Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 3411 ggr
denaesboz
7/25/15, 7:39 PM

Min första hundutställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag har en staffordshire bullterrier valp, en tik, född 6/3-15. Färgen kallas pied, svart, vit och tigrerad ^.^ Hon har ett litet underbett men både jag och uppfödaren skulle vilja se henne på någon utställning, räknar ju självklart inte med att det kommer att gå jätte bra, utan jag vill veta vad domarna tycker om resten av henne och inte bara bettet på henne. Så jag har tänkt att anmäla henne till en inofficiell utställning, hon kommer då vara 7 månader 3 veckor gammal när utställningen är. Jag undrar vilken färg ska jag ha på utställningskopplet? Kopplet kommer inte att vara högst upp på halsen på henne som många andra har utan jag kommer låta det hänga och ställa henne fritt för att det passar bäst för både henne och mig ^.^ kommer domaren att anta att man kan allt inne i ringen? Kommer antaglig på flera frågor efterhand  Väldigt tacksam för svar! :D

Annons:
[[Boris Sager]]
7/25/15, 7:52 PM
#1

O, kul fråga- och smaksak. Men jag skulle använda ett svart Utställningskoppel, ganska tunt och som inte skaver. Domare på inofficiella utställningar brukar definitivt inte utgå från att man kan allt. Tyvärr är det ju mer negativt med underbett än överbett, men alla "fel" bedöms ju i proportion till förtjänster. Håller tassarna!

denaesboz
7/25/15, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Det svåra med staffen är ju deras knubbiga huvud och smalare hals. Får åka in till stan med henne och kolla runt, dem flesta Utställningskoppel som finns i Djuraffären är för små hundar XD Tack så mycket!! Har hon munnen stängd ser man inte underbettet lika mycket som på många andra hundar ^.^

Amandla
7/25/15, 8:01 PM
#3

Ta inte alltför allvarligt på bedömningen av din hund, det är långt ifrån alla domare på inoffare som kan de raser de dömer. Ibland är det riktiga domare, men verkligen inte alla utan de kan vara uppfödare eller på annat sätt vana att hantera hundar.

Lycka till!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
denaesboz
7/25/15, 8:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En bild på henne med stängd mun ^.^

denaesboz
7/25/15, 8:04 PM
#5

Bilderna hamnar åt fel håll XD

denaesboz
7/25/15, 8:08 PM
#6

#3 absolut inte! Förstår det! :) hon kommer mest att användas till agility och rallylydnad, det var därför jag köpte henne! :D utställning kommer vi inte sats mycket på ^.^

Annons:
[[Boris Sager]]
7/25/15, 8:19 PM
#7

Hennes bett ser nästan ut som ett omvänt tångbett.

Jag rättvände ngr foton åt dig.

denaesboz
7/25/15, 9:21 PM
#8

#7 är det möjligt att det ett är ett omvänt tångbett? För att jag tycker att det är väldigt konstigt att det bara är hon som har underbett av minst 5 led bak i stamtavlan, alla andra har saxbett, enligt båda uppfödarna :/

[[Boris Sager]]
7/25/15, 9:27 PM
#9

Nej,långt ifrån alla är riktiga domare på inoff. utställningar :) Bett fel kan upp komma trots att föräldradjur långt bak i stamtavlan och syskon är ok. True facts of life! Jag hade ringsekr.utbildning och dömde på en inoff. Yorkspecial en gång.

[Wilbur]
7/28/15, 2:13 AM
#10

Jag brukar fråga när jag är i ringen vad de menar om jag inte förstår instruktionerna, startar oftast först så vi har ingen att ta efter och alla domare vill olika :) Det viktigaste i ringen är att ha kul! Skulle du råka gå i en rektangel när domaren ber om en triangel så skjuter hen dig inte. Duger det inte så får du göra om och har fått visa din snygga hund lite extra! Jag önskar dig lycka till och som sagt; glöm inte att ha kul när du ställer! Ingen är fullärd från början ;)

Anna-Helga
7/28/15, 9:26 AM
#11

Åk i tid och låt din hund vänja sig vid allt och då hinner du se lite hur det går till också. Jag skulle välja ett vitt Utställningskoppel. 😎

denaesboz
7/28/15, 9:38 AM
#12

Utställningen kommer att vara på hemmaplan, vid Jälla ridhus och vi bor precis intill i höst. Så lite trygghet hoppas jag det ger. Kul är något vi absolut kommer att ha!! :D är som sagt säker på att det inte kommer att gå jätte bra, men vi kommer ha det super roligt tillsammans :D

[[Boris Sager]]
7/28/15, 10:15 AM
#13

Rätt inställning tycker jag:)

Annons:
denaesboz
11/26/15, 12:42 PM
#14

Har glömt att berätta hur det gick för oss! 

Kira blev lite störd av alla hundar som skällde och att det var så många hundar överallt. Hon är ganska försiktig av sig, trots detta var hon jätte duktig inne i ringen :D

Fin kritik fick hon också, hon är den nätta typen av staffe fick jag även lära mig av domaren och kiras uppfödare XD Vi hade det otroligt roligt hela dagen, blev placerad 4 av 4, vilket jag hade förväntat mig. 

Det skulle vara roligt att ställa henne sen när hon har vuxit klart på en inofficiell utställning ^.^

Nikklador
2/8/16, 12:28 PM
#15

Hon är jätte fin 🙂

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

Upp till toppen
Annons: