #3 tipsade om.

Tass Josephine

frost_schäfer
9/5/15, 10:46 AM
#5

Jag har varit inne en del på Shetland sheepdog.Collie känns inte riktigt som en första hund.Jag har haft två schäfrar och när jag var liten så hade vi en blandras schäfer,pitpul,doberman och rottvaler.Golden retrivern är väl en fågelhund så den kanske inte passar mig för jag har nästan bara haft vallhund innan och blandras.Men tack.🙂

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

linda88
9/6/15, 9:38 AM
#6

Tänkte direkt på schapendos. 

Schapendoes

Grupp 1 Vall-, boskaps- och herdehundar
Historik

I slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet fanns schapendoes överallt i Holland där det fanns herdar och fårhjordar. Herdarna uppskattade rasen för dess outtröttliga vilja att arbeta och för dess intelligens. Rasen är besläktad med bearded collie, puli, polski owczarek nizinny, old english sheepdog, briard och bergamasco. P. M. C. Toepel anses vara grundare av rasen. Under åren 1940–1945 lyckades man i Holland samla ihop några exemplar av den då nästan utdöda rasen. 1954 skrevs en standard och en stambok upprättades. Rasen godkändes slutligen 1971.

Användningsområde

Schapendoes är en vallhund som användes och används även i dag för att valla får. Rasen deltar även med glädje och framgång i hundsporterna lydnad och agility. Inom rasen finns även hundar som tävlar i spår, eftersök, med mera.

Hälsa

Generellt är schapendoes en frisk ras. Höftledsdysplasi (HD), armbågsledsdysplasi (ED) och g-PRA (ögonsjukdom) förekommer.

Egenskaper / Mentalitet

Schapendoes är intelligent, vaksam, glad, livlig, modig, vänlig och aktiv. En stor förmåga att hoppa är viktigt, liksom intelligens och förmåga att agera på egen hand. Mot människor i sin omgivning utvecklar den en stor tillgivenhet och lojalitet. Rasen ska fungera bra tillsammans med andra hundar och djur. Samarbetsviljan, glädjen och den goda fysiken gör den till en härlig tränings- och tävlingskompis. Nervositet, stress och aggressivitet är inte rastypiska egenskaper.

Storlek och utseende

En schapendoes är en lätt byggd långhårig hund. Mankhöjd för hanar är 43–50 cm och tikar 40-47 cm. Pälsfärgen är ofta blågrå och svart men alla färger är godkända enligt rasstandarden. Pälsen, som ger ett rufsigt intryck, har underull. Den ca 7 cm långa pälsen är längre över bakdelen. Den är inte slät utan lätt vågig och får aldrig vara silkig. Där pälsen är längre står den upp i tofsar.

Pälsvård

En korrekt schapendoespäls är mycket lättskött. Den har en period under unghundstiden då valpullen släpper då kan den kräva mycket arbete med nästan dagliga utkamningar.


Annons:
RibbonHunters
9/8/15, 1:28 PM
#7

Ja schapendoes är en jättebra första hund!

 Vi fick hem vår första när jag var 11 och har aldrig haft en sådan lättlärd och glad hund som hon var.  Älskade agility och lydnad och pälsvården är inte alltför krävande som man kanske kan tro :)

frost_schäfer
9/8/15, 8:50 PM
#8

Tack en  schapendoes låter inte som en dålig hundras.Men jag har bara några frågor är det en jakthund , hur stor är den ,är det en enmanshund , hur  gamalblir hunden och är det en frisk hund. Tack till alla som tipsat mig.Forsätt gärna. god natt.😴

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Bello_O
9/9/15, 9:03 AM
#9

#8 De flesta svaren har du i #6, och de blir 12-15 år ungefär. :)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

frost_schäfer
9/14/15, 3:38 PM
#10

Tack

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

frost_schäfer
9/20/15, 7:11 AM
#11

Har någon en bild på rasen i #6 och på långhårig vall hund.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Bello_O
9/20/15, 11:17 AM
#12

Det är bara att googla.😉 Klicka här.

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

frost_schäfer
9/22/15, 8:10 PM
#13

Är det någon  som vet vad som är en långhårig vallhund är.Det är en del som säger att det är border collie och en del säger att det är tervuran.Eller är det en grupp.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
Bello_O
9/22/15, 8:23 PM
#14

Långhårig vallhund borde väl innebära alla raser i gruppen Vall- och boskapshundar som har lång päls? Det finns ju många fler vallhundar än bc och tervueren som har lång päls. Annars har du tervueren här och BC här:)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

frost_schäfer
9/23/15, 3:07 PM
#15

Tack det var bara dom raserna som jag tänkte på men det finns ju många fler.Kan ni något exempel på långhårig vallhund.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

isblixt
9/23/15, 9:05 PM
#16
frost_schäfer
10/11/15, 9:11 AM
#17

Tack

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Upp till toppen
Annons: