Annons:
Etikettallmänt
Läst 3836 ggr
Jarleswärd
1/9/17, 11:09 PM

Reserverad mot domaren

Hej hej! Jag har ett problem som jag inte vet lösningen på. Jag har en storpudel på nio månader som är väldigt reserverad. Detta blir självklart ett problem när domaren ska komma fram och känna på honom. Han verkligen älskar alla människor han känner och är väldigt glad och ja, pudlig. Men så fort det är någon främmande person som går fram till honom backar han direkt och blir rädd. Han morrar och biter inte. Han blir bara väldigt skygg. Jag har tränat på "stå" och de kan han. Och för att vara ännu tydligare säger jag även "stilla" precis innan någon tar på honom. Det fungerar jätte bra med personer han känner och har träffat innan, de får titta på tänderna och känna överallt. Sen springer han bara undan och ålar sig när en främmande människa kommer fram. Vad ska jag göra? Hur ska jag träna för att det ska gå bra på nästa utställning? Vi går bara på inofficiella nu fram tills detta funkar. Uppfödaren tipsar om att hålla en stadig och trygg hand i halsbandet, lätt tryckt mot honom, knät under magen och en hand vid baksidan av låret. Men det måste ju fungera att lära dem att det inte är farligt.. Tack!

Annons:
tk1971
1/22/17, 9:44 AM
#1

Jag kan bara tipsa om så mycket hantering av olika människor som möjligt, i olika situationer, på olika platser. Och mycket beröm när det går bra!

Själv har jag en 3,5-åring med motsatt problem. Hon blir alldeles exalterad när hon ska upp på bordet och domaren närmar sig. Hon vill attackera domaren med pussar och slicka domaren till döds, och vill absolut inte stå still.

Fisherling
1/22/17, 8:02 PM
#2

Det är inte reservation, utan skygghet. Använd helst inte ordet reservation när du egentligen menar skygghet, för det leder tyvärr till avel på fler "reserverade" hundar, och rädslorna sprider sig.

That aside, jag håller med #1. Låt folk hantera honom och gör det till en trevlig upplevelse. Här kommer en människa, den drar en hand över dig, du får jättegott godis, leka med favoritleksaken, gosa med matte/husse, vad det nu kan vara som är värdefullt för just din hund. 🙂

tk1971
1/22/17, 8:12 PM
#3

#2: och vad är i så fall en "reserverad" hund?

Fisherling
1/22/17, 8:55 PM
#4

#3 Neutralt ointresserad av främmande människor.

tk1971
1/22/17, 9:07 PM
#5

Hm. Inte enligt min definition.

Fisherling
1/22/17, 9:18 PM
#6

#5 Så du anser att en reserverad hund bör vara rädd? Att det är normalt att skygga undan, morra, visa tänderna, göra flyktbeteenden?

Jag delar inte din uppfattning. Normalisering av skygghet leder till vidare avel på hundar med rädslor. Det är, enligt min åsikt, lika oacceptabelt som att avla på hundar med golvrädsla, eller vilka andra rädslor som helst.

Reservation ska inte vara en belastning för hunden. I min mening ska en reserverad hund endast vara neutralt ointresserad av främmande människor - den ska acceptera hantering av främlingar, vara öppen för social kontakt med människor den träffat tidigare, tycka om människor den träffar regelbundet och älska familjen och dess närmaste vänner.

Annons:
tk1971
1/22/17, 9:25 PM
#7

Jag säger inte att det är normalt att vara reserverad - för de flesta raser. Tvärtom, ofta är det inte önskvärt. Men vad du kallar "skygg" kallar jag "reserverad". Och jag är helt säker på att det finns fler med mig som gör det.

Fisherling
1/22/17, 9:33 PM
#8

#7 Och den uppfattning av "reserverad" bidrar till avel på rädda hundar. Då får man hundar som skyggar undan från hantering, morrar och eventuellt biter.

Är en hund reserverad enligt min uppfattning, alltså neutralt ointresserad, har den endast noll intresse att självmant ta kontakt med främmande människor. Den accepterar hantering och är inte belastad av att vistas bland främlingar. 

Jag vet vilken reservation jag anser schystast för hunden.

tk1971
1/22/17, 9:37 PM
#9

Hur en hund kan vara "reserverad" när den är neutralt inställd övergår mitt förstånd. Det är ologiskt.

Fisherling
1/22/17, 10:00 PM
#10

#9 Det är inte ologiskt alls. Reserverad är synonymt till likgiltig, behärskad, sval, iakttagande, självständig.

Dock är det ett ord alldeles för öppet för tolkning. Det finns massvis med olika betydelser. Jag kommer dock aldrig hålla med att en hund bör vara reserverad med betydelsen skygg, försiktig, avvisande, otillgänglig ect. Dessa tolkningar innebär belastningar för hunden. Avlar man enligt den betydelsen trivs inte hunden i väldigt många olika situationer. Det är inte schysst mot hunden. Det är såna hundar som råkar rymma och sedan får man inte tag i dem, för ingen kan komma i närheten av dem. Det är såna hundar som lider av veterinärbesök, som morrar på utställningar, som hugger mot främlingar som försöker klappa.

Avlar man däremot enligt betydelsen "likgiltig" eller "neutralt ointresserad" kommer hunden inte vara belastad av sin reservation.

tk1971
1/22/17, 10:08 PM
#11

Ja, du får tycka vad du vill om hur det ordet tolkas, liksom jag. Och jag gör definitivt en annan tolkning.

Fisherling
1/22/17, 10:09 PM
#12

#11 Så du anser att det är bra att det avlas fram rädda hundar?

tk1971
1/23/17, 8:33 AM
#13

#12: nåt av det jag avskyr mest är när folk lägger ord i min mun och därmed kommer med rena lögner. VAR har jag sagt att det är bra att det avlas fram rädda hundar? Just det - ingenstans. Så lägg av med det där, du kommer inte att få mig att ändra mig. Reserverad = ovillig att låta sig hanteras, vill inte interagera med andra, kanske t.o.m. självständig i överkant.

Annons:
Jarleswärd
1/25/17, 11:54 AM
#14

#2 Tack för upplysningen! Har aldrig haft en tanke på att se det på det sättet innan. Dock tycker jag (och resten av familjen) om att han då är lite "skygg". I och med detta, bryr han sig inte ett dugg om andra människor när vi är ute och går eller på torget där det går folk runt han hela tiden. Tack vare att han är så försiktig, har en före detta hundrädd 12 åring blivit helt förälskad i honom. Dessutom backar han inte för alla, det tycker jag är lite konstigt. Vi var på hööks igår, då först en liten kille och hans mamma kom fram. Killen klappade honom direkt på huvudet och han brydde sig inte. Sen gick han frivilligt fram till killen när han kom igen och då fick även mamman klappa honom. Så jag skulle faktiskt inte vilka kalla honom rädd. Vi bor inne i byn och folk går ofta utanför, då springer han fram och sticker ut huvudet genom staketet. Han har heller aldrig visat tecken på aggression. Är han fortfarande skygg? Uppfödaren tycker även hon om att han är (jag säger försiktig nu) försiktig och hon har en tik hemma som planeras att paras med min hane. Jag förstår ändå inte riktigt. Tycker du detta är fel? Är du mer för hundar som springer fram och vill hälsa på allt och alla?

tillowin
1/29/17, 8:50 PM
#15

OT men hur i hela friden kan man planera avel på en 9-månaders :O Man vet ju knappt ett dugg hur den kommer bli som vuxen…

För att svara på din fråga, har en likadan som inte bryr sig om någon hantering i någon annan situation förutom just utställningsring… Det är nog som tidigare tipsat, bara att träna på och försöka få situationen så positiv som möjligt varje gång. Se till att inte gå längre än vad hunden känner sig bekväm med, även om det innebär att det inte blir någon direkt bedömning den dagen. Gå på ringträningar om det finns i krokarna är väl det allra bästa :)

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

tillowin
1/29/17, 8:55 PM
#16

Och ännu mer OT, Fisherling även om jag håller med dig i sak (och är väldigt glad att ordet reserverad har tagits bort ur min ena ras standard) så är synonymer till ordet reserverad: 

förbehållsam, förtegen, tystlåten, sluten, försiktig, avvaktande, tillbakadragen, stel, sval, kylig. 

Alltså inte neutral, utan jag skulle säga att en reserverad hund är skeptisk mot främmande. Dock är det skillnad på det och att vara rädd!

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

tk1971
1/29/17, 9:27 PM
#17

Se där ja.

Paxxa
3/28/17, 5:57 PM
#18

#15 Inte helt ovanligt att 9-10 månader gamla hanar går i avel, tyvärr.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

-Cissi-
5/4/17, 9:54 AM
#19

Klart man kan planera avel på hundar som inte är klara för det på två år. Är därför uppfödare säljer valpar med bibehållen avelsrätt eller på foder. Det jag däremot tycker är lite konstigt är att dom redan valt tik då man inte vet hur dessa individer kompletterar varandra. Och storpudlar tar det ett tag för att dom ska växa klart mentalt sett oxå. Visst kan man använda hundar som är Neutrala mot okänt folk i avel men att använda en osäker hund är kanske inte det bästa. Min hund är osäker bland nya människor. Går bra att smyga fram och hällsa om dom har ryggen emot. Och efter det kan det gå bra. Och vissa människor kan hon gå fram till endå utan att vara osäker. Det Beror på personen. På utställningarna när hon var ung så la hon sej nästan ner på bordet när domaren skulle känna igenom henne. Då var det att hålla upp henne med en hand under rumpan och en hand mellan frambenen. Och visa henne vad jag Ville att hon skulle göra. (Snällt men bestämt) Dvs stå still och låta domaren kolla igenom henne. Mycket mycket träning senare och x antal utställningar står hon fint och bryr sen inte nämdvärt om att han känner igenom henne. Hon står även fint på marken och ger ögonkontakt med domaren när dom kollar igenom hundarna första gången. Hon är glad och framåt och hälsar mer än gärna på domaren. Men hemma är hon fortfarande osäker på folk hon inte känner. På utställningarna har hon lärt sej att man är social och framåt. Och står still när matte ber om det. Hemma tränar vi fortfarande med främmande.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: