2017-01-09 23:09 #0 av: Jarleswärd

Hej hej!
Jag har ett problem som jag inte vet lösningen på. Jag har en storpudel på nio månader som är väldigt reserverad. Detta blir självklart ett problem när domaren ska komma fram och känna på honom. Han verkligen älskar alla människor han känner och är väldigt glad och ja, pudlig. Men så fort det är någon främmande person som går fram till honom backar han direkt och blir rädd. Han morrar och biter inte. Han blir bara väldigt skygg. Jag har tränat på "stå" och de kan han. Och för att vara ännu tydligare säger jag även "stilla" precis innan någon tar på honom. Det fungerar jätte bra med personer han känner och har träffat innan, de får titta på tänderna och känna överallt. Sen springer han bara undan och ålar sig när en främmande människa kommer fram. Vad ska jag göra? Hur ska jag träna för att det ska gå bra på nästa utställning? Vi går bara på inofficiella nu fram tills detta funkar. Uppfödaren tipsar om att hålla en stadig och trygg hand i halsbandet, lätt tryckt mot honom, knät under magen och en hand vid baksidan av låret. Men det måste ju fungera att lära dem att det inte är farligt..
Tack!