Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1456 ggr
truedobrevic
2016-08-16 00:54

Hjälp, blivande utställninghund!

Hej. Jag har en valp på 3 månader och eftersom jag har henne på halvfoder så måste hon ställas ut för att få meriter. Jag har inga erfarenheter kring utställningar alls. Jag tycker det ska bli roligt att ställa ut men jag behöver lite hjälp på vägen! Hur ska jag träna henne för att bli utställningsredo? Har börjat med att försöka lära henne "stå", utan några större framsteg. Koppel går hon inte helt bra i. Hon är en väldigt självständig och egen hund som ska ha sakerna på sitt vis! Därför kommer jag få det lite jobbigt med att uppfostra henne. (Ord från uppfödaren själv). Tillbaka till frågan, hur ska jag träna henne? Har ni några tips? Jag har kollat på massa videos och läst på internet men jag tänkte att jag också kunde fråga här! Tack i förhand.

Annons:
AnneN
2016-08-16 01:00
#1

Vilken ras är det du har? Hur de ska visas varierar en del mellan raserna, så det kan vara bra att veta för att ge rätt råd.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Codswallop
2016-08-16 01:04
#2

Finns ringträningar att gå på, rekommenderas starkt! :)

Persifone
2016-08-16 01:04
#3

Vänj henne vid att du (och andra) får kolla på hennes tänder. Ta väldigt små steg, många hundar kan tycka att det är obehagligt i början. Lycka till :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

truedobrevic
2016-08-16 01:05
#4

#1 det är en japansk spets! #2 tack för tipset :)

truedobrevic
2016-08-16 01:05
#5

#3 Tack!

AnneN
2016-08-16 01:23
#6

Det där med koppelträning, mm så rekommenderar jag att gå en valpkurs.

Gällande utställningsträning så finns det flera små delar man kan träna för att få en bra helhet:

  • Kontakt

  • Följsamhet i koppel

  • Kommando för att hunden ska ställa upp sig.

  • Hantering = både du och främmande personer ska kunna titta på hundens tänder och känna igenom hela hunden från nos till svanstipp. Här kan det ibland vara en för del att lära in ett kommando, tex "stilla".

  • Japparna är inte så stora så jag tror många domare vill ha dem uppställda på bord för hanteringen, så lär hunden att det är roligt att stå på trimbord.

  • Kunna bete sig fint även med andra hundar runt om = miljö och socialträning.

  • Passivitet!!! Så att hunden klarar av att slappa under den väntetid som blir utanför ringen.

Alla dessa saker finns det 1000 olika sätt att lära in beroende på vilken träningsmetod man själv väljer att använda. Kanske har din uppfödare bra tips på hur du kan lära in dessa eller om någon klubb/instruktör i din närhet har ringträning/handlerkurs. På Inofficiella utställningar brukar man också kunna få goda råd av domaren eftersom dessa utställningar är till för att träna både hunden och handlern.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Upp till toppen
Annons: