Annons:
Etikettallmänt
Läst 2592 ggr
ifoundnemo
1/31/16, 1:04 PM

Besöka utställning

Hej!

Jag har aldrig varit på hundutställning tidigare men vill gärna gå. När jag söker efter utställningar i Skåne nu under 2016 så hittar jag främst information om hur man anmäler sin hund för utställning, jag är dock inte intresserad av att ställa ut utan jag vill gå för att det verkar väldigt kul. Jag har själv en keeshond och en anledning till att jag vill gå på utställning är att spana inför nästa hund, så jag är främst intresserad av utställningar där spetsar förekommer (vet inte om det finns specifika utställningar för olika rasgrupper).

Hur hittar jag information om utställningar? T.ex. adress, om det kostar något osv. Hittade t.ex. sphk.se om en utställning i Vaggeryd men hittar inga detaljer kring den…

Var hittar jag utställningar? Menar hemsidor/klubbar som annonserar/informerar om kommande utställningar. Är bara intresserad av att gå i Skåne eller i närheten av Skåne.

Förlåt om det kanske är lite dumma frågor men har som sagt aldrig gått på utställning tidigare och är lite dålig på att hitta information inser jag….

Annons:
vallhund
1/31/16, 1:10 PM
#1

I tidningen Hundsport o förmodligen i din rasklubbs medlemstidning. Kolla även med de inne på http://spetsarochurhundar.ifokus.se/

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

isblixt
1/31/16, 1:18 PM
#2

skk.se finns det officiella utställningar och inoff.info inofficiella :) inofficiella brukar vara gratis och de officiella brukar ha olika inträdeskostnader.

[Springerpoo]
1/31/16, 4:00 PM
#3

På Hundtwitter finns det listor på både officiella och inofficiella utställningar. Sen så finns det inoffappen som bara har inofficiella.

Jamie+Engla
2/5/16, 12:02 PM
#4

Nu i mars är det Malmö utställningen, i maj är det utställning i Hässleholm. Dessa är officiella. Letar du efter inofficiella vet jag att det är en valputställning i slutet av februari i Hässleholm. Under de varma månaderna finns det en hel del inofficiella runt om i Skåne. Jag bor i Sjöbo och åker till de flesta är nere, så är de något speciellt skicka gärna PM. Alla officiella finns på Skk.se > utställning > information utställning > länsklubbsutställningar. Lista på alla i hela Sverige, med datum. Klicka vidare in på dem så hittar du all nödvändig information 😄

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Nikklador
2/8/16, 10:56 AM
#5

Kan någon länka till SKK där utställningarna finns för jag hittar dem inte.

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

Jamie+Engla
2/8/16, 11:00 AM
#6

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Nikklador
2/8/16, 11:06 AM
#7

#6 av: Jamie+Engla 

Tack så jätte mycket 🙂

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

ifoundnemo
2/23/16, 6:57 PM
#8

Tack så mycket för alla svar! :)

Tack Jamie+Engla! :) 

Inoff eller off spelar väl egentligen inte mig någon roll, tycker mest det ska bli kul att få se massor med raser :) finns det scheman osv för när vilka raser ska visas? Jag tänker om man vill ställa frågor osv, så man inte stör precis innan de ska ställa sin vovve :)

Jamie+Engla
2/24/16, 1:51 PM
#9

#8 Det får man kolla i PM en vecka innan utställningen. Där står ungefär när de ska in i ringen, men de är inga tider. Man får räkna. Mer info finns på SKK Annars om du känner någon som kan hjälpa dig så be om hjälp. Jag kan hjälpa till lite när du bestämt vilken utställning och vilken ras. Kan iaf säga ungefär tid, sen vet man aldrig. Vissa domare är snabba, vissa dömmer på övertid

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

ifoundnemo
2/24/16, 4:36 PM
#10

Okej, tack! Jag och maken tänkte besöka den i Malmö. Han är främst nyfiken på whippet men även podengo medan jag är intresserad av de flesta spetsarna men främst finsk lapphund, norsk buhund och isländsk fårhund. Sen hade det varit väldigt kul att se några av dragspetsarna men då jag spanar lite efter nästa ras är inte dem lika aktuella. Men brukar ägarna ha tid att svara på lite frågor om sin ras? Lite därför jag vill veta schema för vi vill ju inte störa precis innan det är deras tur!

Jamie+Engla
2/24/16, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Va roligt! Jag och min mamma kommer vara på plats till Malmö utställningen. Vi kommer komma med Podengo Liso Pequeno och Médio på lördagen och Cimarrón Uruguayo på söndagen. Tyvärr kommer inte någon av våra Am.Akitor med =| Vi har alltid tid att prata om hundarna och såklart låta er träffa dem, vi har liten och mellan podengo så de är bara att klämma och känna ;) Lägg gärna till mig på Facebook om du vill, lättare att få snabbare svar där. JAMIE SANDH (Rödhårig tjej med keps som profil) Samt gå gärna in och kolla på vår hemsida, www.fashionstarakitas.com Bild från Stockholm Nordisk Vinnare, min mellan äter godis och en av mina små syns till vänster.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

ifoundnemo
2/25/16, 9:29 AM
#12

Vad roligt! Podengos verkar vara väldigt charmiga hundar så dem träffar vi väldigt gärna :D vad kul också med en mellan, för visst är dem väldigt ovanliga? Får läsa på lite så vi kan ställa bra frågor ;). Maken har varit lite skeptisk till den lilla varianten eftersom han föredrar mellan till stora hundar :). Men sånt brukar ändras när man träffar trevliga individer ;). Det viktiga är egentligen inte storleken utan att dem är tåliga och "mycket hund" om du förstår hur jag menar och det verkar passa in på podengon:). Vår plan är att åka in på lördagen men tycker vi det är roligt blir det troligtvis att vi åker in även på söndagen!:) Ska se om jag kan komma ihåg mitt Facebook lösenord, fastnade aldrig riktigt för Facebook! Ska kolla in hemsidan ikväll efter jobb!:)

Jamie+Engla
2/25/16, 11:35 PM
#13

Ja Mellan varianten är väldigt ovanliga, även i hemlandet. Min är den första imponerande sedan 2002, och den första någonsin på Hundutställning med svensk ägare. Jag har ägt den lilla varianten sedan 2007 och då mellan sedan september 2015. Podengo är en Jakthund av urhundstyp, detta får man aldrig glömma. Kan ju säga att den även den lilla är otroligt tålig och klarar av mycket, de är en liten men robust hund med attityd. Så när du skriver "mycket hund" förstår jag vad du menar, podengon är mycket hund även om den är otroligt lättlärd och följsam. Vi svarar på så många frågor ni orkar ställa och låter er träffa de hundar vi har med oss. Skicka gärna mejl annars :) Både telefon nummer, hemnummer (dålig täckning här) och mejladress hittar du på hemsidan.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
ifoundnemo
2/26/16, 1:39 PM
#14

Låter toppen! :) det låter verkligen som en ras som hade passat oss då vi båda vill ha tåliga, smarta och hundar med stora personligheter! Mycket därför jag dras till spetsar för jag tycker dem är så roliga :). Låter helt enkelt som en härlig ras!

Är det någon större skillnad på den lilla och mellan varianten? Förutom storleken då och vad dem används för att jaga - att jaga är vi inte intresserade av. Det är lite svårt att hitta och utifrån vad jag hittar så ska dem vara lika men att mellan är lite mer avvaktande mot främlingar och lite mer vaktig. 

Har suttit och kollat in hemsidan och dem är ju bara helt underbart söta allihop!! Ska bli superkul att få träffa :D. 

Mejl lär jag skicka med fler frågor när det närmar sig ;) just nu sitter jag mest och längtar efter utställningen! :) 

Tack!:D

Jamie+Engla
2/26/16, 6:09 PM
#15

Ja det är en helt underbar ras, mycket hund i hanterbar storlek :) Vi använder inte heller våra till jakt, absolut inget krav. Jag upplever mellan som lite lugnare och lättare att hantera, då den är i en lättare höjd. Att dem är mer reserverade och vaktiga än de andra tycker jag inte. Just min mellan kan vara lite, men de kan bero på att hon kom till oss som 6 månaders valp och haft en tuff resa hit. Mycket beror på hur man möter henne, är man glad, kanske har godis och inte överraskar henne så är hon positiv till nästan allt. Gör de! Alltid roligt när folk vill veta mer om dem och även träffa. Jag kan återkomma med antal hundar, vilken ring och en cirka tid ca en vecka innan utställningen. När jag själv får veta :)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

ifoundnemo
2/27/16, 9:12 AM
#16

Okej, skönt att höra att dem inte blir knäppa utan jakt eftersom vi inte är intresserade av att jaga :) ju mer jag läser om rasen desto mer lockas jag och maken av den! Så ska bli väldigt kul att få träffa era!:) Okej! För rent storleksmässigt lockar mellan oss mer, men självklart är det personligheten som är viktigast :). Ja men det får du väldigt gärna göra!:D så jag vet när vi kan bomba med frågor utan att det stör ;) tack!:)

Jamie+Engla
3/1/16, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Då har de gått ut med antalet hundar! Vi har fått domarbyte från Anette Bystrup till Zoran Brankovic Bedömningen i ringen börjar kl 9 och jag tror podengo går in strax efter kl 10. Vi kommer vara på plats kl 8 vilket fall som så vi är där i tid. Som du ser så är det 10 små släta podengos, 2 släta mellan och 5 sträva små. Vi är i ring 9 på lördagen

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

ifoundnemo
3/2/16, 5:24 PM
#18

Spännande! Vi har inte kommit så långt att ha bestämt tid än då maken ska opereras imorgon om allt går som det ska (blivit uppskjutet två gånger). Men tanken är att vi ska vara där ganska tidigt så vi får ut så mycket som möjligt av dagen :) När föredrar ni om man kommer för att hälsa och ställe lite frågor, före eller efter ni ställt ut era?:) vill ju inte störa!:)

ifoundnemo
3/2/16, 5:34 PM
#19

Tack !:) haha missade att skriva det, skyller på att det var en lång dag på jobbet ;). Var lägger dem ut information om tider och ringar? Tänker så man håller sig vid rätt ringar x).

Jamie+Engla
3/2/16, 8:38 PM
#20

Håller tummarna och tassar för att de går bra :) Ni får gärna komma efter då vi kommer ha fullt upp och vara stressade under bedömningen, har ju en del hundar som ska in efter varandra och mot varandra. ;) Kom ca kl 11 kanske? Då har vi kanske hunnit lugna ner oss också lite xD Och då är även hundarna lugna igen All information finns på Skk, använd sökfunktion om ni inte hittar. Skk.se > utställning > information utställningar Kommer lista på alla utställningar, gå in på Malmö, PM lördag och leta upp rasen ni letar efter. Domaren dömmer ca 20-25 hundar per timme. Detta kan variera enormt! Vissa domare tar bara 10 andra tar 40 så var ute i god tid om de är någon speciell man vill se. Mitt telefonnummer om de behövs: 0700-341347 - Jamie Sandh Min mammas, ägare för kenneln: 0736-124712 -Susanne Sandh Hemtelefon nummer finns på hemsidan, går att nå lättast på vardagar då vi har urusel täckning hemma.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
ifoundnemo
3/3/16, 6:47 AM
#21

Tack!:). Toppen, då får jag on och söka där ;). Men då tittar vi förbi vid 11 tiden :) lägger in era nummer om vi inte skulle hitta er!:). Mitt är 0721741087, vissa svarar bara om dem känner igen numret x) Nu återstår bara att längta:D

Jamie+Engla
3/3/16, 9:33 AM
#22

Lagt in ditt också ;) Vi har utställning i Strängnäs helgen innan så vi taggar till den just nu. Sen packar vi om bilen och gör oss redo inför Malmö :) Du har PM ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

ifoundnemo
3/3/16, 12:30 PM
#23

Haha ni har fullt upp!:). Har svarat på PM!

Jamie+Engla
3/3/16, 12:42 PM
#24

Ja strängnäs var inte planerad direkt, men kände att vi får ta den utställningen någon gång ;) Vi åker upp med 5 hundar =P

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

ifoundnemo
3/3/16, 7:34 PM
#25

Vi ska hålla tummarna för er!:D

CayKantos
3/27/16, 9:51 PM
#26

Liten fråga här med! Ser man oxå "schema" för vilka hundar/raser som komemr på inoff utställningar?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jamie+Engla
3/28/16, 6:48 PM
#27

PM på antalet hundar i varje ras kommer veckan innan utställningen. Finns inte rasen i PMet så är det inga anmälda.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Upp till toppen
Annons: