Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1233 ggr
belliiboii
2016-04-10 00:44

Hantering inför utställning

Jag har en hund på 9 månader och som är av rasen Rottweiler. Har ställt ut han 2 gånger tidigare inom valpklass så det har varit inofficiellt. Men jag har ett problem, Rottweilern är ju väldigt reserverad för främlingar ibland, speciellt i detta sammanhang har det varit så för mig. Det är ingen allvarligt men ibland om man dröjer kvar för länge och petar på han så kan han tröttna och morra bara för att visa att han lixom inte "godkänner". Det är inget allvarligt och han gör absolut inte utfall eller visar tänder eller liknande. Han morrar bara lite lätt, om jag säger åt han/ifrån så slutar han ju direkt och man får fortsätta utan problem. Men han är så himla envis och måste ibland få in dedär morret bara för att visa missnöje. 

Han tycker att allt annat med utställning är roligt och svansen går normalt i 180 :D Men behöver tips om hur jag kan träna hantering? Han behöver inte älska att bli hanterad av främmande människor, men vill iallafall att han ska accepterade utan att behöva göra ifrån sig något ljud! Jag vet att det är väldigt noggrant speciellt på utställningar om att hunden inte får göra ifrån sig ett ljud, speciellt inte en så stor ras! Uppfödaren har passat hunden och säger själv att hunden inte är aggressiv utan bara envis och nonchalant, han tycker inte att detta är tillräckligt allvarligt problem så att vi måste lägga utställningen på hyllan för gott.

SÅ för att sammanfatta allting nu lite snabbt😃

HUR KAN JAG TRÄNA HANTERING INFÖR UTSTÄLLNING PÅ BÄSTA SÄTT? Speciellt med en sån envis liten skithund som han är😉

Annons:
Jamie+Engla
2016-04-10 09:10
#1

Gå på ring och social träningar, säg till den som håller i det att ni tränar extra på hantering. Personen hjälper säkert till och går fram flera gånger och känner över hunden. Har varit med att även andra på träningen fått göra det och att man bytar hundar med varandra. Vi ställer våra hundar olika och det är bra att träna på andra sätt.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

belliiboii
2016-04-12 00:39
#2

Tack för tipset! Har kollat runt och har en vardagslydnadskurs på söndag, sen så förmodligen ska jag på en ringträning nästa tisdag, sen så ska jag troligtvis gå runt och be bekanta känna och klämma på han. Är anmäld till en utställning i Västerås den 23 April så förhoppningsvis så har han blivit bättre och jag vågar ställa ut han, annars så går jag bara dit och kollar om jag inte känner mig redo. Får se hur det blir, han morrar inte varje gång han blir hanterad, utan det är kanske 1/10 gånger men man vågar ju inte chansa. Speciellt inte på en officiell tävling:)

Upp till toppen
Annons: