Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1773 ggr
Mlyy
8/20/15, 7:06 PM

Ställer ni ut trots fällning?

Ställer ni på officiella utställningar trots fällning? Tänker på om domaren ser negativt på det? Har ställt på en officiell och en inoff nu när pälsen varit i fällning och det har stått på kritiklappen också. Har en Sheltie. :)

Annons:
Storip
8/20/15, 7:09 PM
#1

*följer*

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


AnneN
8/20/15, 11:33 PM
#2

Ja jag ställer trots fällning, en bra domare ska kunna se/känna hundens pälskvalité ändå.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jamie+Engla
8/21/15, 9:33 AM
#3

I början av en fällning ja, men inte när de är urfällda. Hundarna bedöms för dagen och är de en pälsras så ska även pälsen vara i tiptop. :)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Wilbur]
8/21/15, 10:29 AM
#4

Hade ingen aning om att man inte ska ställa när hunden fäller! Eller rättare sagt att det kan bli sämre resultat av det! Man lär sig något nytt varje dag! (Min ras fäller inte) *följer*

Mlyy
8/21/15, 12:04 PM
#5

Okej, tack för svar allihopa! :)

Jag ska ställa henne 12-13 september, Sheltiespecial och en internationell.
Det är 6 månader sedan hon löpte första gången nu också. Har dock inte så stor koll på när de fäller eftersom det är min första Sheltie. ;p

linda88
8/21/15, 12:42 PM
#6

Min hund fäller ur på vinterhalvåret o blir jättetråkig i pälsen. Självklart behåller hon sin snygga kropp , vinklar mm men som #3 skriver hunden bedöms för dagen och då har inte en urfälld hund något att hämta eller något som bör vinna i en konkurans bland icke urfällda individer med samma goda rastypsika standard.

Annons:
isblixt
8/21/15, 4:23 PM
#7

Jag ställer trots fällning och urfälld hund, som lyckats bli både bis (inoff) och fått bra placering i stor tikklass. Nån gång har hon fått "kunde önskat mer päls" i kritiken, vi har dock aldrig gått hem med sämre än excellent ändå. Det är från domare till domare helt enkelt. Mest rättvist tycker jag egentligen att en urfälld men rastypisk hund inte ska placeras bra om man jämför med andra rastypiska hundar i samma klass som har päls.

[Hästhoven]
8/21/15, 8:56 PM
#8

våra raser vi ställer ut fäller inte, men skulle inte ställa ut en färdigfälld hund eftersom att det inte är speciellt fint :-S Men en hund som precis börjat fälla är ok.

Mlyy
8/31/15, 11:00 AM
#9

Tack för svar! :)

Jag kommer ju att ställa henne ändå, eftersom allt är betalt och klart redan. :) Är ju själv medveten om att pälsen är i fällning, så jag vet ju att andra hundar kommer att få bättre/vinna. Men jag tar inte utställningarna som blodigt allvar, utan mest som en rolig grej och erfarenhet! 😃😍

Upp till toppen
Annons: