Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1832 ggr
solqvinna
2016-10-09 15:34

Ny i ringen

Söker handledning i hur man ska gå dvs röra sig i ringen. Har en hund på två år som ska ställas ut. Jag var på enstaka utställningar ch ställde ut på  90talet men minns inte alls hur jag bar mig åt. Tror en del är ändrat också. Går jag i en ring, fram och tillbaka och upp på bord? (liten ras). Hur vet man att man ska in igen?  Hur vet man om man får ett cert? Idiotfrågor jag vet.  Alla verkar så kunniga i den här gruppen  men man måste ju börja någonstans.

Annons:
Paxxa
2016-10-09 17:55
#1

När din hunds klass börjar går du in med alla i klassen. Ni får springa något varv och sedan bedöms hundarna individuellt i nummerordning. Då ska du ställa upp hunden på bord så domaren kan känna igenom den och så ska du visa upp hundens rörelser. Domaren kommer hela tiden att säga åt dig hur du ska röra dig, men de vanligaste mönstren är triangel, runt hela ringen eller fram o tillbaka på en rak linje, alltså inte svåra saker. När den individuella bedömningen är klar så får du ett pris, excellent, very good, good osv. Om du får excellent (eller very good om det är färre än 4 hundar med excellent) så ska du in i konkurrensen efter att alla bedömts individuellt. Där kommer ni få springa igen och ställa upp era hundar. Domaren placerar er 1-4. Domaren delar också ut CK till de hundar han tycker är värda det. Får du CK så ska du in i bästa hane efter att alla hanhundsklassen inom rasen är klara. (Tik har samma regler såklart, om det är en tik du har). När placeras man som också 1-4. Den bästa hanen får certet, men om han redan är champion vandrar certet vidare nedåt i ledet fram tills bästa hane som inte är champion. Bästa hane och bästa tik tävlar sen mot varandra när alla i rasen är bedömda och tävlar då om BIR/BIM. Den som vinner där, alltså blir BIR, ska in i BIG-finalen sist på dagen.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

solqvinna
2016-10-10 12:16
#2

Åh tack för vettig förklaring.  Har till och med köpt en bok om det här men du förklarar mycket bättre. I boken är det en bild med pilar och grupper hit och dit som bara rörde till det för mig. Tusen tack detta ska kopieras och sparas.

[Caroline.N]
2016-10-10 20:40
#3

Jag ställde ut för första gången på en inofficiell utställning  i helgen och domaren var hela tiden tydlig med vad jag skulle göra. Mitt tips är att ställa på en inofficiell först om du är osäker på hur det funkar, upplevde det som att det verkar mer vanligt att man inte har 100 % koll på hur det funkar där (inklusive jag 😃) än på officiell  :) Känner du att du vill köra på officiell direkt så finns det säkert folk som du kan fråga om du undrar något också 🙂 Lycka till!

Upp till toppen
Annons: