Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1374 ggr
Aaangelica
3/10/16, 10:49 AM

Utställning

Hej! Jag la ut detta på hundar iFokus men då jag blev tipsad om hundutställning iFokus så lägger jag även upp det här =) Jag har en valp här som jag funderar på att börja ställa ut. Jag är helt ny inom detta område då jag aldrig ställt ut innan & heller aldrig varit på en utställning, så jag känner mig såklart lite vilsen. Har ni några tips på vad man bör tänka på, träna på, hur en utställning går till, vilken ålder bör man börja ställa ut hunden vid m.m? Ja egentligen precis alla era tips & info om hur utställningar fungerar! Kan man besöka utställningar med sin hund men sitta i "publiken", & isåfall - kostar det något? Tack på förhand!

Annons:
Mlyy
3/10/16, 7:09 PM
#1

Träna hunden att stå, och den ska kunna stå still ett bra tag, medan domaren granskar och det skrivs kritik. Har du en mindre hund ställs de upp på bord, så där kan det behövas tränas på att stå på bord i det fallet. Träna även på att titta på tänderna och att känna igenom hela kroppen. Och på att hunden ska trava fint bredvid dig.🙂

På inofficiella utställningar kan du börja ställa ut hunden när den är 4 månader gammal. På officiella är det 9 månader som gäller.

På inofficiella utställningar går du gratis och tittar förutsatt att hunden har giltigt vaccinationsintyg. På officiella utställningar kostar det en liten summa att gå in och titta och man inte ställer, även där gäller vaccinationsintyget.

Lycka till! 🌺

Aaangelica
3/12/16, 8:05 PM
#2

Hej! Tack så hjärtligt för svar. Har du (eller någon annan här inne?) bilder på hur hunden ska stå samt tips på hur det kan tränas? Har en malle med massor av energi så jag känner att det kommer nog ta längst tid att träna på, så någon som har lite tips på det? =)

Jamie+Engla
3/12/16, 8:28 PM
#3

Bilder i massor finns på min hemsida www.fashionstarakitas.com Träna genom att hålla i halsband, flytta benen så att de står någorlunda. Lättast om du är nybörjare är att åka på ringträning, där kan du få hjälp med just din hund och de kan både förklara och visa hur du ska göra. Ge tips och vara ett stöd för utställningar sen. Lycka till!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Mlyy
3/13/16, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Delar med mig av två bilder på min Sheltie (och mig). 🙂 Du kan träna in orden stå och stanna. 🙂

Jamie+Engla
3/14/16, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag och min mellan podengo, dem ska vara fyrkantiga så får ställa dem så. Hon har nästan lite för bra vinklar så får ställa in henne lite. Men de gör inget. På bild nästan 9 månader gammal

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Aaangelica
3/14/16, 8:57 PM
#6

Tack för svaren! Nu ska det tränas för fulla muggar här =) Vet ni var man kan hitta ringträningar? Jag bor i ett litet samhälle med väldigt få hund aktiviteter. Man kanske kan göra en förfrågan hos sin brukshundsklubb?

Annons:
Mlyy
3/14/16, 9:13 PM
#7

#6 Ja, precis, hör med din brukshundsklubb. 🙂

Aaangelica
3/14/16, 9:20 PM
#8

Tack! =)

Upp till toppen
Annons: