Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1350 ggr
happinessofdogs
7/15/16, 11:01 AM

Våran första utställning

Ikväll åker jag ner till Gävle för att sova där och sedan ställa ut valpen imorgon!
Det är både min och valpens första utställning, jag har inte ställt sedan jag brukade köra "barn med hund" som liten hahaha. Men jag har kollat mycket på utställningar och jag vet ungefär hur allt går till.

Men det jag undrar över är, hur vet jag att jag går vidare? Det är ju valpklass, går man direkt till bästa valp efter man har ställt (om man går vidare alltså) eller är det någon "mellanbedömning"? På en officiell så är det ju först klasserna, sen bästa hane/tik, bäst i ras, bäst i grupp - BIS.

Jag har en ovanlig ras så kommer att vara själv i ringen. Eftersom att det är en officiell utställning för bruksraser så kommer de äldre av hennes ras gå vidare den "vanliga" vägen. Men jag har inte sett många valputställningar så jag vet inte riktigt hur dom går till.  Ska man lämna in stamtavlan till ringsekreteraren eller något? När hämtar man kritiken? Eller får man den i ringen kanske? 😃

Ja lite såna vanliga nybörjar frågor helt enkelt. Det är officiell för bruksraser och inoff för alla andra raser + valpar.

Annons:
isblixt
7/15/16, 2:50 PM
#1

Det är lite olika just när det kommer till valpbedömningar, vissa har big och sen bis andra går direkt vidare till bis när man blivit bir. Finalerna brukar sen vara på eftermiddagen så det kan vara lång väntan för dig och din valp.. det enda du ska ha på dig in i ringen är nummerlappen och hunden i koppel och eventuellt nått gott till hunden. :) Kritiken brukar man antingen få efter bedöming av ringsekreteraren eller själv få hämta i ringen. Lycka till! :)

happinessofdogs
7/15/16, 9:10 PM
#2

Men hur vet jag att jag går vidare? Man går väl inte vidare bara för att man får VG eller Excellent? Eller?? :) Tänker om man ska få något speciellt t.ex. HP? Har inte köpt någon nummerlappsficka eller nål än, hur ska jag göra med nummerlappen då? Något tips?😇

isblixt
7/15/16, 10:01 PM
#3

Är du ensam inom din ras och hunden får hp blir den därmed birvalp och du får bir-rosett i handen vilket gör att du går vidare till nästa omgång, om det nu är big eller bis :) Excellent, vg osv får du bara när du har hund i officiell klass, alltså från juniorklass och uppåt. Särskilt lovande valpar får HP och går då vidare om att tävla om bir (om det är mer än du som har valp i samma ras). Det räcker länge med en säkerhetsnål om du inte handlat en nummerlappsficka.

happinessofdogs
7/15/16, 11:32 PM
#4

Jag är ensam i rasen i valpklassen! Så om jag inte får HP och bir-rosetten av henne så kan jag åka hem alltså? :) Har ingen säkerhetsnål haha, bor på hotell. Men får hoppas att dom säljer ficka då jag hellre har det.
Tack för att du svarar! Trodde nästan att ingen skulle hinna haha.

isblixt
7/16/16, 2:35 PM
#5

Ja nu är det försent att svara på din fråga, hoppas det gick bra :)

happinessofdogs
7/16/16, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jorå det gick bra! Fick vårat HP :) Men oplacerad i BIS-finalen. Gör mig dock inget då jag i alla fall fick springa i finalen på min första riktiga utställning haha! Förväntar mig inte att min ras ska bli placerad heller då det inte är en ras som blir placerad ofta om ens alls. Fick fin kritik men kan inte tyda exakt alla ord, kan du se vad det står kanske?

Annons:
isblixt
7/17/16, 12:41 AM
#7

Grattis :) "Feminint huvud, bra bett, välplacerade ögon och öron, accepterat(?) uttryck, välplacerad svans, välvinklad fram tillräckligt vinklad bak, bra (???) i tassar, korrekt pälskvalitet."

Elverpige
7/18/16, 11:32 PM
#8

#7 Bra benstomme & tassar :)

happinessofdogs
7/25/16, 1:42 AM
#9

#8 Precis! Listade ut det efteråt haha för jag hörde ringsekreteraren säga det högt för att fråga om hon hörde rätt liksom :)

Upp till toppen
Annons: